آزمایش موشکی ایران بهانه به دست ترامپ داد

دیوید ایگناتیوس تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای نوشت: دونالد ترامپ با قراردادن ایران "تحت نظر" به خاطر رفتار تهاجمی اش، کشوری را هدف قرار داده است که بسیاری از متحدان آمریکا نیز با اقدامات آن مخالف هستند ولی ترامپ این تقابل را بدون آمادگی بیشتر یا یک طرح راهبردی آغاز کرده است.

وی در ادامه این مقاله افزود: ایران دشمنی برای ترامپ به شمار می رود. اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس نیز در این دشمنی و انزجار از ایران با دولت آمریکا مشترک هستند و اقدام ایران در آزمایش موشک بالستیک، این بهانه را به دست ترامپ داده است تا استدلال کند ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

این در شرایطی است که روسیه به عنوان تنها متحد بزرگ ایران، قصد بهبود روابط با دولت جدید آمریکا را دارد. این شاید اهرم فشار مفیدی باشد. برخی مقام های آمریکایی، اسرائیلی و عرب امیدوارند که روسیه متقاعد شود تا برخی محدودیت‌ها علیه رفتار ایران را به قیمت ایجاد روابط حسنه با آمریکا قبول کند. ولی برخی مقام های ارشد اطلاعاتی نسبت به این مساله تردید دارند.

وی در ادامه این مقاله یادآور شد: تقابل با ایران خطرات قابل توجهی به همراه دارد. فرماندهی مرکزی آمریکا هزاران سرباز در عراق و کشورهای خلیج فارس دارد که می‌توانند در برابر اقدامات تلافی جویانه ایران، آسیب پذیر باشند. کاخ سفید اقدامات خود را با فرماندهی مرکزی هماهنگ نکرده است، پیش از آنکه مایکل فلین مشاور امنیت ملی در روز چهارشنبه اظهاراتی را درباره رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه بیان کند.

ترامپ در توئیتی که روز پنجشنبه منتشر کرد، ضمن اشاره به اظهارات فلین، نوشت: ایران باید به خاطر توافق هسته‌ای، سپاسگزار باشد.

به نوشته ستون نویس واشنگتن پست، دولت ترامپ روز گذشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرده است. مقام های ایرانی نیز اظهارات فلین را بی پایه و اساس و تحریک آمیز ارزیابی کرده‌اند ولی از طرح این مساله که توافق هسته‌ای با خطر روبرو است، خودداری کرده‌اند.

ایگناتیوس در ادامه نوشت: هدف ترامپ برای مهار رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه ایران در منطقه، با حمایت وسیعی روبرو است، از جمله در بین بسیاری از کشورهایی که از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند. کشورهای عربی استدلال می‌کنند که ایران رژیم های سیاسی سراسر خاورمیانه را بی ثبات کرده است و نیروهای نیابتی آن اکنون در بغداد، دمشق، بیروت و صنعا فعال هستند.

اظهارات فلین اشاره‌ای است به حمله حوثی‌های یمن به یک فروند کشتی سعودی. یک مقام ارشد نظامی آمریکا در این باره گفت: من فکر نمی کنم که ما چندان زیاد به دنبال جنگی به عنوان پاسخ به تحریکات کشنده باشیم.

ولی مقام های آمریکایی و خارجی هشدار می دهند که هر تلاشی برای مهار ایران باید به دقت برنامه ریزی و اجرا شود. ایران یک دشمن سرسخت است. برای تقابل با ایران باید موضع قوی این کشور در سوریه و عراق را مد نظر قرار داد و همین طور توانایی تهران را برای خنثی کردن تعهد ترامپ در زمینه ریشه کن کردن تروریست های داعش.

یک مقام سابق آمریکایی در این باره گفت: آنها می خواهند پیامی را ارسال کنند ولی هیچ ایده‌ای ندارند که این پیام چه مفهومی خواهد داشت.

در حالی که دو هفته از تشکیل دولت جدید آمریکا می گذرد ولی ترامپ هنوز فرصت کافی نداشته است تا افراد لازم و مناسب را برای برخی پست های کلیدی و مهم امنیتی معرفی و انتخاب کند. ترامپ هنوز طرحی راهبردی نیز ارائه نکرده است. سوریه را در نظر بگیرید: مقام های دولت ترامپ راهبرد اوباما را نمی پسندند ولی هنوز راهبرد جایگزینی را ارائه نداده‌اند.

تیم ترامپ همکاری با روسیه را بررسی کرده‌اند و حتی تماس با نظام اسد را مورد نظر قرار داده‌اند. برخی مقام های مخالف سوری خواستار همکاری آمریکا با روسیه برای مقابله علیه داعش شده‌اند. یکی از رهبران مخالف دولت سوریه گفته است که این امیدواری وجود دارد که مسکو عملیات 4 هزار نیروی نظامی مورد حمایت ایران در سوریه را محدود کند.

در پایان این مقاله آمده است که دولت ترامپ تا زمانی که راهبردی برای حل و فصل این چالش ها نداشته باشد نمی تواند نظام سیاسی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.