ایران با آزمایش موشکی اش فلین را ریشخند گرفته است

مایکل فلین، چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای با متهم کردن ایران به بر هم زدن ثبات در منطقه و انجام اقدامات تحریک‌آمیز گفت که «ما از امروز رسماً به ایران اخطار می‌دهیم.»

مقام‌های آمریکایی، در روزهای بعد در تلاش برای روشن کردن معانی و تلویحات این بیانیه مبهم بارها تأکید کرده‌اند که تمامی گزینه‌ها علیه ایران روی میز است. 

«گوردون» که بین سالهای 2013 تا 2015 هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و منطقه خلیج فارس بوده همانند برخی دیگر از کارشناسان حوزه سیاست خارجی و سیاست دفاعی معتقد است که دولت تازه روی کار آمده‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به رغم لفاظی‌های تند گزینه مدونی برای مقابله با ایران ندارد.

او می‌نویسد: «در حالی که مقام‌های دولت ترامپ ادعا کرده‌اند که طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها در اختیار دارند که می‌توانند از میان آنها برای پاسخدهی موثرتر به ایران یکی را انتخاب کنند، واقعیت این است که آنها [چنین گزینه‌هایی] در اختیار ندارند.»

روز گذشته هم «درک شولت» مشاور اسبق دو وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های 2011 و 2013 در تحلیلی مشابه اقدامات تحریک‌آمیز اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را مورد بررسی قرار داده و نوشته بود که وی احتمالاً به زودی از خط قرمزی که برای تهران تعیین کرده، پشیمان خواهد شد.

وی اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ را با خط قرمز اوباما برای دولت سوریه مقایسه کرده و نوشته بود که مانند اظهارات دولت سابق آمریکا، دولت کنونی هم هیچ طرح و برنامه مدونی برای عملی کردن تهدیدات خود ندارد.

«فیلیپ گوردون» هم به مقایسه بیانیه فلین با خط قرمز اوباما در سوریه پرداخته و نوشته ترامپ که از اوباما به خاطر عدم رعایت خط قرمزش انتقاد کرده بود اکنون ممکن است خودش هم نتواند به خط قرمزی که درباره ایران تعیین کرده پایبند بماند.

 وی در بخشی از این یادداشت نوشته است: «ترامپ همزمان با تأمل درباره گزینه‌هایش، بایستی پاسخ‌های محتمل ایران را هم در نظر بگیرد. اگر تمام آنچه که دولت در ذهن دارد توسعه تحریم‌های جاری است ایران احتمالاً واکنشی نشان نخواهد داد، اما به زحمت بتوان گفت که منظور فلین از 'به ایران رسماً اخطار می‌دهیم' همین بوده باشد.»

گوردون در ادامه نوشته است: «اگر [منظور فلین] همین باشد، ایران احتمالاً آزمایش‌های موشکی‌اش را پی گرفته و حمایت نظامی کم‌هزینه‌اش از حوثی‌ها در یمن را ادامه خواهد داد تا عملاً آقای فلین را ریشخند کرده و تهدیدهایش را توخالی کرده باشد.»

اما به نوشته «گوردون»، در صورتی که ترامپ برای لفاظی‌های مشاورش، «فلین»، گزینه نظامی را هم واقعاً آماده داشته باشد آنگاه بایستی برای تبعات این اقدام هم آماده باشد.

مقام سابق آمریکایی می‌نویسد: «اگر، از طرف دیگر رئیس‌جمهور ترامپ برنامه‌ای برای این داشته باشد که اظهارات مشاورش را با اقدام نظامی همراه کند... بایستی آماده مدیریت کردن تبعاتش هم باشد.»

او ضمن اشاره به گزینه‌های متعددی که ایران برای مقابله با اقدام نظامی محتمل آمریکا در اختیار دارد نوشته است: «امیدوارم که رئیس‌جمهور ترامپ قبل از فرستادن فلین برای بیان آن اظهارات با مشاورانش دیدار کرده و درباره تمامی این موارد اندیشیده باشد.»