گزارش «FATF» به صحن مجلس ارائه می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان با اشاره به جلسات کمیسیون متبوع خود درباره بررسی FATF در مجلس گفت: با توجه به اینکه بررسی برنامه ششم توسعه در جلسات کمیسیون‌های مجلس اختلال ایجاد کرد، بررسی گزارش FATF در کارگروه مربوطه به تعویق افتاد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: تقریبا بخش عمده‌ گزارش FATF در کمیته مربوطه کمیسیون اقتصادی آماده شده و به زودی جمع‌بندی نهایی درباره این گزارش انجام خواهد شد.

پورابراهیمی تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که گزارش FATF پیش از پایان سال 95 به صحن علنی مجلس ارائه شود.

گفتنی است ؛ « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

FATF از ایران درخواست می‌کند تا نقص‌های قوانین خود در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را به شکل فوری و معنی‌دار برطرف کند و به طور خاص، تامین مالی تروریسم و انجام معامله‌های مشکوک را در قوانین خود به عنوان جرم تلقی کند که پذیرش این مسئله چندیست مورد مناشقه جمعی از مسئولین بوده و مجلس قرار است در این رابطه گزارشی ارائه کند.