برجام لغو می شود؟

به نوشته روزنامه «الریاض» عربستان سعودی، یکی از مشاوران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از احتمال لغو کامل برجام خبر داد.

«هدیل عویس»، خبرنگار این روزنامه در واشنگتن، در این باره نوشت: گابریل سوما، مشاور امور خاورمیانه دونالد ترامپ، در زمان تبلیغات انتخاباتی او گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار خواهد داد، زیرا با منافع آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا] در تعارض است.
 
وی گفت: احتمال دارد این توافق‌نامه به علت «سیاست‌های توسعه‌طلبانه تهران در منطقه» به طور کامل لغو شود.
 
الریاض متن گفتگوی اختصاصی خود را با این مسئول آمریکایی منتشر کرد که در نخستین سوال از وی پرسیده است: هنوز در ابتدای دوره ریاست جمهوری ترامپ و تصمیم گیری‌های او هستیم که با رسانه‌ها و مخالفان تظاهرکننده در خیابان ها مواجه هستیم، توجیه شما درباره تصمیم های ترامپ چیست و آیا این تصمیم ها درست است؟
گابریل سوما گفت: تصمیم درباره جلوگیری از ورود اتباع بیگانه به خاک آمریکا به قوت خود باقی است. در دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، مرزهای آمریکا باز بود، به گونه ای که احتمالا بیش از 20 تا 30 میلیون نفر (مهاجر) در آمریکا باشند که تابعیت، عقاید و رویکردهایشان مشخص نیست. افزون بر آن، در دوره اوباما حملات تروریستی مانند حملات «سن برناردینو» و «اورلندو» روی داد. شمار زیادی که درصدد اجرای عملیات تروریستی بودند، اکنون تحت محاکمه اند. اهتمام به امنیت آمریکا از اولویت های رئیس جمهور جدید است و از این روست که رئیس جمهور ترامپ چنین تصمیمی گرفت.
 
الریاض پرسید: موضع دولت آمریکا درباره متحدان سنتی واشنگتن در خاورمیانه چیست و ابعاد جدید مورد انتظار درباره این روابط کدام است؟
سوما گفت: روابط بین آمریکا و کشورهای حوز خلیج [فارس] رو به بهبودی است و این روابط به نفع همه طرف های مسئول خواهد بود. در زمینه نابودی شبه نظامیان تروریست، بین آمریکا و کشورهای عربی همکاری صورت خواهد گرفت.
 
خبرنگار الریاض در ادامه پرسید: عربستان اعلام کرده است که با توجه به دیدگاه مشترک عربستان و آمریکا درباره بسیاری از چالش ها و در صدر آن پرونده هسته‌ای ایران، آیا بر این باورید که توافق پنج بعلاوه یک، توافق اشتباهی بود و آیا ممکن است آمریکا آن طور که ترامپ اشاره کرده است، به کلی از این توافق خارج شود؟
مشاور ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری با مطرح کردن ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران، پاسخ داد: توافقی که اوباما با ایران امضا کرد، به طور خاص با وضع آمریکا در خاورمیانه مناسبتی ندارد؛ زیرا دادن حق فعالیت به نیروگاه های اتمی به ایران سبب ایجاد تنش زیاد در بین کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] و کشورهای عربی دیگر می شود. ما شاهدیم که ایران طی هشت سال اخیر نفوذ خود را در یمن، عراق و سوریه افزایش داده است.
 
 وی افزود: توافق‌نامه هسته ای مورد بازبینی قرار خواهد گرفت، زیرا با منافع آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا] در تعارض است و چه بسا که به طور کامل لغو شود و دیدیم که ژنرال فلین، مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا، چند روز پیش به طور رسمی از کاخ سفید، به ایران درباره تحرکات نظامی اش علیه کشورهای عربی هشدار داد.
 
خبرنگار الریاض پرسید: تاکنون سیاست خارجی ترامپ درباره سوریه حتی برای افراد نزدیک به خودش نیز مشخص نیست، آیا آمریکا با ترکیه یا کردها وارد تعامل خواهد شد یا اینکه در مسیر توازن [با این دو] گام برخواهد داشت؟
گابریل سوما پاسخ داد: درباره وضع سوریه طی سال های گذشته، او [ترامپ] بسیار دقیق بوده است، زیرا این جنگ 500 هزار کشته داشته است و این موضوع و ایجاد حل و فصل مسالمت آمیز، به طور اساسی و ویژه برای دولت ترامپ حائز اهمیت است. اکنون آمریکا شرکایی چون ترکیه و روسیه دارد. اوباما به درستی با مسائل برخورد نکرد و مسائل را به حال خود رها کرد که به مصیبت بزرگ سوریه منجر شد.
 
گابریل سوما در پاسخ گفت: درباره کردها و ترکیه باید بگویم که ترکیه متحد آمریکا و عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. افزون بر آن، روسیه در منطقه حضور دارد و ترکیه نیز با آن روابط نزدیکی دارد. ترامپ دیدگاه ترکیه را درباره کردها مد نظر قرار خواهد داشت، اما حل و فصل نهایی به دست روسیه و آمریکا خواهد بود.
 
الریاض در ادامه این مصاحبه پرسید: ترامپ اعلام کرده است که اولویت دولت او مبارزه با تروریسم خواهد بود؛ آیا درباره نحوه برخورد با این مسئله تصوری وجود دارد؟ و آیا شمار حضور نظامی آمریکا در مناطق درگیری افزایش خواهد یافت یا دولت آمریکا به عناصر محلی تکیه خواهد کرد و طرف هایی که آمریکا درصدد مشارکت دادن آن‌ها در اقدامات نظامی خود است، کدام هستند؟
 
سوما گفت: آمریکا با توافق روسیه، با همه طرف هایی که ارتباط مستقیمی با درگیری ها در سوریه دارند، تماس خواهد گرفت. از مسائلی که ترامپ به آن اشاره کرده است، این است که برای جلوگیری از خروج شمار زیادی از آوارگان، مناطق امنی در داخل سوریه ایجاد خواهد کرد. هزینه این منطقه امن را  برخی از کشورهای عربی برعهده خواهند گرفت. هنوز، اوضاع نظامی مورد بررسی قرار نگرفته است و ما منتظر بررسی اوضاع نظامی با روس ها هستیم.
 
وی افزود:  ممکن است نیروهای نظامی عربی «پاسدار صلح» تشکیل شود، اما تاکنون مشخص نشده است که کدام کشورها نیروی نظامی اعزام خواهند کرد، اما مصر و اردن از جمله کشورهای نامزد هستند. ما خواهان وجود تنش نظامی خارجی در سوریه نیستیم و ترجیح می دهیم که ارتش هایی حضور یابند که استقلال سوریه را مورد احترام قرار دهند و مردم سوریه نیز از آن‌ها راضی باشند.