ممکن است مردم به روحانی رأی ندهند

علی صوفی (وزیر راه دولت اصلاحات) به روزنامه «ستاره صبح» گفت: در برخی وزارت‌خانه‌ها برخی اصلاح‌طلبان از سوی روحانی انتخاب شدند که از نظر اثرگذاری بر روند اجرایی کشور تأثیر چندانی ندارند. تیم اقتصادی دولت آغاز به کار خود را با مداخله در عرصه اقتصادی شروع کرد که برای کاهش تورم، سیاست انقباضی در پیش گرفت. مداخله تیم اقتصادی دولت در بازار سرمایه بیش از اندازه بود، در حالی که شرایط اقتصادی کشور اقتضا می‌کرد، بازار سرمایه با آزادی عمل فزاینده‌تری فعالیت کند.

وی افزود: اتخاذ این سیاست در شرایط رکود اقتصادی در کشور سبب شد تا رونق اقتصادی دچار اختلال شده و همانگونه که اقتصاددانان می‌گویند، سیاست انقباضی سیاست ضد رکود نیست، بلکه سبب تشدید رکود می‌شود. به هر صورت روحانی کاهش تورم را به ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود ترجیح داد و این سایت تا جایی ادامه یافت که مایه انتقاد اقتصاددانان شد. دولت بخش عمده‌ای از انرژی داخلی خود را برای دست یافتن به تورم تک‌رقمی متمرکز کرد که به باور من اقدامی افراط گونه بود، چرا که کاهش تورم از طریق تشدید رکود، آثار جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

صوفی گفت: با اتخاذ سیاست‌هایی از این دست، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم چنان که انتظار می‌رفت، بهبود نیافت و افزایش اشتغال همچنان مسکوت ماند. از سوی دیگر دولت با کاهش درآمد و سقوط قیمت نفت مواجه و ادامه روند فعالیت‌های دولت را با چالش‌های بیشتری مواجه کرد.

وی علت نگرانی خود از روی کارآمدن دولت اصولگرا را این‌گونه بازگو کرد؛ روحانی در انتخاب اعضای کابینه پاسخ مثبت به انتظارات مردم نداده است. دولت آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانست وضعیت اشتغال و معیشت و اقتصاد را بهبود دهد. امید می‌رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم، ثبات و رفاه در زندگی احساس شود.