آمریکا پس از برجام نگذاشت بانک‌های اروپایی با ایران کار کنند

«لوب لاگ» در تحلیلی نوشت: کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا (اینتا) جلسه‌ای را در تاریخ 24 ژانویه برای چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران ترتیب داد، که به نظر دیرهنگام است. شرکت‌کنندگان برجسته این جلسه این افراد بودند: پیمان سیدات، سفیر جمهوری اسلامی ایران، هوگو سوبرال، رئیس نیروی کار ایران در بخش خدمات خارجی اروپا، اریک فیستا، غول نفت و گاز فرانسوی و مدیرعامل بخش ایران در توتال و روزبه پارسی، مدیر گروه اروپایی پژوهش درباره ایران که اتاق فکری مهم در اروپا به حساب می‌آید.

توجه خاص نماینده شرکت توتال به این موضوع حساس قابل توجه بود. اریک فیستا به عدم قطعیت ناشی از عملکرد آمریکا اشاره کرد که مانع از چشم‌انداز روشن همکاری‌های اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران شده است. توتال از سال‌های 1950 در ایران حضور داشت و تا دوران تحریم‌ها در سال 2012 فعال بود و یکی از نخستین شرکت‌های اروپایی به حساب می‌آید که پس از برداشته شدن تحریم‌ها در پی توافق برجام، حضور خود در ایران را تجدید کرد.

عدم قطعیت در سیاست آمریکا حداقل به دو صورت شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اول، این واقعیت که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند یک جانبه تصمیم به چشم‌پوشی از این قرارداد بگیرد یا در هر زمان با صدور فرمانی اجرایی برقراری تحریم‌های ثانویه را خواستار شود. این تصمیمات می‌توانند به تجارت شرکت‌هایی مانند توتال با ایران آسیب برساند.

دوم، قضاوت اخیر آمریکا، ‌کل سیستم مالی بانک‌های اروپایی در قبال با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معامله با ایران را مشکل می‌کند. تنها چند بانک کوچک و متوسط خصوصی هستند که محدودیتی ندارند. به عنوان مثال توتال سه ماه پیش می‌خواست چند صد هزار یورو را به بانکی در تهران برای پرداخت حقوق کارکنان محلی و اجاره دفتر پرداخت کند اما‌ بانک‌های کوچک نمی‌توانستند چنین معامله‌ای را به دست گیرند. این نشان می‌دهد که چنین بانک‌هایی نمی‌توانند در پروژه‌های بزرگی که قرار است در تهران انجام شود درگیر شوند.

تجار اروپایی به اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا از جمله اعمال فشار به ترامپ برای جلوگیری از وضع تحریم‌های ثانویه، چشم دارند. بانک‌های اروپایی احتیاج دارند که از مقامات ایالات متحده چه در سطح فدرال و چه در سطح ایالتی اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت ممکن است معاملات بانکی آنها امن نبوده یا به طور کامل با تحریم‌های باقی مانده سازگار نباشد.