انگلیس به عربستان سلاح می فروشد تا مقابل ایران بایستد

دادگاه عالی انگلیس جلسه سه روزه‌ای برای بررسی نقض حقوق صادرات تسلیحات اروپا و بریتانیا در فروش سلاح به عربستان سعودی، برگزار می‌کند.

روزنامه انگلیسی تایمز، در آستانه این جلسات در یادداشتی درباره فروش تسلیحات از سوی بریتانیا به عربستان سعودی و دیگر اعراب خلیج فارس نوشت این اقدام به دلیل بمباران یمن به جنجال تبدیل شده است.

تایمز ادامه داد، عربستان سعودی بزرگترین مشتری تسلیحات نظامی بریتانیا است و بر اساس نظرسنجی‌ها دو سوم مردم بریتانیا فکر می‌کنند فروش تسلیحات به عربستان، مساله قابل قبولی است.

نویسنده ادامه داد «گرچه این مساله اشتباه است که به حکومت‌های مستبد تسلیحات فروخته شود، چرا که آن‌ها ممکن است این تسلیحات را در تهاجمات به کار گیرند، اما اگر این رژیم استبدادی متحدی در تقابل با کشور دیگری که تهدید علیه امنیت ملی ما محسوب می‌شود، باشد، چطور؟»

نویسنده در ادامه نوشت، عربستان سعودی در یمن می‌جنگد تا دولت منصور هادی را در مقابل با حوثی‌ها بازگرداند و این حوثی‌ها از سوی ایران حمایت می‌شوند.

نویسنده هم چنین مدعی شد «ایران تهدید مهلکی علیه حکومت‌های سنی منطقه،‌ علیه اسرائیل و علیه غربی است که از زمان انقلاب در سال 1357 با آن در جنگ بوده است.»

تایمز افزود، بریتانیا باید حتما تمام تلاش خود را بکند تا این اطمینان را که ائتلاف سعودی دست به کشتار غیرنظامیان در یمن نمی‌زند، به دست آورد اما اتحاد با رژیم‌هایی که آزادی نداشته و متعصب هستند بخشی از منافع ملی بریتانیا است.

نویسنده افزود، از سوی دیگر عربستان سعودی منشا‌ء وهابیت است که ایده‌ئولوژی افراطیست اما می‌توان جلوی همه فعالیت‌های عربستان را در بریتانیا گرفت ولی از این پادشاهی بیابانی در تقابل با تهدید نظامی فوری و مهلک ایران استفاده کرد.