اقدامی انتخاباتی برای حل معضل ریزگردها؟

به گزارش افکارنیوز، مردم اهواز این روزها طعم خاک را می چشند و اما در میان تنگی نفس مردم خوزستان کمترین توجهی از سوی مسئولان دولتی و سازمان محیط زیست صورت نگرفت و برنامه ای جدی برای حل این مشکل وجود نداشت.

در آخرین حمله ریزگردها به مردم خوزستان استاندار این استان به اروپا سفر کرده بود و خانم ابتکار در استانی دیگر در حرکتی نمادین مشغول پخت نان بود.

نارضایتی مردم خوزستان از گرد و خاک و مشکلات زیست محیطی بیشتر از تصمیم دولتی ها است که توجهی به انها ندارند.

اما امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به خوزستان سفر کرده و جلسه ای برای بررسی و حل مشکل ریزگردها برگزار کرده است.

جهانگیری در این جلسه خواستار بسیج همه امکانات استان خوزستان برای کمک به پروژه مقابله با پدیده ریزگردها شده و گفته  سازمان بسیج مستضعفان همواره برای اجرای طرح هایی نظیر بیابانزدایی و جنگل کاری اعلام آمادگی کرده است و توانمندی نیروهای بسیج استان خوزستان نیز می تواند در خدمت طرح مقابله با ریزگردها قرار گیرد.

جالب اینجاست جهانگیری در این جلسه عنوان کرده که لازم است برای اقدامات و برنامه های بلند مدت در مقابله با پدیده ریزگردها، منابع مورد نیاز در بودجه سالانه دیده شود اما فعلا از محل منابع موجود، اعتباراتی برای شروع کار تخصیص داده شود تا اقدامات کوتاه مدت نظیر مالچ پاشی، انتقال آب در صورت امکان و پوشش گیاهی هرچه سریعتر آغاز شود.

سوال اینجاست تا به امروز دولتی ها برای رفع مشکل ریزگرد و گرد و خاک در خوزستان کجا بودند؟ چرا تازه به فکر اقداماتی برای حل این معضل افتادند، مگر دولت تازه سکان اداره کشور را در دست گرفته که معاون اول محترم رئیس جمهور امروز به خوزستان رفته تا این مشکل را حل کند؟

جهانگیری در این جلسه به بودجه سالانه برای حل مشکل ریزگردها اشاره کرده اما این در حالی است که به روزهای پایانی این دولت نزدیک می شویم و دولت می توانست در طول این سالهایی که اداره کشور را بر عهده داشته بودجه ای برای این مشکل بزرگ اختصاص دهد تا سلامت نه تنها مردم خوزستان که بسیاری از شهرها در مقابله با ریزگردها تامین شود.

ااین در حالی است که کاظم نسب نماینده اهواز در مجلس با اشاره به منشا گردوخاک ها و ریزگردهای استان خوزستان معتقد است: ریزگردهای خوزستان هم منشاء داخلی و هم منشا خارجی دارد. این ریزگردها هم از کشورهای همسایه و عراق به داخل ایران می آیند و هم از داخل کشور ایجاد می شود.

وی هورهای منطقه بخصوص هورالعظیم را یکی از منشاهای داخلی این معضل ذکر کرد و گفت: برای استخراج نفت تالاب هورالعظیم را خشک کردند و همین موضوع باعث شده تا با کوچکترین باد، گردوخاک از این تالاب برخاسته و به سمت شهرهای استان سرازیر شود.

به نظر می رسد دولت زودتر می توانست با مدیریتی صحیح حداقل اجازه ندهد منشا داخلی باعث این ریزگردها شود و از سوی دیگر می توانست زودتر بودجه ای تخصیص دهد تا مشکلات حل شود اما چه دیر اقدام به اینکار کرده است.

آیا این موضوع این شائبه را به وجود نمی آورد که دولت نزدیک به انتخابات یاد مردم خوزستان افتاده و میخواهد حالا مشکل آنها را حل کند؟