مشکل آمریکا حکومت ایران است و نه توافق هسته ای

«مایکل لدین» تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که به تازگی کتاب «جبهه نبرد» را با ژنرال «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا، نوشته است در مصاحبه با «رادیو فردا» به دشمنی ریشه دار آمریکا با ایران اذعان کرد و گفت هیچکس غیر از ایرانی ها از توافق هسته ای نفع نمی برد.

وی در پاسخ به این سوال که آینده توافق هسته ای با توجه به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، آن را بد می خواند و در عین حال، وزاری دفاع و امورخارجه دولت جدیدِ واشنگتن، رویکرد محتاطانه تری نسبت به آن دارند؛ مدعی شد: این سوال غلطی است برای این که مشکل آمریکا خود ایران است و نه توافق هسته‌ای با ایران. ایران می‌تواند به این توافق احترام بگذارد، آن را زیر پا بگذارد و شما می‌توانید نقدش کنید. هیچ کس از این توافق خوشحال نیست، مگر ایرانی هایی که بابت آن میلیاردها دلار نصیب‌شان شده است.

لدین در ادامه ادعاهای خود گفت: آن‌چه اهمیت دارد آن است که ایران دیگر بزرگ ‌ترین حامی تروریسم در جهان نباشد و دست از تولید و گسترش سلاح‌های اتمی، موشک‌های بالستیک و همه آن‌چه ممکن است برای جهان تهدید محسوب شود، بردارد.

وی آنگاه در اظهاراتی که نشانه دلخوری دولت واشنگتن از بی اعتمادی مردم ایران نسبت به آمریکا است، گفت: صادقانه بگویم بهترین کار این است که دست از سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» بردارند، این‌جا هیچ کس از این کار خوشش نمی‌آید.

لدین در پاسخ به اینکه آیا ترامپ کل توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد یا تنها به اعمال تغییرات در آن اکتفا می کند، گفت: ببینید احتمالات زیادی وجود دارد و تنها این دو احتمال نیست. من نمی‌دانم دونالد ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. کاری که می‌تواند بکند آن است که تصمیم بگیرد با شدت و حدت آن را اجرایی کند، به گونه‌ای که ایران قادر نباشد به تمامی آن را اجرا کرده و به این ترتیب توافق لغو شود و بعد ترامپ گزینه‌های دیگر برای مواجهه با ایران خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال  که برای امریکا تا چه اندازه مهم است که در هماهنگی با گروه ۱+۵ بماند، گفت: نمی‌دانم. باید از آنهایی بپرسید که روی این توافق کار کردند. اما این توافق اساسا میان ایران و آمریکا بوده و کشورهای دیگر به این دو گروه پیوسته‌اند. من فکر می‌کنم در سرنوشت این توافق و گروه ۱+۵، روسیه نقش بسیار مهمی بازی کند.

لدین ادامه داد: همین‌طور چین هم نقش مهمی خواهد داشت. این یک مشکل بین‌المللی است. همان‌طور که در کتاب «جبهه نبرد» نوشته‌ام، ما در جریان یک جنگ جهانی هستیم. سال‌هاست که در جریان است و متوقف هم نخواهد شد. ما یا این جنگ را می بریم یا می بازیم، ولی باید با آن کنار بیاییم و این جزیئاتی هم که راجع به آن صحبت می‌کنیم، عناصر همین جنگ‌اند و به کنترل امور کمک خواهند کرد.

لدین در عین حال با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران، مدعی شد: آمریکا دیگر با ایران کنار نخواهد آمد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جنگی بین آمریکا و ایران روی خواهد داد، گفت: آمریکا در حال حاضر هم در جنگ با ایران است. ایران از سال ۱۳۵۸ جنگ را علیه ما آغاز کرده است.

لدین در پاسخ به اینکه مبنای ترامپ برای منع اتباع هفت کشور مسلمان از ورود به خاک آمریکا چه بوده، مدعی شد: تا آن‌جا که من می‌دانم در همه این هفت کشور خطر بالای تروریسم وجود دارد!

این تحلیلگر سیاسی در نهایت در پاسخ به احتمال برقراری صلح میان آمریکا و ایران، به تئوری که شکست آن در میدان عمل اثبات شده است، اشاره کرد و مدعی شد: البته که احتمال صلح وجود دارد. اما این کار مستلزم تغییر حکومت در ایران است. این بهترین سرآغاز برای صلح خواهد بود.