نتیجه انتخابات آمریکا سورپرایز بود/مذاکره ایران و سوئد بر سر مشکلات بانکی

هـلـنا سانگلـند سفیر پادشاهی سوئد در تهران که در حدود چهار ماه است عهده‌دار این سمت می‌باشد  به سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران که قرار است هفته آینده به مدت دو روز انجام شود و سطح کنونی مناسبات تهران - استکهلم پرداخت.

سانگلند پیش از تصدی به این سمت رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه سوئد بوده و همچنین عهده‌دار سفارت سوئد در کوالالامپور نیز بوده است. سفیر کنونی سوئد در ایران همچنین در سفارتخانه‌ سوئد در هانوی به عنوان کنسول و در سفارتخا‌نه‌های این کشور در هلسینکی و رم نیز در سمت دبیر دوم فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه دولت استکهلم درصدد است مشکل سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در سوئد هر چه سریع‌تر حل شود، گفت که در طول سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران که قرار است هفته آینده انجام شود، مسائل بانکی با طرف ایرانی به گفت‌وگو گذاشته خواهد شد.

سفیر سوئد همچنین به نقش مهم ایران در منطقه نیز اشاره کرد.

سفیر سوئد که نتیجه انتخابات آمریکا را سورپرایز می‌داند، معتقد است که هنوز زود است درباره سیاست‌های ترامپ صحبت کرد. چون واقعا مشخص نیست که چه برنامه‌هایی دارد.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

 براساس اعلام قبلی قرار است در روزهای 11 و 12 فوریه (23 و 24 بهمن ماه) «استفان لوفن» نخست‌وزیر سوئد به همراه هیأتی به ایران سفر ‌کند. چه کسانی نخست‌وزیر سوئد را در این سفر همراهی می‌کنند و قرار است چند توافقنامه در این سفر بین مقامات دو کشور به امضا برسد؟

سفیر سوئد: نخست‌وزیر سوئد را در این سفر حدود 20 شرکت همراهی می‌کند و وزیر تجارت سوئد نیز در این سفر حضور دارد. هیأت همراه ایشان شامل مقامات دولتی، شرکت‌های دولتی و مسئولان دانشگاه‌ها هستند. این بدین معناست که تیم بزرگی همراه نخست‌وزیر به ایران می‌آیند. نخست‌وزیر در سال سفرهایی این چنینی و با این تعداد همراه کم انجام می‌دهد.

این سفر به دعوت رئیس جمهور ایران انجام می‌شود. ایشان روز دهم فوریه به ایران وارد شده و روز دوازدهم تهران را ترک می‌کند. از آنجایی که نخست‌وزیر مهمان رئیس جمهوری ایران است، پیش بینی می‌کنیم ملاقاتی با رئیس مجلس و احتمالا با رهبر ایران هم داشته باشد.

دقیقا چند نفر نخست‌وزیر سوئد را در این سفر همراهی می‌کنند؟

سفیر سوئد: برنامه‌ هنوز دقیق نیست. انتظار داریم که تقریبا 90 نفر در این سفر نخست‌وزیر را همراهی کنند. امیدواریم توافقاتی در زمینه تحصیلات عالی، زنان و خانواده، آی.سی.تی، جاده‌سازی و حمل و نقل داشته باشیم که برای دو طرف سودمند است.

*ایران مهمترین شریک اقتصادی سوئد در منطقه بود

برآورد شما درباره حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور چیست. در گذشته این حجم مبادلات 20 میلیارد کرون بود، اما بعد از تحریم‌ها علیه ایران به 2.5 میلیارد کرون کاهش یافت. آیا پیش‌بینی می‌کنید با توجه به توافق هسته‌ای که بیش از یک سال از آن می‌گذرد و با برداشته شدن تحریم‌ها، حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور افزایش پیدا کند؟

سفیر سوئد: من باور دارم که حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا خواهد کرد. در دوره تحریم‌ها میزان مبادلات اقتصادی بین دو کشور کاهش پیدا کرده بود. قبل از اعمال تحریم‌ها، ایران مهم‌ترین شریک اقتصادی سوئد در منطقه بود و دلیلی وجود ندارد که میزان مبادلات در 5 سال جایگزین نشود. شرکت‌های سوئدی درباره شرایط و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران سؤال می‌کنند و امسال «بازرگانی سوئد»، «شورای سرمایه‌گذاری و تجارت سوئد» به صورت رسمی اقدام به گشایش دفتری در ایران خواهند کرد که به شرکت‌های سوئدی علاقه‌مند به فعالیت تجاری در ایران و آنهایی که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، کمک کنند.

در همکاری‌های تجاری، آیا ایران را به عنوان بازار خوبی در نظر دارید یا معتقدید ایران پلی برای سوئد به منظور حضور در بازارهای خلیج فارس و آسیای میانه است؟

سفیر سوئد: دلیل سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران همین منافع اقتصادی و سیاسی است که در ایران داریم؛ بنابراین ایران بازار خیلی مهمی برای سوئد خواهد بود و شرکت‌های سوئدی زیادی هستند که در ایران تولیدات محلی دارند و با همتایان محلی (ایرانی) خود که به دنبال صادرات به دیگر کشورها در منطقه هستند، همکاری‌ می‌کنند. سوئد دارای مبادلات تجاری با همه کشورهای جهان است و خوشحالم که روابط تجاری ایران و سوئد در حال گسترش است.

*تمایل دولت سوئد به حصول راه‌حل برای مشکلات مالی و بانکی

در سفری که چندی پیش آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور ایران به سوئد داشت با طرف سوئدی درباره گشایش شعب بانک‌های ایرانی صحبت کرد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت. آیا طرف سوئدی تاکنون اقداماتی را در این راستا و برای نیل به این منظور و بازگشایی شعب بانک‌های ایران در سوئد، انجام داده است؟

سفیر سوئد: همکاری مالی خیلی مهم است و مسئله‌ای است که باید کار بیشتری در آینده در این زمینه انجام بگیرد. دولت سوئد تمایل دارد راه‌حلی برای مشکلات مالی و بانکی حاصل شود. اما این که تبادلات بانکی بیشتر شود،‌ به بانک‌های سوئد بستگی دارد. این بخش برای مبادلات تجاری اهمیت زیادی دارد. بحث‌هایی در این رابطه وجود داشته است و در طول سفر نخست‌وزیر به ایران هم مسائل بانکی با طرف ایرانی به گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

چه زمینه‌هایی را برای همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و سوئد مناسب می‌بینید و به نظر شما چه ظرفیت‌هایی برای این همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد؟

سفیر سوئد: به نظر من دو کشور در هر زمینه‌ای که بخواهند می‌توانند همکاری کنند، ‌طرفین می‌توانند به راه‌حل‌ها و روش‌هایی برای همکاری دست یابند. شرکت‌های سوئدی در زمینه محصولات و فناوری‌های پیشرفته تجارب زیادی دارند و ما در زمینه راه‌حل‌های پایدار خوب هستیم و همچنین راه‌حل‌های خوبی برای محیط زیست و در زمینه معدن داریم و همچنین در زمینه بهداشت و درمان تجارب زیادی داریم که به ایران ارائه کنیم. همچنین در زمینه آموزش خیلی تجربیات خوبی برای ایران داریم و علاوه بر آن در زمینه حمل و نقل نیز شرکت‌هایی چون اسکانیا و ولوو متعلق به سوئد هستند.

 چند سال اخیر شاهد آتش گرفتن چندین دستگاه اتوبوس اسکانیا در ایران بودیم، با توجه به اینکه در حال حاضر یک شرکت ایرانی عهده‌دار مونتاژ این اتوبوس‌ها در ایران است،‌ آیا شرکت اسکانیا درصدد است که در ایران فعالیت داشته باشد و خودش راسا اقدام به تولید محصولات کند؟

سفیر سوئد: اطلاعی درباره آتش گرفتن اتوبوس‌های اسکانیا در ایران ندارم؛ باید از خود شرکت مزبور سؤال شود.

چه شرکت‌های سوئدی دیگری هستند که مایل به آمدن به ایران و فعالیت در کشور ما هستند؟

سفیر سوئد: شرکت‌هایی مثل اسکانیا، ولوو، اریکسون، ای‌.بی‌.بی و اطلس کوپکو.

 اشاره کردید،‌سوئد در بخش بهداشت و درمان مایل به همکاری با ایران است. آیا افرادی در این رابطه و از وزارت بهداشت و درمان سوئد به ایران خواهند آمد و یا در سفر نخست‌وزیر او را همراهی می‌کنند؟

سفیر سوئد: ماه دسامبر وزیر بهداشت و درمان سوئد به ایران سفر کرد و با طرف ایرانی موافقتنامه‌ای را به امضا رساند و یک توافق تجاری در بخش دارویی نیز به امضا رسید. همکاری در زمینه ساخت بیمارستان، تأمین تجهیزات پزشکی و مدیریت بیمارستانی نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین در بخش تحقیقات و آموزش، انتظار دارم که سوئد و ایران همکاری داشته باشند.

 آیا در سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر، کسانی با وی از بخش بهداشت و درمان به ایران خواهند آمد؟

سفیر سوئد: بله، افرادی از بخش‌های درمانی سوئد هم در این سفر حضور دارند و گفت‌وگوهایی در این زمینه‌ها انجام خواهد شد.

آیا همایش اقتصادی در زمان حضور نخست‌وزیر در ایران نیز برگزار خواهد شد؟

سفیر سوئد: برنامه داریم که همایشی در بخش خصوصی داشته باشیم و دیدارهایی با وزرای مربوطه از دولت ایران برگزار کنیم.

آیا در زمینه پتروشیمی و در حوزه انرژی همکاری‌هایی بین دو کشور در دستور کار است؟

سفیر سوئد: سوئد دارای شرکت‌هایی است که قادر به تأمین تجهیزات پتروشیمی و همچنین ارائه پیشنهادات در این زمینه هستند. وزیر انرژی سوئد ماه آوریل به همراه یک هیأت تجاری در ایران بود.

یک شرکت سوئدی پیش از تحریم‌ها در پتروشیمی کارون سهم داشت ولی این سهم را فروخت. آیا شرکت‌های سوئدی مشغول به فعالیت در عرصه پتروشیمی خواستار بازگشت به ایران هستند؟

سفیر سوئد: من در خصوص دلایل این موضوع اطلاعی ندارم و نمی‌توانم تایید کنم که چه اتفاقی برای شرکتی که عنوان کردید، افتاده است.

*علاقه‌مندیم نظر ایران را بدانیم

به نظر شما بعد از توافق هسته‌ای در چه زمینه‌هایی بین ایران و سوئد امکان همکاری وجود خواهد داشت؟

سفیر سوئد: همکاری در بخش اقتصادی واضح و مشخص است. ما همچنین می‌توانیم گفت‌وگوهایی در زمینه امنیتی و ثبات در منطقه داشته باشیم. در حال حاضر هفت مناقشه نظامی در منطقه در جریان است و خیلی از آنها روی میز شورای امنیت قرار داد و جزو اولویت‌های این شورا است. سوئد خیلی علاقمند است تا نظر ایران را بداند و ببیند که به نظر ایران چه اتفاقی در منطقه روی می‌دهد.

*درصددیم مشکل سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی هر چه سریع‌تر حل شود

در حال حاضر مشکلی برای هواپیماهای ایرانی وجود دارد و آنکه امکان سوخت‌گیری در سوئد را ندارند و شما خودتان پیش از این عنوان کردید که گفت‌وگوهایی با شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم برای حل این مشکل انجام خواهد شد. آیا با توجه به اقدامات انجام شده، این مشکل به زودی برطرف می‌شود؟ با توجه به اینکه چنین اقداماتی از سوی دولت سوئد، تاثیری منفی بر افکار عمومی ایران می‌گذارد. چه اقداماتی در این راستا اتخاذ شده است؟

سفیر سوئد: این مسئله از اولویت‌های دولت سوئد است و امیدواریم که هر چه سریعتر این مشکل حل شود. یک درصد از جمعیت سوئد را ایرانیان تشکیل می‌دهند و پروازهای مستقیم بین دو کشور از اهمیت برخوردار است، بنابراین به دنبال راه‌حلی برای این مسئله هستیم و درصددیم هر چه سریع‌تر این مسئله حل شود.

*18 هزار درخواست ویزا در سال گذشته که 70 درصد آن صادر شد

همان طور که گفتید یک درصد جمعیت کشور سوئد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند،‌ روزانه چه تعداد روادید برای ایرانیان صادر می‌کنید و این روادیدها بیشتر برای چه افرادی صادر می‌شود و چقدر طول می‌کشد که این کارها انجام بگیرد؟

سفیر سوئد: در سال گذشته حدود 18 هزار درخواست روادید داشتیم که 70 درصد از آن‌ها صادر شدند و امیدواریم که این تعداد افزایش یابد. درخواست‌ها بیشتر از سوی کسانی است که دوست یا اقوامی در سوئد دارند. ما روادید بازرگانی هم صادر می‌کنیم. در حال حاضر زمان بررسی مدارک ارائه شده توسط درخواست کننده روادید در حدود یک ماه است و فرآیند صدور روادید حدود 9 روز طول می‌کشد. البته می‌توانیم روند صدور مجوزهای دانشجویی را سریع‌تر انجام دهیم. امیدواریم بتوانیم ساختمان سفارت را بزرگ‌تر کنیم تا قابلیتمان برای صدور روادید افزایش یابد.

* نگرانی‌ها درباره حقوق بشر در آمریکا را نیز مطرح کرده‌ایم

سوئد بانی قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران بوده است. به نظر شما گفت‌وگو و دیپلماسی بهتر از صدور قطعنامه نیست؟

سفیر سوئد: قطعنامه از سوی کل سازمان ملل و دیگر کشورهایی که به انتخاب خودشان به آن ملحق شدند، صادر شد. سوئد منتقد نقض حقوق بشر در هر نقطه‌ای از جهان است. سوئد نگران شرایط حقوق بشر در ایران است و همچنین نگرانی‌هایی را در مورد حقوق بشر در آمریکا نیز مطرح کرده است. زمانی که بحث حقوق بشر در سوئد به میان می‌آید، ایران نیز نگرانی‌هایی را مطرح کرده است.

 آیا بهتر نیست که از طریق گفت‌وگو در این زمینه صحبت شود. چرا که ایران همیشه اعلام کرده که آماده گفت‌وگوهای حقوق بشری است.

سفیر سوئد: ما گفت‌وگوهای زیادی درباره حقوق بشر در ایران داشتیم و از کانال دیپلماتیک مانند سازمان ملل نیز استفاده کردیم.

به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، کشور شما چه برنامه‌هایی برای حل بحران‌های جهانی دارد؟

سفیر سوئد: این سؤالی است که پاسخ به آن نیازمند توضیحات زیادی است. چالش‌‌های زیادی برای صلح و آرامش جهانی وجود دارد که سوئد بدان خواهد پرداخت. سوئد یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که در زمینه حقوق بشر کمک می‌کند.

فارس: رویکرد سوئد درباره مذاکرات اخیر آستانه چیست؟

سفیر سوئد: دولت سوئد از اتحاد در شورای امنیت برای صدور قطعنامه 2336 و همچنین از تلاش‌های روسیه و ترکیه برای استقرار آتش‌بس استقبال می‌کند. ما عمیقا نگران خشونت‌ها، تداوم محاصره‌‌ها و دسترسی‌های محدود بشردوستانه هستیم. آتش‌بس و گفت‌وگوهای آستانه باید با اجرای کامل روند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل در کنار قطعنامه 2254 شورای امنیت دنبال شود.

*نقش مهم ایران در منطقه

فارس: نظر شما درباره نقش و جایگاه ایران در منطقه چیست؟

سفیر سوئد: ایران نقش مهمی در منطقه دارد و ما ایران را تشویق می‌کنیم از نفوذ خود استفاده کند تا راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه پیدا شود و کمک‌های بشردوستانه در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

*فرصت‌های خوبی برای گسترش روابط وجود دارد

فارس: با توجه به این که می‌گویید ایران بازیگر مهمی در منطقه است، آینده روابط دو کشور را چگونه می‌بینید؟

سفیر سوئد:ما روابط خیلی خوبی داریم و معتقدیم که فرصت‌هایی خوبی برای گسترش روابط وجود دارد.

فارس: اکنون بعد از حدود چهار ماه حضورتان در ایران، نظر شما درباره ایران چیست و آیا با آنچه پیش از زندگی در این کشور در ذهن داشتید، تفاوت‌هایی دارد؟

سفیر سوئد: قبل از اینکه به ایران سفر کنم، اطلاعاتی درباره تاریخ و فرهنگ ایران جمع‌آوری کرده بودم و با ورود به ایران با سورپرایز زیادی مواجه نشدم. اما هیچ کس پیش از زندگی در یک کشور چیزی درباره آن نمی‌داند و  می‌دانستم که توسعه سیاسی مهم و خوبی در پیش خواهد بود و جامعه ایرانی سریعتر از آنچه که در گذشته بوده به جلو پیش می‌رود. خیلی خوشحالم که زنان زیادی را در جامعه ایران فعال می‌بینم، رانندگی می‌کنند و در بخش‌های مختلف جامعه حضور دارند.

فارس: درباره زنان ایران صحبت کردید، آیا قبل از اینکه به ایران بیایید تصوری درباره وضعیت زنان ایران داشتید که بعد از آمدن به ایران تغییر کرده باشد؟

سفیر سوئد: خوشحالم دریافته‌ام که زنان خیلی زیادی در دانشگاه‌ها حضور دارند. فکر می‌کنم زنان با استعداد ایرانی باید در رشد و توسعه ایران مشارکت داشته باشند. امیدوارم زنان بیشتری را در مشاغل مختلف در ایران ببینیم چون زنان زیادی مشغول کار نیستند و در خانه هستند؛ البته این اقدام خوبی است که برای خانواده و فرزندان کار می‌کنند. باید فضایی باشد که حضور زنان در سیاست و جامعه افزایش پیدا کند.

فارس:  ایران و ایرانی‌ها را در یکی دو جمله توصیف کنید.

سفیر سوئد: من با مهمان نوازی خوبی از سوی ایرانی‌ها روبرو شدم. ایران به سرعت در حال تغییر و در حال توسعه سریع است، البته با چالش‌هایی نیز مواجه است.

فارس: خوشحال هستید که در ایران حضور دارید؟

سفیر سوئد: زمان هیجان انگیزی برای من است که ببینم ایران به کدام سمت می‌رود.

*نتیجه انتخابات آمریکا سورپرایز بود

فارس: نظر شما درباره ترامپ چیست و آیا انتظار این نتیجه را داشتید.

سفیر سوئد: نتیجه انتخابات آمریکا، سورپرایز بود، ولی زود است که درباره سیاست‌های ترامپ صحبت کرد. چون واقعا مشخص نیست که چه برنامه‌هایی دارد. سیاست آمریکا در قبال ایران، مشخص نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم.

به گزارش فارس، سفیر سوئد که در حدود چهار ماه است به عنوان سفیر کشورش در تهران حضور دارد تاکنون به شهرهای کرمان، یزد، اصفهان و چابهار سفر کرده که به گفته وی برخی از این سفرها کاری و برخی هم سیاحتی بوده‌اند.

سانگلند همچنین در این گفت‌وگو بازدید از اماکن تاریخی و شهرهای معروف در ایران را برایش بسیار جالب خواند و گفت: به نظرم شهر یزد خیلی شهر استثنایی و جالبی بود و بناها و بازار اصفهان هم خیلی تحسین‌برانگیز بود.

وی که قبل از آمدنش به تهران بعنوان سفیر، در ماه ژوئن گذشته سفر خیلی کوتاهی به ایران داشته، درباره غذاهای ایرانی و اینکه کدام غذا را بیشتر دوست داشته، گفت:‌ من هنوز اسامی را زیاد یاد نگرفته‌ام و تجربه غذاهای ایرانی، تجربه خوبی بود.

سفیر سوئد که خودش تنها در ایران حضور دارد و خانواده‌اش در سوئد هستند، عنوان کرد که در برنامه‌اش سفر به شیراز، پرسپولیس، مشهد، سواحل شمالی ایران و دریای خزر نیز قرار دارد.

گفت‌وگو از زهرا کریمی و اکرم شریفی