محمودرضا خاوری درباره وضعیت دلار در بازار ارز گفت: نرخ دلار به طور قطع بازهم در بازار کاهش خواهد یافت، افرادی که برای خرید دلار با نرخهای موجود فشار وارد می کنند، پشیمان خواهند شد و زیان خواهند دید، کما اینکه در حال حاضر نیز زیان دیده اند.

به گزارش افکار به نقل از مهر، رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی با بیان اینکه این زیان دیدگان سعی در مداخله در بازار می کنند و بازار ارز را مطلوب و نامغشوش جلوه می دهند، افزود: اما بانک مرکزی با قوت و قدرت عمل می کند و نظام بانکی نیز کاملا همراه با بانک مرکزی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این موضوع صحت دارد که بانک مرکزی تنها نیمی از تقاضای صرافی ها برای دریافت دلار را پاسخ می دهد؟ اظهارداشت: با توجه به سیاستها، بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت می کند و دلار به بازار عرضه می کند و کمبودی از این نظر در بازار احساس نمی شود و به طور قطع آنچه که لازم باشد، عرضه خواهد شد.

خاوری خاطرنشان کرد: تقاضای موجود در بازار ارز یک تقاضای واقعی نیست و کاذب است، این در حالی است که فعالان اقتصادی از طریق نظام بانکی که با بانک مرکزی همراهی می کند، می توانند نیازهای ارزی خود را تامین کنند.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: بانک مرکزی و نظام بانکی به سفته بازان با توجه به مدیریت شناور نرخ ارز اجازه مداخله در بازار را نخواهند داد تا براین اساس قیمتها در بازار ارز واقعی شود، در عین حال باید از تمام ابزارهای مالی برای تامین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی بهره بگیریم.

وی از تامین ارز مورد نیاز مسافران از طریق نظام بانکی و صرافی ها خبرداد و عنوان کرد: سفته بازانی که دچار ضرر شده‌اند سعی در ایجاد چنین جوهایی در بازار ارز می کنند، اما با توجه به سیاستهایی که در پیش است، مطمئنا موفق نمی شوند و بیش از این ضرر خواهند کرد.

خاوری درباره ثابت بودن نرخ دلار در روزهای اخیر و عدم کاهش آن به نرخ پیش بینی شده گفت: بانک مرکزی برای این منظور به میزان تقاضا، نرخ ارز و غیره توجه می کند. صرافی های بانکی نیز بر اساس سیاستهای بانک مرکزی عمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع نیازهای ارزی صادرکنندگان نیز اقدامات اساسی صورت گرفته است؛ به نحویکه ارز در خارج از کشور از صادرکنندگان خریداری و در داخل کشور به آنها ریال عرضه می شود و اگر ارز مورد نیاز آنها باشد از طریق حوالجات بانکی ارز در اختیار آنها قرار می گیرد.