عزت پاسپورت پیشکش؛ عزت کشور را بر باد ندهید!
 20 روز از ورود رسمی دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا، به کاخ سفید می گذرد و در این مدت مواضع و قوانین پر سروصدای ترامپ و سایر مقامات دولتی آمریکا باعث شده است تا این کشور به واسطه آن بیش از پیش نقل محافل سیاسی جهان شود.

اما مطابق ٣٨ سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران همچنان در کانون توجهات آمریکایی ها قرار دارد چنانچه لفاظی ها ، اتهام زنی ها و وضع تحریم های جدید پای ثابت تمامی روسای جمهور آمریکا پس از انقلاب اسلامی بوده است.

دولت دونالد ترامپ جمهوری خواه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد مضاف بر اینکه رئیس جمهور آمریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی خود نیز صریحا و بیش از رقیب دموکرات خود بر علیه ایران صحبت کرد.

حال و با گذشت ١٩ روز از ریاست جمهوری ترامپ، بر شدت این حملات افزوده شده و در کنار آن، وضع قوانین ضد ایرانی و اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیز، به عنوان مکمل گستاخی های دولت جدید آمریکا به شمار می رود.

اما در سوی مقابل و در حالیکه همه منتظر پاسخ های محکم دولتمردان جمهوری اسلامی به گزافه گویی های دولت آمریکا بودند با واکنش منفعلانه دولتمردان مواجه شدند که این روند باعث ناراحتی بیش از پیش مردم شده است.

در مقابل اظهارات تند ترامپ علیه ایران و همچنین تکرار گزاره گزاف " روی میز بودن تمام گزینه ها" حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، که در گذشته اوباما را با هوش و مودب می خواند تنها به بیان تازه کار بودن رئیس جمهور جدید آمریکا بسنده نمود.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز که رسانه های حامی دولت تا مدتها از رشادت های آنان در مذاکرات هسته ای و حماسه(!) پرتاب خودکار به سمت جان کری سخن می گفتند، واکنش متناسبی با گستاخی های دشمنان آمریکایی و همچنین اعمال تحریم های جدید صورت نداده و واکنش های رئیس دستگاه دیپلماسی هم تنها به دو توئیت با زبان انگلیسی منتهی شد.

دولت یازدهم و حامیانش که سرمایه گذاری فراوانی بر روی اوباما کرده و همچنین امید فراوانی به روی کار آمدن هیلاری کلینتون داشتند، حال با روی کار آمدن ترامپ و اعمال مواضع تند وی علیه ایران، به انفعالی آزاردهنده روی آورده اند که قطعا در شان جمهوری اسلامی نمی باشد.

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید کماکان در شوک انتخاب ترامپ به سر برده و گمان می کند که چنین اظهاراتی از سوی دولتمردان آمریکایی هنوز در زمان مناظرات و تبلیغات انتخاباتی بیان می شود؛ در نتیجه برنامه ای برای مقابله با دولتی که دست چدنی خود را از دستکش مخملی اوباما بیرون آورده است را نمی توان مشاهده نمود.

علی ای حال امید است که دولت یازدهم و علی الخصوص رئیس جمهور که همواره نسبت به منتقدان واکنش های تند و کنایه های سنگینی را روانه نموده است، در ادامه به گونه ای موضع گیری نماید تا دولت تازه کار آمریکا به گمان وجود دولتی منفعل در ایران، بر گستاخی های خود بیافزاید.

در جدول ذیل اظهارات مقامات آمریکایی و واکنش مقامات ایرانی در  20 روز گذشته آمده است که به نظرخوانندگان محترم می رسد.

 

 

 

 

اظهارات مقامات آمریکایی

واکنش مقامات ایرانی