مواضع سرسختانه ترامپ علیه ایران به ضرر آمریکاست

نشریه «فیسکال تایمز»‌ در گزارشی تأکید کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با اتخاذ مواضعی سرسختانه علیه ایران نه تنها سودی عایدش نمی‌شود بلکه منافع بسیاری را نیز از دست می‌دهد.

بنا بر این گزارش، ترامپ در ماه‌های گذشته مدام گفته بود که پس از روی کار آمدن در کاخ سفید توافق هسته‌ای ایران را از بین خواهد برد و وعده داده بود تحریم‌های بیشتری را نیز علیه ایران اعمال می‌کند، وعده‌ای که آن را هفته گذشته عملی کرد.

پس از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دنبال آزمایش موشکی اخیر، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که آمریکا رسما ایران را تحت نظر می‌گیرد.

علاوه براین، ترامپ نیز درخواستی را برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است. این اقدامات برنامه ریزی شده ترامپ خطرات بزرگی را به دنبال خواهد داشت. آیا این اقدامات اصلا ارزش آن را دارد که دولت جدید آمریکا انجامشان دهد؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ 3 فوریه درست چند روز پس از آزمایش موشکی ایران دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. این تحریم‌ها علیه 12 شرکت و 13 فرد که برخی ایرانی و برخی خارجی هستند از جمله یک تاجر چینی اعمال شده است. به عنوان یکی از دلایل این تحریم‌ها، ارتباط این افراد و سازمان‌ها با برنامه هسته‌ای ایران و یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عنوان شده است.

اما قطعا دولت ترامپ بازنده خواهد بود. دولت اوباما مکررا در گنجاندن آزمایش‌های موشکی ایران به عنوان یکی از موارد نقض برجام شکست خورد. زمانی که این اتفاق رخ نداد، «سامانتا پاور» نماینده دولت اوباما در سازمان ملل اعلام کرد که این آزمایش‌های موشکی قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت را نقض می‌کند.

اما این آزمایش‌ها در هیچ یک از موارد نه نقض برجام است و نه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت. دولت ترامپ نیز مدعی شده که این آزمایشات «روح برجام» را نقض می‌کند اما این ادعا نیز صحت ندارد و آنچه بسیار مهم است این مسئله است که تحریم‌های آمریکا هرگز نخواهد توانست ایران را از تأمین پدافند هوایی و تضمین موارد دفاعی از خود بازدارد.

درباره توافق هسته‌ای نیز باید گفت که مذاکره مجدد درباره آن بسیار دشوار است چرا که هیچ طرفی دیگر حاضر نیست پای این مذاکرات بنشیند و ایران نیز حتی پیش از مراسم تحلیف ترامپ به وضوح اعلام کرده بود که هیچ قصدی برای بازنگری در مفاد این توافق ندارد و به نظر می‌رسد که ترامپ و فلین هیچ کس را دور میز مذاکرات درباره برجام نخواهند داشت. گروه 1+5 نیز به هیچ عنوان به موضوع مذاکره مجدد در این رابطه نمی‌اندیشد.

«ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته و حتی پس از آزمایش موشکی ایران در تهران اعلام کرد که «نگرانی‌های جدی درباره رویکرد دولت آمریکا درباره این توافق وجود دارد».

این گزارش می‌افزاید، ترامپ و فلین پیش از آنکه بخواهند جلوتر روند، باید بیشتر به بررسی واقعیت‌ها بپردازند. مفهومی که مدام بر آن تأکید دارند مبنی بر اینکه «ایران باید به خاطر توافق هسته‌ای متشکر باشد»، نوعی نزدیک‌بینی است و بدون تردید مفهومی تحریک‌کننده است. هماهنطور که آیرو و دیگران نیز اعلام کرده‌اند، ترامپ و فلین حتی اگر فعلا نیز متوجه نباشند اما دست به قمار بزرگی زده‌اند؛ قماری که هیچ عایدی برای آنها نخواهد داشت و ضررهای بسیاری را نیز نصیبشان خواهد کرد. اروپایی‌ها نیز دیگر نمی‌خواهند شاهد رژیم تحریم‌ها و ادامه خصومت‌ها میان واشنگتن و تهران باشند. آیا ترامپ می‌تواند بیشر از این، اروپایی‌ها را آزار دهد؟

پس از مکالمه تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه چند هفته گذشته، کاملا مشخص است که ترامپ فعلا می‌خواهد به سیاست تنش‌زدایی با روسیه پایبند باشد. با توجه به تلاش‌های قابل توجه روسیه در نهایی شدن توافق برجام، اگر ترامپ اقدامات بیشتری را علیه ایران انجام دهد، خودزنی کرده است.

فیسکال تایمز در پایان می‌نویسد: هیچ سازش دیپلماتیکی کامل محض نیست اما توافق ایران منافع بسیاری برای واشنگتن دارد. ایران تاکنون به تمام مفاد این توافق پایبند بوده است و در این میان اگر دولت ترامپ اقدامی علیه این توافق انجام دهد، این واشنگتن است که ضرر می‌کند.