وقوع جنگ آمریکا با ایران خبری بزرگ برای داعش است!

ایندیپندنت در مطلب خود به قلم «پاتریک کاکبرن» می نویسد که احساسات ملی گرایانه «دونالد ترامپ» و سیاست های عوام فریبانه وی ممکن است او را وادار به آغاز جنگ با ایران کند و این وضعیت برای داعشی که در حال جنگ با این کشور است خبر بزرگی خواهد بود.

کاکبرن معتقد است: جنگ احتمالا در یک یا دو سال آینده رخ می دهد. این وضعیت زمانی رخ خواهد داد که دوره سیاست های پیشینی که در دوران اوباما رایج بودند به پایان برسد. ترامپ ممکن است احساس کند که لازم است نشان بدهد قویتر از رئیس جمهور سابق آمریکاست.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ وقتی وارد دفتر کار خود در «اووال آفیس» شد با در دست داشتن مجسمه ای از «وینستون چرچیل» (نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی اول) بازی بزرگی را انجام داد. وی این کار را با هدف نشان دادن میهن پرستی انجام داد. احتمالا ترامپ به چرچیل سال ۱۹۴۰ فکر می کند و نه چرچیل سال های ۱۶-۱۹۱۵ زمانیکه وی رهبری کمپین «گالیپولی» را برعهده داشت و ارتش انگلیس متحمل شکستی سنگین از ارتش ترکهای عثمانی شد.

در ادامه این مطلب به شکست هایی که رهبران آمریکایی و انگلیسی در خاورمیانه متحمل شده اند اشاره شده و آمده است: ترامپ به ندرت کتاب خوانده و یا خود را علاقمند به تاریخ نشان می دهد اما وی باید از ماجرای گالیپولی مطلع باشد. زیرا چرچیل یکی از شش رهبر آمریکایی-انگلیسی است که در قرن گذشته در خاورمیانه متحمل شکست شده اند. دلیل اصلی این شکست ها آن است که خاورمیانه همواره بی ثبات بوده و بیش از هر نقطه دیگری از جهان آمادگی وقوع جنگ را داشته است و اشتباه در میدان های جنگ آن می توانند خطرناک و غیرقابل بازگشت باشند.

ازنظر بسیاری مفسران، دولت ترامپ با تحقیر حقیقت، قانون و دموکراسی عملکردی افتضاح داشته و از این نظر شباهت‌هایی با دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا دارد.به اعتقاد نویسنده این مطلب، پرهیز از این شکست آسان نیست: تمام شش رهبر آمریکایی-انگلیسی که در خاورمیانه متحمل شکست شده اند در مقایسه با ترامپ تواناتر و با تجربه تر بوده و از مشاوران بهتری نیز سود می بردند. و این سوالی هوشمندانه خواهد بود که در آغاز دوره ریاست جمهوری از ترامپ مطرح شود که شانس وی برای اینکه تبدیل به قربانی بعدی خاورمیانه نشود چیست؟

ترامپ به عنوان فرد انزوا طلبی که از افتادن در ورطه جنگ خودداری خواهد کرد خود را نشان داد اما عملکرد وی از زمان ورود به کاخ سفید و همچنین انتخاب هایش این نکته را بازگو می کنند که وی می خواهد نقشی کلیدی در تحولات داشته باشد. پروژه های جدید دولت آمریکا مبنی بر «دوباره آمریکا را قوی می کنیم» نیز بازگوی این مطلب هستند.

مداخله های غرب در منطقه معمولا اندوه بار بوده و این به دلیل اغراق غربی ها در توانائی های خود و ضعیف پنداشتن توانائی های دشمنانشان است.

به اعتقاد نویسنده مطلب، «لوید گئورگ» نخست وزیر انگلیس در سال ۱۹۲۲ زمانی که با ترکیه وارد جنگ شد دچار همین اشتباه شد. «انتونی ادن» نیز در سال ۱۹۵۶ و بعد از بحران سوئز و زمانیکه نتوانست «ناصر» را در مصر سرنگون کند سقوط کرد. و نمونه آشناتر «تونی بلر» زمانیکه در جنگ عراق موفق نشد، نتوانست حضور خود را در پست نخست وزیری انگلیس تکرار کند.

از میان روسای جمهور آمریکا که گرفتار این اشتباه شدند نیز می توان به «جیمی کارتر»، «رونالد ریگان، و «جرج بوش» اشاره کرد که مشکلات آنها در خاورمیانه به نوعی به ایران مربوط می شد.

ایندیپندنت می نویسد: در این میان اما اوباما کتاب می خواند و از تاریخ اطلاع داشت. او می دانست که آمریکا باید پای خود را از عراق، افغانستان و سوریه بیرون بکشد. و به همین جهت بود که از جنگ با ایران اجتناب کرد. حتی وارد جنگ در سوریه نشد. اوباما حتی در این رابطه که عربستان و دیگر متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس مشتاق جنگ آمریکا با ایران هستند نیز تردید داشت.

از نظر بسیاری مفسران، دولت ترامپ با تحقیر حقیقت، قانون و دموکراسی عملکردی افتضاح داشته و از این نظر شباهت‌هایی با دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا دارد.

ایندیپندنت در ادامه به ماجرای ۱۱ سپتامبر و نادیده انگاشتن این حقیقت از سوی دولت جرج بوش اشاره می کند که با وجود اسناد زیاد درباره ارتباط هواپیما ربایان با عربستان سعودی، بوش عربستان را رها کرد و از حوادث ۱۱ سپتامبر به عنوان دلیلی برای توجیه حمله به عراق و افغانستان استفاده کرد اما با گذشت ۱۳ سال از حمله به عراق مشکلات آمریکا در این کشور نه تنها حل نشده بلکه بیشتر نیز شده است.

به اعتقاد نویسنده این مطلب، یکی از نقاط منفی دولت عوام فریب ترامپ آن است که افرادی را برای پست های کلیدی انتخاب شده اند که این افراد در گذشته به دنبال جنگ با ایران بوده اند و آنها اکنون بدون داشتن سند ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کنند و تمام این رویدادها خبرهایی خوب برای داعش محسوب می شوند. زیرا هر چند هم اکنون کشورهای زیادی در حال مبارزه با داعش هستند اما با این وجود دشمن اصلی این گروه تروریستی سوریه و عراق هستند که با کمک ایران در حال مبارزه با داعش هستند و حمله به ایران یعنی کمک به این گروه تروریستی.