درخوست شرم آور و ضد ایرانی مقام سابق آژانس اتمی

«اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی در اندیشکده دست‌راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، صدور قطعنامه‌ای تازه علیه برنامه موشکی ایران را خواستار شده است.

هاینونن که «گرت پورتر» روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی وی را عامل ورود اسناد ارائه‌شده از سوی اسرائیل به پرونده ایران در آژانس معرفی کرده، در این یادداشت به انتقاد از ادبیات قطعنامه 2231 شورای امنیت پرداخته و نوشته است که یا این قطعنامه باید آزمایش‌های موشکی ایران را متوقف کند، یا اینکه قطعنامه جدیدی با مفاد سختگیرانه‌تر علیه ایران تصویب شود.

وی در این یادداشت به آزمایش موشکی اخیر ایران اشاره کرده و نوشته است که قطعنامه کنونی شورای امنیت که توافق هسته‌ای را تائید کرده، با به کار بردن عبارت «از ایران درخواست می‌کند»، از لحن غیرالزام‌آور برای اعمال محدودیت علیه برنامه موشکی ایران استفاده کرده است.

او همچنین گفته است که احتمالا عبارت «موشک‌هایی که برای داشتن حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، باید در توافقات جانبی برجام تعریف شده باشد. هاینون نوشته است که مفاد این توافقات باید علنی شود.

هاینونن با بیان اینکه نمی‌توان پیشرفت برنامه موشکی ایران را مسئله‌ای جدا از برنامه هسته‌ای در نظر گرفت، نوشته است: «اگر قطعنامه 2231 آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز را پوشش می‌دهد، این مفاد باید اجرا شده و ایران را پاسخگو کند. اگر این مفاد چنین فعالیت‌هایی را پوشش نمی‌دهند، شورای امنیت باید قطعنامه‌ای جدید صادر کند که به صراحت این فعالیت‌ها را ممنوع کرده و اطمینان حاصل کند که محدودیت‌هایی بلندمدت برای زمانی که ایران قادر خواهد شد ظرف چند هفته مواد غنی‌شده لازم را تولید کند، وجود داشته باشد.»

وی افزود: «این قطعنامه جدید باید با محدودیت‌های مضاعف بر ظرفیت غنی‌سازی ایران همراه شده و تا زمانی که آژانس به جمع‌بندی مبسوط (گزارش قطعی اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های یک کشور) برسد، ادامه داشته باشد. عدم حل این مسئله، به این معنی است که ایران یک دهه بعد زمانی که قادر خواهد بود ظرف چند هفته اورانیوم غنی‌شده لازم برای یک بمب هسته‌ای را ظرف چند هفته به دست آورد، وسیله حمل آن را هم در اختیار خواهد داشت.»