لغو برجام نقض قوانین بین المللی است

"وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل"، به تحولات خطرناک جهانی با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اشاره کرده و اظهار داشت: از وقتی که آمریکا عناصر نظم جهانی یعنی ناتو و هماهنگی اروپایی را زیر سوال برده است به نظر می رسد شک موجهی نسبت به آمریکا به عنوان یک شریک و حامی اتحادیه اروپا به وجود آمده است.

هشدار درباره عواقب ورود ترامپ به کاخ سفید

موجی از بحران های قدیمی با این علامت سوال های جدید منجر به بالاترین ناامنی ها می شود که من در چهل سال گذشته تا به حال تجربه نکرده ام. تا به حال سیاست امنیتی و خارجی یک ساختار بیشتر استاتیک با پایه ها و قواعد محکم بوده است. حالا ما با یک شرایط جدید با بیشترین ابهام روبرو هستیم. این وضعیتی بسیار خطرناک است.

اتحادیه اروپا گرفتار بحران موجودیت است

وی در ادامه گفت: اگر اتحادیه اروپا بعد از پیمان لیسبون می توانست به یک اتحادیه سیاسی آزاد از بحران ها تبدیل شود  ما امروز یک قدرت شایسته عمل با ساختار مالی منظم بودیم. اما اتحادیه اروپا در یک بحران موجودیت قرار دارد. وضعیت تا جایی پیش رفته است که برخی اعضای اتحادیه اروپا دیگر نمی خواهند با نمایندگان اروپایی در کنفرانس امنیتی مونیخ روی یک سکو بنشینند. چنین مناسباتی را ما تا به امروز فقط از طرف اسرائیلی ها و اعراب دیده ایم. این یک تحول نگران کننده است.

امیدوارم سران اروپایی وخامت اوضاع را درک کنند

ایشینگر در ادامه این مسئله را قابل درک دانست که واشنگتن این پرسش را مطرح کند که چرا ما باید مانند سابق به طرف اروپاییان برویم؟ اما از طرفی این مسئله واضح است که ما نمی توانیم از حمایت هسته ای آمریکا انصراف دهیم. فریادهای ترامپ مبنی بر اینکه اروپا باید سهم بیشتری را بر عهده گیرد همچنین یک فرصت است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سران کشورهای اروپایی وخامت اوضاع را درک کرده و یک خط مشترک را در پیش گیرند.

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که ما باید اگر می خواهیم جدی گرفته شویم به سمت یک سیاست خارجی با رای اکثریت حرکت کنیم.

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که اتحادیه اروپا در توافق هسته ای با ایران نشان داد که اگر بخواهد می تواند.

درخواست کناره گیری اسد خطای غرب و آمریکا

وی در ادامه همچنین از شکست اروپا در مسئله سوریه سخن گفته و ضمن انتقاد از رویکرد اروپا در واگذار کردن این مسئله به آمریکا و روسیه گفت: شهروندان اروپایی و آلمانی ها نمی خواهند در اتحادیه‌ای زندگی کنند که از هیچ گونه احترامی برخوردار نیست. در حال حاضر متاسفانه خیلی ها به این مسئله فکر می کنند که اتحادیه اروپا نه بخشی از یک راه حل بلکه خود بخشی از مسئله است.

ایشینگر در ادامه درباره راه حل بحران سوریه گفت: ما باید یک قدم کوچک به عقب برداریم. آمریکایی ها و اروپاییان مرتکب خطا شده اند وقتی که بدون داشتن یک استراتژی مشخص خواستار کناره گیری اسد شدند.

وی همچنین تاکید کرد که ما باید شاید برای مدتی با اسد زندگی کنیم.

لغو برجام نقض قوانین بین‌المللی و عامل از دست رفتن اعتبار آمریکا

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه به مسئله توافق هسته‌ای با تهران اشاره کرده و گفت: در این توافق تنها مسئله تکنولوژی ساخت تسلیحات اتمی و نه رفتارهای تهران در عرصه سیاست خارجی مطرح بود. مهم این است که با توافق هسته‌ای وضعیت بهتر از بدون این توافق است. به غیر از نخست وزیر اسرائیل من هیچ کس را در منطقه نمی شناسم که بگوید ما باید این توافق را لغو کنیم (حتی سعودی ها). من نمی توانم تصور کنم که آمریکا این توافق را لغو کند. در این صورت این یک نقض قوانین بین المللی و فقدان شدید اعتبار خواهد بود. آمریکایی ها هم می دانند که ما هرگز دوباره به چنین توافق چند جانبه‌ای نمی توانیم دست پیدا کنیم.

وی در ادامه یک گفتگوی استراتژیک بین کاخ سفید و کرملین را برای حل مسائل و بحران های بین المللی از جمله ، مسائل مربوط به سیستم دفاع موشکی، مسائل هسته ای، کنترل تسلیحات، اوکراین، چین، روسیه و کره شمالی مهم دانسته و گفتگوهای بین آمریکا و سوریه برای خلق حداقل اعتماد را مطلوب دانسته و گفت: در حال حاضر بین واشنگتن و مسکو اعتماد متقابل صفر وجود دارد.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ  در عین حال درباره روی کار آمدن ترامپ ابراز ترس و نگرانی کرده و همچنین گفت: ترامپ به شریکی نیاز دارد که به او اعتماد کند.

ایشینگر در ادامه با تاکید بر اینکه اوباما هم در عرصه سیاست خارجی خطاهای زیادی را مرتکب شده که اعتبار آمریکا را زیر سوال قرار داده است گفت: در این راستا سیاست خارجی برای ترامپ به ارث رسیده است که می تواند خیلی بهتر شکل گیرد. اما من تا به حال هیچ نشانه ای در این باره ندیده ام.

آمریکا دیگر قابلیت رهبری سیاسی و اخلاقی در غرب را ندارد

وی افزود: حالا متاسفانه دیگر آمریکا به درد نماد رهبری سیاسی و اخلاقی در غرب نمی خورد. من نمی توانم برای پسرم تبلیغ کنم که به رئیس جمهور جدید آمریکا به عنوان فانوس دریایی صلح و آزادی بنگرد. ورود ترامپ به معنای پایان غرب است. تکلیف اروپا حالا این است که این جای خالی را پر کند تا به این ترتیب غرب به عنوان نمونه ای برای حقوق بشر، آزادی ، کرامت و نقش فردی به طور کامل از دست نرود و این تکلیفی بزرگ است.

وی در بخش پایانی این گفتگو از روی کار آمدن فرانک والتر اشتاین مایر به عنوان رئیس جمهور جدید آلمان استقبال کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ  در روزهای هفدهم تا 19 فوریه با حضور نمایندگان بلند پایه بسیاری کشورها برگزار می شود.