دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام چه کسانی هستند؟

گروه سیاسی- در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس، سوال ملی سه نماینده مجلس از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت بکارگیری افراد دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام اعلام وصول شد.

به گزارش افکارنیوز، طبق آئین نامه داخلی مجلس، این وزیر باید در روزهای آینده در صحن مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.

اما آنچه در این میان مهم است این است که دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام چه کسانی هستند؟ و با توجه به اینکه در طرح این سوال از لفظ «افراد» استفاده شده، چند نفر در کمیته اقتصادی برجام دارای دوتابعیتی هستند؟.

تا کنون نام 2 نفر از اعضای تیم مذاکرات هسته ای که دارای 2 تابیعت هستند، افشا شد.

عبدالرسول دری اصفهانی یکی از این 2 نفر است که به اتهام امنیتی بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد است.

خبر بازداشت این فرد در اول شهریور امسال از سوی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد رسانه ای شد.

افکار نیوز در سوم شهریور در مطلبی تحت عنوان «متهم به جاسوسی دستگیر شده کیست؟/ عضو هیئت مدیره بانک سامان، مشاور سیف و حقوق بگیر آمریکا» به معرفی وی پرداخت.

این فرد مسئول کمیته مالی برجام، عضو هیات‌ مدیره بیمه‌ آسیا، عضو هیئت مدیره بانک سامان، مشاور سیف در بانک مرکزی و حقوق بگیر آمریکا هم بود.

وی یکی از نفوذیها در تیم مذاکرات هسته ای بود و سفرهای این تیم بخصوص در وین حضور داشت و عضو تیم مذاکرات محسوب می شد و در جریان مذاکرات و برجام، بعنوان زیر مجموعه تیم حمید بعیدی نژاد رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی، فعالیت می کرد.

اما در مرداد ماه به اتهام امنیتی بازداشت و متهم به جاسوسی شد.

بنا به گفته کریمی قدوسی وی ماهانه هفت هزار و 500 پوند از آمریکا یعنی بیش از 30 میلیون تومان حقوق می گرفت.

وی که ایرانی اصل است، 2 تابیعتی بوده و دارای تابعیت کشور کانادا است که مدتی هم در این کشور اقامت داشت.

حسن روحانی رئیس جمهور در بهمن سال گذشته در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام، به وی نشان درجه سه خدمت و 50 سکه اهدا کرد.

 دوتابعیتی های دیگر در تیم مذاکرات هسته ای

کریمی قدوسی اوائل مهر ماه در حسینیه امام علی(ع) مشهد در نشست بصیرت که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، از وجود یک دو تابیعتی دیگر در تیم مذاکرات هسته ای خبر داد و گفت: متخصص حقوق بین‌الملل تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای فردی دوتابعیتی ایرانی- فرانسوی است.

گرچه وی اطلاعات بیشتری از این فرد 2 تابیعتی ارائه نکرد اما گفت که مسئولین از این دوتابیعتی ها حمایت می کنند تا از ما شکایت ‌کنند.

همچنین این نماینده روز سه شنبه 28 دی ماه افشاگری جدید در خصوص نفوذی دوتابعیتی های دیگر و حتی نفوذی چهار پاسپورته در مذاکرات هسته ای و برجام داشت.

وی در مطلبی تحت عنوان «نفوذی چهار پاسپورته در مذاکرات برجام/ نقش ناصری و دری اصفهانی و سریع القلم در مذاکرات» به صراحت اعلام کرد که در تیم مذاکرات نفوذیهایی وجود داشتند که همین نفوذیها باعث شده این مذاکرات به نتیجه نرسد و  ضربه اصلی را به مذاکرات وارد کردند.

این نماینده گفت: دری اصفهانی فردی بود که چهار تا پاسپورت کانادایی، امریکایی و انگلیسی و ایرانی در جیب داشت، نتیجه این می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

وی افزود: سیروس ناصری فرد نفوذی دیگری که در حقوق و قواعد بین‌الملل در تیم مذاکره کننده حضور داشت که پیشانی مذاکره در امریکا می‌شود که این نفوذی‌ها که دست چپ و راست آقای ظریف بودند قبل مذاکرات اخبار را در اختیار طرف مقابل قرار می‌دادند که این  ضربه دومی بود که  تیم مذاکره کننده از ناحیه این دو نفوذی خورد.

نماینده مشهد علاوه بر نام بردن از دری اصفهانی و ناصری بعنوان افراد چند تابعیتی، به نقش محمود سریع القلم مشاور روحانی اشاره کرد و هر چند از تابعیت او حرفی به میان نیاورد اما گفت که آقای سریع القلم مشاور ارشد آقای روحانی که او هم از دیپلمات‌های پنهان است گفت که آقای ظریف اصلا مذاکره نکرده بلکه متنی را که امریکایی‌ها جلوی او گذاشتند امضا کرده است.

در هر حال تا کنون نام افرادی چون دری اصفهانی و سیروس ناصری بعنوان افراد دوتابعیتی و چند تابعیتی نفوذی در تیم مذاکرات نام برده شد، که در همین زمینه سه نماینده سوالی از وزیر اقتصاد پرسیدند تا وی با حضور در صحن مجلس درباره علت بکارگیری افراد دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام پاسخگو باشد.

نماینده مشهد به نقل از یکی از وزرا اعلام کرد که 500 هزار 2 تابیعتی در کشور وجود دارند که تا الان مشخص شده 2 نفر از این افراد در تیم مذاکرات هسته ای بودند.

 

علیرضا تهرانی