آمریکا، خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است نه ایران

در ادامه واکنشها به اظهارات ضد ایرانی تند دولت دونالد ترامپ، یک تحلیلگر آمریکایی یادداشتی در این باره منتشر کرده است.

 پایگاه «لاس کروسس سان نیوز» که بخشی از شبکه رسانه‌ای «یو اس ای تودی» است، یادداشتی با این عنوان منتشر شده است: «آمریکا خاورمیانه را بی ثبات کرده است نه ایران».

متن این یاداشت به شرح ذیل است:

«بنا بر گفته مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید، "جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین دولت حامی تروریسم است و درگیر فعالیتهای خشونت آمیز است و از چنین اقداماتی حمایت می‌کند؛ فعالیتهایی که خاورمیانه را بی ثبات کرده است". اما تاریخ نشان می‌دهد این آمریکا بوده که برای دهه‌ها مشغول بی ثبات کردن خاورمیانه بوده است و نه ایران.

پس از کودتای سال 1953(28 مرداد 32) سیا که محمد مصدق نخست وزیر ایران را خلع کرد، آمریکا از (محمدرضا) شاه و ساواک پلیس مخفی او برای 25 سال حمایت کرد. ایرانی‌ها با الهام از آیت‌الله خمینی علیه شاه قیام کردند اما آمریکا از آنها حمایت نکرد.

آمریکا ضمن اعمال تحریمهای اقتصادی روی ایران در سال 1979، از صدام دیکتاتور عراق در جنگش با ایران حمایت کرد و استفاده صدام از سلاحهای کشتارجمعی علیه ایران را نادیده گرفت و یک هواپیمای مسافربری ایرانی با 290 مسافر را ساقط کرد».

با همه این اوصاف، ایران یکی از معدود کشورهای با اکثریت مسلمان بود که با آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر همدردی کرد. . ایران در شکست طالبان در افغانستان به آمریکا کمک کرد اما با این وجود، جورج دبلیو بوش ایران را "محور شرارت" نامید.

با این ادعا که صدام هنوز سلاح کشتارجمعی در اختیار دارد، آمریکا به عراق در سال 2003 حمله کرد؛ حمله‌ای که صدها هزار کشته و میلیونها آواره برجا گذاشت؛ آواره‌هایی که بسیاری از آنها را ایران پذیرفت.

برای دهه ها آمریکا با تکیه بر ادعاهای نادرست درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، برای دست زدن به حملات نظامی فشار آورده است. حالا یک بار دیگر ما داریم می‌شنویم که "دستگاه رهبری ایران، آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند".

اما برعکس، اینطور به نظر می‌رسد که این دستگاه رهبری آمریکا است که به تهدید ایران و متحدانش دارد ادامه می‌دهد».