روابط بانکی خارجی همچنان در بن بست!

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: تناقض آشکاری میان آنچه سیف اشاره کرد و ادعاهای مسئولان دولتی و حتی خود سیف درباره برقراری ارتباط‌های بانکی وجود دارد. وی گفته است «تک نرخی شدن ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی دارد و در زمان حاضر روابط بانکی بین‌المللی در حد نیاز وجود ندارد».

از زمانی که سیف از گشایش‌های مکرر بانکی سخن گفته و در پی آن دهها خبرنگار را به بانک مرکزی برد تا نشان دهد روابط بانکی - بین‌المللی برقرار است تا چهارشنبه  گذشته که وی شرط تک نرخی شدن ارز را نیازمند روابط بانکی بین‌المللی دانسته حدود 10 ماه می‌گذرد. این تناقضات آشکار درباره دستاوردهای برجام همان چیزی است که از کاه کوه ساختیم و از درون‌زایی اقتصاد غفلت کردیم.

مقامات دولتی و اقتصادی بعد از مدتی مشکل کار را ادامه تحریم‌های بانکی بر اساس مراودات دلاری عنوان کردند و مدعی شدند مبادلات یورویی مشکلی ندارد اما دیری نپایید که اخبار غیررسمی از محدودیت ارتباطی بانک‌ها مخابره شد و علت نیز عدم همکاری بانک‌های بزرگ سایر کشورها بود. این محدودیت همچنان ادامه دارد.

با این حال هنوز مدتی از این خبر نگذشته بود که برای پنهان کردن ناکارآمدی برجام در حوزه بانکی اخبار جدید مخابره شد ولی در کنار این اخبار همچنان برجام آفتاب تابان بود یا ابری که ممکن است زود از بالای سر ما رد شود! برای این سناریو ناگزیر به ناکارآمدی بانک‌های داخلی اشاره شد و اینکه بانک‌های داخلی صورت‌های مالی قابل اتکا که براساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم شده باشد، نداشته‌اند و بانک‌های خارجی اعتماد کافی به سیستم بانکی را ندارند.

اگرچه این استدلال برای اکثر بانک‌ها به خصوص بانک‌های با مدیریت دولتی صدق می‌کند اما بانک‌های خصوصی‌ای وجود دارند که نه تنها استاندارد «بال 3» (نسبت کفایت سرمایه بالای 15 درصد) را دارد هستند بلکه نسبت کفایت آنها بالاتر از این استاندارد بوده و حتی برخی بانک‌ها نیز توسط موسسه‌ای آلمانی استانداردهای مقابله با پولشویی را نیز پیاده‌سازی کرده‌اند ولی همچنان این بانک‌ها هم با محدودیت‌های مراودات بانکی در خارج از کشور مواجهند هر چند بانک مرکزی ادعا دارد پیام‌رسانی مالی را از طریق سایت سوئیفت انجام می‌دهد و دیگر مانند ایام تحریم از تلکس رمزدار و فکس استفاده نمی‌کند!

به هر حال به رغم تمام ادعاهایی که ارائه شده می‌توان نتایج برجام در حوزه بانکی را در دو جمله اصلی سیف استخراج کرد که گفته است: «تقریبا هیچ» و «تک نرخی شدن ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی دارد.»

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تک نرخی شدن قیمت ارز گفته است: برای تک نرخی شدن نرخ ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی گسترده‌ است. این کار پیش‌نیاز و مقرراتی دارد که کاملا در این جهت اقدام شده اما نیاز به پیشرفت در این زمینه است.

جوان در پایان می‌نویسد: همین 20 روز پیش بود که بعد از ادعای روحانی رئیس‌جمهور مبنی بر «انتقال پول فروش نفت به کشور بدون اشکال انجام می‌شود» نه فقط شاهدان داخلی که شاهد خارجی هم از چین رسیده و آن را در قلب تهران رد کرد. رئیس اتاق بازرگانی چین گفته بود: ما هنوز منتظر خبر خوش لغو تحریم‌های بانکی هستیم. نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است و کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، گفته بود: زمانی می‌توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود. به علاوه اطلاعات به دست آمده خبرنگار ما حاکی از آن است که بخشی از منابع ارزی ما نیز به گفته مسئولان داخلی در اختیار یکی از کشورهای همسایه است که بنا به دلایل نامعلومی از پرداخت آنها سر باز می‌زند.