هیئت رئیسه ای که به سوگندش وفادار نیست /دفاع از دولت در برابر نمایندگان

گروه سیاسی- در حال حاضر چهار استیضاح در مجلس مطرح است. استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، علوم و راه و شهرسازی.

به گزارش افکارنیوز، هر یک از این استیضاح ها نه تنها حداقل امضاء برای طرح در مجلس را دارد بلکه دهها امضاء بیشتر از  حد نصاب را هم دارد اما در حال حاضر ماهها در مجلس معطل مانده و دلیل اصلی معطلی آنها مقاومت هیئت رئیسع مجلس در این زمینه است.

استیضاح محمدهادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با 30 امضاء و معطل شده از آبان ماه.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 70 امضا و معطل شده از 14 آذر ماه.

استیضاح فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با ۳۷ امضاء  و معطل شده از بهمن ماه.

استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با 50 امضاء که هفته جاری در مجلس کلید خورد.

هیئت رئیسه مجلس در قبال این استیضاح ها مقاومت می کند و به آئین نامه داخلی مجلس چندان پایبند نیست.

طبق آئین نامه داخلی مجلس، بعد از تهیه طرح استیضاح یک وزیر با حداقل 10 امضاء، هیئت رئیسه موظف است آنرا به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد.

کمیسیون موظف است ظرف 10 روز به بررسی استیضاح بپردازد و با برگزاری نشست میان وزیر و نمایندگان متقاضی، نتیجه را به هیئت رئیسه اعلام کند.

بعد از این نشست چنانچه حداقل 10 نماینده بر استیضاح اصرار داشته باشند، استیضاح باید در صحن مجلس اعلام وصول شود و در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

گرچه هیئت رئیسه استیضاح ها را به کمیسیونهای تخصی مجلس ارجاع می دهد اما به رغم اصرار نمایندگان بر استیضاح، دیگر خبری از اعلام وصول استیضاح در صحن مجلس نیست.

بعنوان مثال کمیسیون آموزش و تحقیقات تا کنون 2 بار نشست بین وزیر علوم و نمایندگان متقاضی را در دستور کار قرار داد اما وزیر در نشست مشترک حضور نیافت و هنوز این استیضاح در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

همچنین استیضاح آخوندی یک بار در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت و وزیر در نشست حاضر نشد و 70 نماینده بر استیضاح اصرار کردند اما هیئت رئیسه آنرا مجددا به کمیسیون عودت داد.

برای دومین بار این نشست روز یکشنبه در کمیسیون برگزار شد و باز 70 نماینده بر انجام استیضاح اصرار کردند و طبق آئین نامه این استیضاح باید در جلسه امروز سه شنبه مجلس اعلام وصول شود.

در این میان برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس به صراحت در مقابل استیضاح وزرا موضوع گیری کرده و برخلاف آئین نامه داخلی و سوگندی که یاد کردند، مانع استفاده این حق قانونی نمایندگان می شوند.

بعنوان مثال مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس در خصوص استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: فرصتی برای استیضاح وزیر نداریم.

بهانه وی هم بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس ر روزهای آینده، تعطیلات ایام عید و انتخابات ریاست جمهور در خرداد سال آینده اعلام شد.

نائب رئیس اول مجلس در حالی می گوید که دو تا سه ماه تا انتخابات مانده است و مشخص نیست نمایندگان به چه منظوری می‌خواهند وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کنند که این استیضاح 9 محور دارد.

عدم اجرای احکام تکلیفی در چارچوب برنامه پنجم توسعه، ضعف و یا سوء مدیریت در وزارتخانه و معاونت‌های مختلف، ابهام در فرآیندکاری و نوع هزینه کرد در شرکت‌هایی که انتصاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره آنها با امضاء وزیر جهاد کشاورزی می‌باشد،استفاده از بازنشستگان در سطوح مختلف مدیریتی، محقق نشدن برنامه ها و وعده های وزیر، کم توجهی به کشاورزان و سوء تدبیر در تنظیم بازار، نابسامانی در واردات دام و طیور از جمله محورهای این استیضاح است.

نمایندگان برای استیضاح وزرای دیگر هم دلایل قانع کننده و موجهی دارند.

از جمله 10 مجروح و 49 کشته یکی از محورهای استیضاح آخوندی است.

در هر حال هیئت رئیسه مجلس سد محکمی در برابر نمایندگان ایجاد کرده سدی که تا کنون مانع انجام استیضاح وزرا در مجلس شده است.

هیئت رئیسه مجلس هر ساله در صحن مجلس بعد از برگزاری انتخابات سوگند یاد می کند. سوگندی که اینگونه بیان می شود «من به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خودرا برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم».

در هر حال مقاومت رئیسه رئیسه در برابر این استیضاح ها، خلاف آئین نامه داخلی مجلس است. آئین نامه ای که باید طبق سوگند به آن وفا دار باشند. ضمن اینکه هیئت رئیسه مجلس باید مدافع حقوق ملت و نمایندگان باشد نه اینکه از دولت دفاع کند و برای حفظ وزرا هزینه دهد. دفاع از دولت در برابر نمایندگان.

خبرنگار افکار نیوز در همین زمینه به سراغ اکبر رنجبرزاده دبیر هیئت رئیسه مجلس که مسئولیت استیضاح ها بر عهده وی است رفته و از وی در این زمینه سوال کرد.

وی در جواب گفت: ما به محض دریافت استیضاح آنرا به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع می دهیم. معطلی استیضاح در کمیسیونهای تخصصی ربطی به هیئت رئیسه مجلس ندارد.

علیرضا تهرانی