واکنش روحانی به پیام امیر کویت درباره کشورهای عربی

دکتر حسن روحانی پیش از عزیمت به مسقط پایتخت عمان در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره با این دو کشور روابط دوستانه و صمیمانه ای داشتیم.

وی با بیان اینکه در این سفر در رابطه با روابط دوجانبه با دو کشور صحبت خواهیم کرد اظهار داشت:  ظرفیت های خوبی برای توسعه روابط وجود دارد. همچنین در مورد شرایط نا ارام منطقه و نقش دو کشور در پایان دادن به برخی مسائل از جمله یمن گفتگو خواهیم کرد .

روحانی خاطرنشان کرد: اخیرا دولت کویت پیامی را از طرف شش کشور حوزه خلیج فارس ارسال کرده بود مبنی براینکه اراده شش کشور روابط بهتر با جمهوری اسلامی ، حل و فصل سو تفاهم ها و ارتقا روابط از طریق گفتگو بین طرفین است و ما از این پیام استقبال کردیم .

روحانی افزود: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حسن همجواری با همسایگان و امنیت خلیج فارس است.

وی خاطرنشان کرد: ایران هیچ گاه نه به فکر تجاوز بوده و نه مداخله در امور داخلی کشور و نه تحمیل عقاید دینی، مذهبی و یا سیاسی خود. اساس سیاست ما همکاری مشترک با دوستان و کشورهای اسلامی است.

رئیس جمهور با بیان این که خلیج فارس اهمیت ویژه ای دارد گفت: ما همواره اعلام کردیم امنیت خلیج فارس با توسط کشورهای منطقه و بدون حضور خارجی ها که مضر منطقه است صورت گیرد چرا که کشورهای منطقه از بلوغ کافی برخوردارند و به خوبی می توانند امنیت منطقه را تامین کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز باید به فکر وحدت بیشتر باشیم و فاصله ای که قدرت های بزرگ بین سنی و شیعه ایجاد کردند و جعلی و مصنوعی است از بین ببریم چرا که صدها سال شیعه و سنی به صورت مسالمت آمیز کنار یکدیگر زندگی کردند.

روحانی گفت: ایران هراسی ، شیعه هراسی و همسایه هراسی مجعول بیگانگان است و کشورهای منطقه قرنها در کنار هم زندگی کرده و اگر سوءتفاهمی باشد با مذکره حل و فصل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان ارتقاء روابط در کل منطقه و ایجاد ثبات ، وحدت و امنیت در کل کشورهای منطقه است.