دلیل قطعی برق اهواز از زبان وزیر نیرو

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ظهر امروز در حاشیه نشست هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران پیرامون علت قطعی برق در اهواز و لرستان گفت: 8 و 9 بهمن ماه هجوم گرد و خاک بی‌سابقه‌ای را در بخش‌های مرکزی و جنوبی استان خوزستان شاهد بودیم. 

وی افزود: وقتی در دو نوبت رطوبت هوا بالا رفت و مه شدیدی وجود داشت، این خاک‌ها که روی تمام تأسیسات برق نشسته بودند، به همراه رطوبت، موجب شد سیستم‌های عایق شبکه ما  زنجیره‌های مقرره را تبدیل به هادی کند و این موجب شد جرقه‌های زیادی در پست‌ها و خط‌ها حادث شود که به اتصال کوتاه و تخریب برخی تجهیزات و از مدار خارج شدن این تأسیسات شود و این مسئله باعث شد در اهواز و 11 شهر دیگر شاهد قطعی برق باشیم. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این حادثه از ساعت 2 بامداد تا 4:30 دقیقه صبح ادامه پیدا کرد. همکاران ما در صنعت برق با بسیج همه امکانات و از همه استان‌ها به خوزستان رفتند و اقدامات لازم برای شست‌وشوی تأسیسات انجام گرفت و از ساعت 2 بعدازظهر تمام نیروگاه‌ها وارد مدار شدند و خط‌ها و پست‌ها به حالت عادی برگشت. 

چیت‌چیان با بیان اینکه تا ساعت 4 بعدازظهر روز شنبه قطعی برق برطرف شد، گفت: به دنبال برقراری برق، از حدود ساعت 11:45 دقیقه تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ نیز شروع به کار عادی کرد. 

وزیر نیرو گفت: از آن روز تا الان معاونین‌ من و مدیرعامل شرکت‌های مرتبط در آنجا حضور بسیار قوی‌ای داشتند، تمام امکانات و تجهیزات را نیز از همه کشور بسیج کردیم و تصمیماتی گرفته شد که از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری شود. 

وی با بیان اینکه حدود 4 هزار و 800 کیلومتر از خطوط انتقال و فوق توزیع ما و حدود 105 پست از 207 پست فوق توزیع و انتقالی که در استان خوزستان هستند در معرض چنین وضعیت قرار گرفتند، گفت: طبیعی است که شست‌وشوی همه اینها نیاز به زمان دارد که ما نیز در حال انجام آن هستیم. از شکیبایی، صبوری و همراهی مردم خوزستان کمال تشکر را داریم و امیدواریم دیگر چنین مشکلی پیش نیاید. 

چیت‌چیان در پایان گفت: این مسئله، یک مسئله کاملاً استثنایی و یک پدیده طبیعی بسیار نادر بود، اما ما تدابیر را اندیشیدیم و در حال خرید تجهیزات هستیم، اعم از پوشش عایقی تمام پست‌ها، مجهز کردن تمام پست‌ها به سیستم شست‌وشو و خرید دستگاه‌های مقره‌شویی.