هاشمی 60 سال عمر سیاسی خود را صرف انقلاب کرد
مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور عصر امروز (پنج‌شنبه یکم اسفند ماه 95) در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام (ره) طی سخنانی اظهار داشت: خدمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جنگ تحمیلی بیش از آن است که بیان شود وی آبرویش را در موضوع پایان جنگ به میدان آورد.

وی با اشاره به این مراسم گفت: این مراسم برای سپاس از مردی است که همه عمر خود را وقف ایران و نظام اسلامی کرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مساله درباره مردانی چون آیت‌الله هاشمی فراتر از یک بزرگداشت است، خاطرنشان کرد: مساله بازخوانی تاریخ انقلاب،‌ اهداف و آرمان‌هایی است که مردانی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پروانه‌وار متجاوز از 60 سال عمر سیاسی و مدیریتی خود را صرف آن کردند.

وی با تاکید بر اینکه صحیفه بلند و پرافتخار زندگی آیت‌الله هاشمی همچنان باقی مانده است، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیش از 60 سال در عرصه‌های مختلف مبارزه با دشمن و استکبار و خدمت‌رسانی به مردم و در میدان حمایت از بنیانگذار انقلاب و بعد از آن در اداره کشور و جنگ تلاش کرده‌اند.

انصاری تاکید کرد: همه کسانی که می‌خواهند در تراز انقلاب بودن امام تا آخر بایستند و کشور را بسازند باید از صحیفه آیت‌الله هاشمی درس بیاموزند.

به گفته معاون حقوقی رئیس جمهور تجلیل از هاشمی و بزرگداشت برای امام (ره) و شهدا به این دلیل است که آنها شاخص حیات طیبه در میان ما بودند و تفسیر عملی قرآن در سیمای انسان کامل محسوب می‌شود.

وی خطاب به حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر علمای حوزه بخواهند مسیر آینده خود را انتخاب کنند ناگزیر هستند که امام و شاگردان مکتب سیاسی،‌ عرفانی و مدیریتی امام را نیز بشناسند.

انصاری در عین حال با تاکید بر اینکه حوزه نمی‌تواند جدای از سیاست باشد، گفت: حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه سوالات و ابهامات در حوزه اداره کشور و زندگی بشری باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور می‌گوید که تنها راه برای انقلابی مانده حوزه زانو زدن در ساحت بزرگ انقلابی دوران یعنی امام (ره) و کسب فیض از شاگردان مکتب امام (ره) است.

وی به شخصیت و ویژگی‌های فردی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و بیان کرد: بی‌تردید آیت‌الله هاشمی از نادر مردانی بود که خداوند به وی توفیق هوش و حافظه‌ای کم‌نظیر در معرض هدایت امام (ره) قرار گرفتن را داده بود و ایشان همه چیز را از کانون نورانیت حضرت امام (ره) کسب کرد.

انصاری معتقد است که هاشمی را باید درخت پرثمری بنامیم که در بوستان تربیتی امام (ره) از سال 1337 رشد و نمو یافته و اندیشه‌های امام (ره) و عشق و مدیریت امام (ره) از وی قهرمانی ملی، تاریخی و روحانی در تراز بزرگ‌مردان تاریخ ساخت.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از میان ما رفته اما صحیفه بلند و منظومه پرافتخار زندگی او در عرصه‌های مختلف از تهذیب نفس تا مبارزه با دشمنان خدا و خدمت‌رسانی به مردم در میان ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از همان ابتدا مهمترین سرمایه پیروزی یعنی اخلاص را به همراه داشت، اخلاص را جوهره و مرز اعمال انسانی دانست و آن را مجسم و منبعث شده در حضرت امام (ره) قلمداد کرد.

انصاری در همین رابطه ادامه داد: اگر امام (ره) سخنش بر قلب‌ها می‌نشست و اخمش دشمنان را به هراس می‌انداخت به همین خاطر بود که بن‌مایه رفتار ایشان عمل برای خدا بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مکتب امام و زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خودخواهی، خودپسندی و هوای نفس وجود نداشت، گفت: آنها برای خدا کار می‌کردند؛ امام (ره) برای خوش‌آمد و بدآمد مردم حرکت نکرد و نه با زنده باد گفتن آنها مشعوف شد و نه با طعنه‌های آنها در سال 42 غم‌زده.

وی اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی نیز همچون امام نه در پشت تریبون نماز جمعه در برابر سیل احساسات مردم خود را باخت و نه زمانی که در معرض تهمت‌ها قرار گرفت از جاده اعتدال خارج شد. بلکه ایشان با ثمره اخلاص توانست از لحظه‌لحظه عمر خود بهره کافی را ببرد.

انصاری با اشاره به سابقه مبارزاتی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: وقتی نهضت حضرت امام آغاز شد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خود را متعهد به نهضت امام دانست و از سال 41 در جهت راه‌اندازی مکتب تشیع و هماهنگ‌سازی نیروهای  انقلاب تلاش می‌کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تفکر برای آینده،‌توسعه و پیشرفت کشور و همچنین برون‌رفت از تحریم‌ها را یکی از ویژگی‌های فردی رئیس دولت سازندگی عنوان کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی اهل گوش دادن بود و ما این خصوصیت را در حد اعلاء در ایشان می‌دیدیم.

به گفته وی زندان برای آیت‌الله هاشمی زندان نبود بلکه فرصتی بود تا ایشان بتواند در کنج خلوتی به نگارش‌ها بپردازد. چرا که زیر شکنجه تفسیر راهنما نوشتن، هنر مردان خدا است.

وی گفت: اگر از سلول‌های زندان اوین و کمیته مشترک خرابکاری رژیم پهلوی پرسیده شود هاشمی را چگونه یافتید خواهند گفت مانند صخره‌ای شکست‌ناپذیر.

انصاری به خدمات رئیس دولت سازندگی در ساخت و بهره‌برداری مترو تهران و دیگر شهرستان‌ها اشاره و تاکید کرد: اگر ساخت مترو کلید نمی‌خورد و به بهره‌برداری نمی‌رسید امروز تهران یک پارکینگ ساکن بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور یادآور شد: وقتی جنگ تمام می‌شود آیت‌الله رفسنجانی آستین‌ها را بالا زده به مدیران و فرزندان شایسته اعتماد می‌کند و ایران ویران شده از موشک و بمب و استان‌های در هم کوبیده شده را از خاک برمی‌دارد.

وی با اشاره به همراهی و هم قدمی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (عفت مرعشی) در دوران زندان و تبعیدها، گفت: همسر بزرگ و صبور او در این مسیر در پرتو شخصیت وی پنهان مانده بنابراین همانگونه که قدر همسر امام (ره) ناشناخته ماند قدر و منزلت همسر آیت‌الله هاشمی نیز شناخته نشده است.

انصاری با بیان اینکه آیت‌ الله هاشمی امین‌ترین کسی است که مورد اعتماد امام (ره) بود، گفت: معتمدین امام (ره) بجز آیت‌الله رفسنجانی هسته مرکزی شورای انقلاب را تشکیل می‌دادند که از جمله اولین آنها مقام معظم رهبری بودند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تلاش بسیاری برای بهبود یافتن ارتباط ایران با کشورهای دنیا و منطقه صورت داد،‌ تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی برای بهبود روابط ایران و عربستان از خودگذشتگی کردند.

انصاری تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی در دوران تحریم‌ جنگ نیز پایه‌های ساخت موشک را بنا نهاد و در دوران سازندگی هم پایه توسعه هسته‌ای را محکم کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور یادآور شد: آیت‌الله هاشمی به همراه مرحوم حاج سید احمد آقا (سید احمد خمینی) و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی در مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت حضرت امام‌(ره) کشور را از یک بحران به آرامش کشاندند و پای قرار خود با مقام معظم رهبری که سرآغاز آن در بین‌الحرمین بود ماندند و چون مشاوری امین در کنار رهبری به انجام وظیفه پرداخت. 

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تهمت‌ها و تخریب‌ها را علیه خود بخشیده است، گفت: آثار گناه،‌غیبت و تخریب ستون‌های انقلاب در ذهن می‌ماند؛ بنابراین باید سعی کنیم نگذاریم این بداخلاقی‌ها تکرار شود.

انصاری همچنین در این مراسم به اظهارات مداخله‌ جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد و از آنها خواست که به جای این اظهارات برای رفع مشکلات موجود در آمریکا تلاش کنند و دخالتی در امور داخلی ایران نداشته باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران احتیاجی به دلسوزی امثال آقای ترامپ ندارد، تصریح کرد: شما اگر دلسوز هستید تحریم‌های غیرقانونی را از سر ملت ایران بردارید و به ملت ما توهین نکنید و مانع سفر شهروندان ما به خاک کشور خود نشوید.

وی تاکید کرد: ملت ایران 37 سال است که روی پای خود ایستاده و خواهد ایستاد و ما همواره تاکید داشته‌ایم که اهل جنگ نیستیم و آرامش را برای همه منطقه خواهان هستیم؛ بنابراین سفرهای رئیس جمهور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

انصاری در پایان خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: بیش از این آبروی خود را در پیشگاه ملت ایران به باد ندهید.