اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی منطقی نیست

محمدرضا پورابراهیمی، اظهار داشت: اخیراً اطلاع پیدا کردیم که وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی اقدام به اخذ مالیات از تفاوت تغییرات نرخ ارز در حسابهای صندوق توسعه ملی کرده اند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع و سوابق این بخش، تاکنون برای دولت در بخش تسعیر، مالیات در نظر نگرفته بودیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مالیات از حساب تسعیر نرخ ارز در صندوق توسعه ملی مبنای منطقی ندارد؛ پیشنهاد ما این بود که این موضوع از سوی دولت منتفی شود تا منابع بیشتری در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد.

پورابراهیمی اظهارداشت: در بودجه سال ۹۶ سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را ۳۰ درصد دیدیم اما پیشنهاد دولت ۲۰ درصد بود.

وی اقدام دولت در اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی و کاهش سهم این صندوق از درآمدهای نفتی را موجب کاهش منابع صندوق توسعه ملی دانست و گفت: منابع صندوق توسعه ملی متعلق به بخش خصوصی است و به سرمایه گذاری در کشور مربوط می شود؛ لذا این کار دولت مبنای منطقی ندارد.

پورابراهیمی همچنین از نامه کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور برای لغو موضوع دریافت مالیات از حساب تسعیر ارز از صندوق توسعه ملی خبر داد.

دولت در لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۵ نیز اقدام به تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی کرد؛ اقتصاددانان معتقد بودند این اقدام موجب خلق نقدینگی جدید خواهد شد.