پنج ساعت استیضاح نفس گیر آخوندی در صحن مجلس/ روال قانونی استیضاح

گروه سیاسی-  امروز یکشنبه اول اسفند برای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز سختی خواهد بود. استیضاح وی در این جلسه طبق آئین‌نامه داخلی مجلس به مدت پنج ساعت انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، در این جلسه نمایندگان استیضاح‌کننده 2 ساعت فرصت دارند تا در مورد دلایل استیضاح، نظرات و استدلالهای خود را بیان کنند.

 

البته  ابتداء نمایندگان استیضاح‌کننده به مدت یک ساعت و نیم هر تعداد که خودشان بخواهند استفاده می‌کنند و از نیم ساعت باقی مانده نیز پس از پایان دفاعیات وزیر و رئیس جمهور استفاده می کنند.

همچنین 2 نماینده در پایان هر کدام به مدت 15 دقیقه مطالب تکمیلی خود را بیان می‌کنند.

آخوندی و رئیس‌جمهور نیز سه ساعت فرصت دارند تا از موارد مطرح شده به دفاع بپردازند. البته می‌توانند به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه در اول جلسه استفاده کنند و از نیم ساعت باقی مانده در آخر جلسه پس از اظهارات نمایندگان استیضاح کننده استفاده کرده و مطالب تکمیلی خود را به اطلاع نمایندگان برسانند.

وزیر مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

پس از صحبت‌های استیضاح‌کنندگان و دفاع وزیر و رئیس‌جمهور، در نهایت استیضاح وزیر کشور به رای گذاشته خواهد شد و از صحن مجلس برای عدم اعتماد به وزیر رای گیری می شود و چنانچه نصف بعلاوه یک نماینده به استیضاح رای مثبت بدهند، وزیر برکنار می‌شود.

البته احتمال اینکه استیضاح به جلسه بعدازظهر هم بکشد، وجود دارد. این اتفاقی در صورتی می افتند که نمایندگان استیضاح کننده و همچنین وزیر و رئیس‌جمهور از همه وقت خود به مدت پنج ساعت استفاده کنند. با توجه به اینکه جلسه صبح مجلس چهار ساعت است، باید ادامه جلسه به بعدازظهر موکول شود.

استیضاح این وزیر 12 محور دارد که به شرح زیر است:

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟.


علیرضا تهرانی