سخنرانی ظریف در نشست مونیخ/طبق برجام ایران متعهد شده که به دنبال تولید سلاح نرود

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) طی سخنانی در چهل و سومین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست، عنوان کرد: خرسندم که اینجا حضور دارم و برخی موارد درباره انتقال کنونی نظم جهانی پساغربی و تاثیرات آن در غرب آسیا را بیان کنم.

وی عنوان کرد: ما نیازمند این درک هستیم که دستیابی به امنیت در دنیای جهانی شده به بهانه ناامن کردن دیگران، غیرواقعی است.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: انتشار تفکر تروریستی و تفکری که مبتنی بر خشونت و تکفیر است و آن را به نام اسلام گذاشتن از نظر ما صحیح نیست. با این ظن که عده‌ای می‌خواهند از اسلام میانه رو حمایت کنند و ایران را به عنوان تندرو قلمداد می‌کنند از نظر ما این می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه بشود.

*ماجراجویی آمریکا عامل بی ثباتی منطقه

وزیر خارجه ادامه داد: خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجراجویی ایالات متحده آمریکا می‌تواند موجب بی ثباتی منطقه شود. برخی کشورها هستند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌‌کنند آنها از سویی خشم خودشان را در منطقه دامن می‌زنند و از طرف دیگر این کشورها به دنبال منافع خودشان و توازن به نفع خودشان حرکت می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این موجب می‌شود مشکلات در منطقه به وجود بیاید. راه‌حل‌هایی در منطقه است که صریح است.

ظریف همچنین عنوان کرد که سقوط صدام و روی کار آمدن یک حکومت متعدل باعث نگرانی در برخی کشورها - کشورهایی که به دنبال توازن خودشان بوده‌اند- شده است.

وی گفت: در طول 2 دهه گذشته این کشورها تلاش کردند نگرانی خود را در منطقه بروز و ظهور عملی دهند و باعث شده به دنبال تسلیحات حرکت کنند. این کشورها از صدام حمایت تسلیحاتی می‌کردند. این کشورهای همجوار به دنبال این مسئله حرکت می‌کردند و این باعث یک کابوس در منطقه شد. باید این روش‌ها را کنار بگذاریم و به دنبال روش‌های جدید باشیم.

*جامعه بین‌الملل باعث ادامه جنگ ایران و عراق شد

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: جامعه بین‌الملل در جنگ ایران و عراق کمک فعالی نکرد و موجب شد این جنگ ادامه یابد و این مسئله موجب شد که مسائل امنیتی منطقه را به خطر بیندازند.

ظریف با بیان اینکه در شرایط کنونی ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و در حرکت به سوی امنیت، همه کشورها باید مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: مسائل منطقه‌ای که الان وجود دارد را می‌توان براساس مبانی که طرف‌‌ها به آن پایبند هستند، گفت‌وگوها را آغاز کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اعتماد سازی، ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و خشونت وظیفه همه ماست. همکاری‌های مشترک در مسائلی چون محیط زیست، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همچنین گردشگری ضرورت دارد. چنین کنفرانسی در این زمینه می‌تواند به همکاری‌های مثبتی در منطقه منجر شود.

* بحران‌ها در منطقه راه‌حل نظامی ندارد

وی با بیان اینکه آقای روحانی در این زمینه گام‌هایی را برداشته و در سفر به کویت و عمان بر این مسئله تأکید داشته است، گفت: از نظر ما جنگ در عراق، سوریه،‌ یمن و بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را در این کشورها که در آنها نزاع به وجود آمده به حاشیه راند.

وزیر خارجه عنوان کرد: این بحران‌هایی که در آنها گرفتار شده‌ایم راه‌حل نظامی ندارد و گزینه نظامی باید کنار گذاشته شود و باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: قبل از اینکه راه‌حل را آغاز کنیم باید مشکل را شناسایی کنیم.

* توافق وین موفقیتی سیاسی برای همه طرف‌ها بود

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه موفقیت تاریخی برای دیپلماسی باید راهگشا باشد، اظهار داشت: مسئله هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای مربوط به آن یک موفقیت سیاسی برای همه طرف‌ها بود. برای اینکه این مسئله به نتیجه می‌رسید اول مشکل شناسایی شد و بعد از آن راه‌حل‌هایی که مورد توافق همه طرف‌ها بود گام نهادیم.

ظریف گفت: در این گفت‌وگوهایی که در منطقه به آن نیاز داریم همه باید یکدیگر را درک کنند و بعد از شناسایی مشکل، راه‌حل‌ها را ارائه دهند. ما می‌نوانیم در این زمینه گام‌هایی را برداریم و فکر می‌کنم رهبران جهان این توانایی را دارند.

وزیر خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص پیمان منع جامع آزمایشات هسته‌ایCTBT گفت: ایران عضو قراردادهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با سلاح هسته‌ای و خلع سلاح است. البته ما هنوز از مزایای عضویت در این پیمان‌ها بهره‌مند نشده‌ایم.

وی ادامه داد: این پیمان‌های بین‌المللی براساس یک چانه‌زنی بین یک دولت و جامعه بین‌المللی عمل می‌کند که براساس آن تصمیماتی اتخاذ و اقداماتی انجام می‌شود و در عوض مزایایی را برای اجرا کننده این تصمیمات به همراه دارد و در صورتی که به این تصمیمات عمل نشود، هزینه‌هایی باید پرداخت شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: متاسفانه در جامعه بین‌الملل عضویت در معاهده NPT برآیند مثبتی برای هیچکس ندارد. این اعضای غیرعضو در این معاهده هستند که همه جا می‌روند و از تهدید هسته‌ای سخن می‌گویند. آنها بزرگترین تهدید هسته‌ای را برای جامعه بین‌الملل به همراه دارند، اما آنقدر گستاخ هستند که علیرغم وجود مکانیسم‌هایی مبنی بر اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، از تهدید هسته‌ای کشور ما صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی چنین چانه‌زنی‌هایی وجود داشته باشد، دیگر ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد، زیرا CTBT وقتی کاربرد دارد که شما بخواهید به نقطه‌ای برسید که درصدد آزمایش یک سلاح هسته‌ای باشید.

وزیر خارجه گفت: نه تنها طبق معاهده NPT ما هرگز اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نکرده و نمی‌کنیم، بلکه طبق برجام ایران متعهد شده که به دنبال تولید سلاح نرود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران برای اعمال فشار ناموفق بوده و اظهار داشت: در طی رژیم تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژهای ما چند برابر شد.

وزیر خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از امروز چقدر طول می‌کشد که ایران بمب هسته‌ای بسازد؟ با بیان اینکه ما معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای امنیت ما و امنیت هیچ کس دیگر را تقویت نمی‌کند، تصریح کرد: ما به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستیم. تمام.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره پاسخش به تهدیدات ترامپ عنوان کرد: من قبلا در این زمینه توییت کردم، چرا که توئیت این روزها مد است.

وی همچنین گفت:‌ ایران به خوبی پاسخ احترام را می‌دهد و پاسخ خوبی به تهدیدات نمی‌دهد.

* آماده همکاری با کشورهای منطقه خلیج فارس هستیم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای و اینکه آیا ایران حاضر است در این زمینه اسرائیل را وارد گفت‌وگوهای منطقه‌ای کند؟ عنوان کرد: ما به اندازه کافی در منطقه خلیج فارس مشکل داریم، بنابراین می‌خواهیم گفت‌وگو در این زمینه را با کشورهایی آغاز کنیم که آنها را برادر می‌دانیم، ما در اسلام یکدیگر را برادر می‌نامیم و باید با یکدیگر مشکلات مشترک را بررسی و حل کنیم.

وی اضافه کرد: خوشحال می‌شویم که در این خصوص بتوانیم اقدامی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ایران آماده است با تمام همسایگانش در منطقه خلیج فارس برای رسیدگی به مشکلات منطقه همکاری کند.

ظریف همچنین عنوان کرد:بگذارید تمرکز بر گفت‌وگو درباره موضوعات امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس را شروع کنیم.

* سلاح‌های شیمیایی که در اختیار داعش و النصره است

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیده‌بان حقوق بشر در خصوص حمایت ایران از بشار اسد نیز اظهار داشت: به طور قطع همه فاجعه‌های انسانی که در سوریه رخ داده، هولناک است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هرگز قابل چشم‌پوشی نیست، عنوان کرد: نقش قوانین جنگی هرگز قابل توجیه نیست. ایران همواره جزو اولین کشورهایی بوده که استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کسی را محکوم کرده است و ایران نقش چشمگیری در امحای سلاح‌های شیمیایی در سوریه ایفا کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متأسفانه گروه‌های تروریستی چون النصره و داعش همچنان تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند و حتی گزارشات سازمان ملل نیز این موضوع را تأیید کرده است که این سازمان‌های تروریستی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متوسل شده‌اند و مهم این است که به این مسئله رسیدگی شود.