خانه‌هایی که سپاه ساخت و رایگان به محرومین داد+تصاویر

نام استان سیستان و بلوچستان، انگار با محرومیت عجین شده است، محرومیتی که شمار محرومانش نه 1000 خانوار و 2000 خانوار باشد، محرومیتی با هزاران خانواده محروم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه ذاتی‌اش دفاع و حراست از انقلاب اسلامی در همه‌ی حوزه‌هاست، از سال‌ها پیش گام در عرصه‌ای نهاده که تاکنون دولت‌ها، وزرا و سازمان‌های زیادی پای در آن عرصه گذاشته بودند اما اکثر این نهادها در تحقق هدف بزرگی که نشانه رفته بودند، یا ناکام بوده و یا کار زیادی نتوانستند از پیش ببردند.

تیم خبری ما برای اینکه بداند، سپاه در این عرصه چه کاری از پیش برده و چه اقداماتی انجام داده است، تصمیم گرفت که به استان سفر کرده و به طور میدانی ببیند که نیروی زمینی در حوزه محرومیت زدایی در این استان چه کرده است.

 

** بخش دوم **

 

یکی از مشکلات اساسی جمعی کثیری از خانواده‌های محروم در استان سیستان و بلوچستان که مانع از پیشرفت روند زندگی آنها می‌شود، نداشتن سرپناه مناسب است تا جایی که برخی از این محرومین، هم‌اکنون در کپرها و یا زاغه‌هایی زندگی می‌کنند که به هیچ وجه شرایط اولیه بهداشتی ندارند.

بر همین اساس، نیروی زمینی سپاه پاسداران با محوریت قرارگاه منطقه‌ای قدس، برای حل این مشکل دست به کار شده و در سالیان اخیر اقدامات مناسبی برای رفع معضل خانواده‌های بی‌سرپناه انجام داده است.

جالب است بدانید که، تاکنون سپاه توانسته 150 واحد مسکونی 60 و 70 متری در منطقه سرباز و قصرقند ساخته و تحویل محرومان این منطقه بدهد. در شمال استان سیستان و بلوچستان و در مناطق زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون هم تاکنون 140 واحد مسکونی ساخته و به طور رایگان توسط نیروی زمینی سپاه تحویل مردم محروم شده است.

اگر چه سپاه تا کنون حدود 300 واحد مسکونی را در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ساخته و تحویل مردم محروم داده است اما در فاز اول از یکی از طرح‌های کلان سپاه برای ایجاد سرپناه دائمی برای محرومین استان سیستان و بلوچستان، احداث 1000 واحد مسکونی در سراسر این استان پیش بینی شده که تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم آن محقق شده و بقیه نیز در دست احداث است.

در یکی از مهمترین بخش‌ها، هم‌اکنون کار ساخت 173 واحد مسکونی در شمال استان و صدها پروژه دیگر در جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است که احتمالا در آینده نه چندان دور، این پروژه‌ها نیز به اتمام رسیده و تحویل مردم محروم مناطق مختلف داده خواهد شد.

یکی از مهمترین اقدامات سپاه در حوزه ساخت مسکن برای محرومان این است که این منازل حتما در شهر و روستایی ساخته شود که مردم محروم در آنجا زندگی کرده‌اند تا بدین شکل، مهاجرتی نیز صورت نگیرد و مردم نیز از موطن خود دور نشوند.

برای اینکه از وضع منازل ساخته شده و نحوه استقرار مردم محروم در این منازل با خبر شویم، تصمیم گرفتیم از چند واحد مسکونی اهدایی سپاه به محرومین استان سیستان و بلوچستان، بدون اعلام قبلی بازدید کنیم.

در چند پروژه‌ای که از آنها بازدید کردیم، محرومان منطقه اعم از اهل سنت و شیعیان، در آن مناطق سکونت یافته بودند؛ در یکی از منازل، از مادر خانواده پرسیدیم که وضع زندگی در خانه جدید چطور است؛ می‌گفت بیش از 30 سال از شروع زندگی مشترک‌شان می‌گذرد و با چند فرزند، سال‌ها در خانه‌ای نامناسب که استیجاری هم بود، زندگی‌ می‌کردند و حالا سرپناهی دائمی دارند که مالکش هستند.

نیروی زمینی سپاه برای اینکه منازل ساخته شده، به طور کامل قابل استفاده باشند، لوازم مورد نیاز برای آغاز یک زندگی اعم از برق، آب و سایر نیازهای اولیه زندگی را هم در منازل تحویلی، فراهم کرده و حتی، بسته به شرایط میزان محرومیت، برای برخی خانواده‌هایی که لوازم زندگی ندارند، برخی لوازم ضروری مانند فرش، پتو، آب گرمکن، یخچال و  . . . را نیز به طور رایگان تهیه کرده است.

در ذیل تصاویری از این منازل را مشاهده کنید: