اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه ترکیه در نشست مونیخ

"مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان درباره سوریه گفت: باید مذاکرات ژنو برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه از سر گرفته شود.

وی افزود: باید با اندیشه‌ای که داعش به کمک آن در حال مبارزه است مقابله کنیم و می‌بایست از نیروهای عراقی که در حال شکست دادن داعش هستند حمایت شود. ترکیه قدرت و دقت کافی برای شکست داعش را در اختیار دارد.

چاوش اغلو اضافه کرد: مقامات عراق باید  دردها و رنج‌هایی را که مالکی در عراق ایجاد کرد درمان کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه به موضوع یمن نیز پرداخت و گفت که از راه حلی که بر اساس طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یمن است حمایت می‌کنیم.

چاوش اوغلو گفت: باید به منافع ملیتی در لیبی فکر کنیم و ترکیه ضد هرگونه تقسیم بندی بر اساس دینی و طائفه‌ای است.

وی اضافه کرد: سیاست‌های طائفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد که دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند و ایران با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن و بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.

چاوش اوغلو گفت: پس از شهر الباب سوریه قصد داریم که شهر الرقه در سوریه را بازپس بگیریم. سنی‌های عرب در الرقه نباید میان داعش و نیروهای شیعی و نیروهای کردی یکی را برگزینند.

وی افزودک ترکیه با روسیه درباره سرنوشت اسد اختلاف دارد و مذاکرات آستانه قزاقستان جایگزینی برای مذاکرات ژنو نبوده بلکه مسیری رو به جلو به شمار می‌آید.