آخوندی مقصر حادثه ریلی سمنان است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در  مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه، در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در حادثه ریلی سمنان وزیر راه مقصر و متهم است.

وی ادامه داد: در شرکت راه‌آهن هیئت مدیره‌ای منصوب شده که غیر راه‌آهنی هستند و این طبق مصوبه مجلس که باید افراد راه‌آهنی در این هیئت مدیره منصوب شوند، نقض شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: کمیسیون عالی سوانح نیز در این حادثه بی‌توجهی داشته است.

فرهنگی تصریح کرد: ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافربری، آماده نبودن تجهیزات، استمرار خرابی در مسیرها و بروز نبودن تعمیر و نگهداری در حوزه مدیریت آقای آخوندی رخ داده و باید پیگیری شود.

وی افزود: ضد حریق نبودن واگن‌ها و عدم آموزش پرسنل قطار،‌ نشان از ضعف مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم بیان کرد: سیستم نامناسبی برای امنیت ریلی کشور با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده و ترتیبات اجرایی مناسبی برای دادن مجوز کنترل دستگاه الکترونیکی قطارها CTC تعبیه نشده است.

فرهنگی ادامه داد: اعضای کمیسیون سوانح بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات ریلی انجام نداده‌اند که باید این موضوع نیز پیگیری شود که چرا این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مواد 533 و 526 قانون مجازات اسلامی بر تقسیم تقصیر استوار است، گفت: بر اساس رابطه علیت و گفته کارشناسان تمام عوامل به صورت یکسان باید در حادثه ریلی سمنان مورد بازخواست قرار گیرند.

نماینده مردم تبریز با اعلام اینکه علت حادثه برخورد دو قطار در هفت‌خوان سمنان مشکل ترمز قطارها نبوده است، اظهار داشت: علت اصلی این حادثه وجود 13 واگن پر از بار بوده که این 13 واگن در سراشیبی‌ها توان تحمل این بارها را نداشته است.

فرهنگی گفت: سنگینی بار، فرسودگی واگن‌ها، تک دیزله بودن قطار که بعد از حادثه بخشنامه شد که باید همه قطارها دو دیزله باشند، از عوامل اصلی حادثه ریلی در سمنان بود.

وی خاطرنشان کرد: در بازجویی‌ها از فردی که مجوز عبور قطارها را داده بود اعلام شده که چرا خرابی‌ها را به صورت دوره‌ای اعلام نمی‌کرده است، وی اذعان داشته که تمام موارد به مسئولان اطلاع داده شده و این کارها را تمام اپراتورها انجام می‌دهند.

فرهنگی گفت: از نظر بنده این حادثه‌ها عادی نیست و جان برخی انسانها از بین رفته و آقای آخوندی مقصر است.