ایران سناریوهایی برابر اقدامات آمریکا دارد/ بحث دفاعی ایران با برجام متفاوت است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به وضعیت منطقه گفت: کشورهای اسلامی در شرایط کنونی با چند حادثه مهم مواجه هستند، یکی از این موارد این است که بعد از گذشت چند سال از بحران منطقه و  درگیری میان مسلمانان، عملا ذهن آن ها را از موضوع فلسطین فارغ کرد که قطعا مسئله اصلی جهان اسلام است، از طرف دیگر به طور حتم در بحران کنونی منطقه رژیم صهیونیستی نقش دارد کما اینکه مسئولان رژیم صهیونیستی در برخی از جلسات خود اعلام می‌کردند که ما در بهترین شرایط هستیم چون جهان اسلام درگیر است و ما باید با حمایت از جبهه النصره نگذاریم که این آتش خاموش شود.

*رژیم صهیونیستی با استفاده از حوادث منطقه به دنبال خارج شدن از انزوا است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله خیلی ناراحت کننده تر این است که نتانیاهو می گوید که رژیم در وضعیت خوبی قرار دارد زیرا کشورهای اسلامی از پیوند با ما استقبال می کنند و این نشان می دهد که حادثه مهمی در منطقه در حال وقوع است، به طوری که رژیم صهیونیستی با ورود به کشورهای اسلامی، آن ها را سرگرم کرده است. از طرف دیگر این رژیم از فرصت کنونی استفاده کرده و به دنبال آن است که خود را از انزوا خارج کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل این است که تا به حال معاهدات صلحی میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی انجام شده، هر چند این معاهدات، بسیار نارس و نامطلوب بود اما به هر حال قرار بود که حداقل این رژیم نباید در کرانه باختری شهرک سازی می کردند، اما همین موضوع را نیز اخیرا در کنیسه کنار گذاشته و تصمیم گرفتند در کرانه باختری و قدس شهرک سازی صورت گیرد، از این رو این مسئله نشان می دهد که معاهدات قبلی کنار رفته است.

لاریجانی گفت: صحنه کنونی منطقه به صورتی است که هم اهمیت موضوع فلسطین نادیده گرفته شده و هم به خاطر عدم توجه کشورهای اسلامی، در این عرصه عقب‌رفت ایجاد شده است از این رو باید این مسئله را زنده کرد و راجب به آن صحبت کرد. بنابر این برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از مردم فلسطین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره اهمیت کنفرانس بین المللی حمایت از مردم فلسطین، افزود: همین که رجال مهم سیاسی دنیا در حوزه پارلمانی و افرادی که در جریان مقاومت حضور دارند، در کنار هم نشسته و به موضوع حمایت از فلسطین بیاندیشند و تحلیل مشترکی در این عرصه پیدا کنند، خیلی موضوع مهمی است.

*به هر میزانی که به اسرائیل فرصت داده شود به ضرر کشورهای اسلامی است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اینکه پایتخت رژیم صهیونیستی را می خواهند عوض کرده و آن را به قدس منتقل کنند و یا اینکه مسئله دو دولت را که در گذشته قبول کرده بودند را امروز زیر پا بگذارند، نشان می دهد که تحولات در این عرصه جدی است و باید حتما کشورهای اسلامی با هوشیاری نسبت به تحولات نگاه کنند و یک بار دیگر برای مسئله فلسطین فکری بکنند. به طور حتم به هر میزانی که به رژیم صهیونیستی فرصت داده شود به ضرر کشورهای اسلامی است.

وی گفت: کشورهای اسلامی بدانند که رژیم صهیونیستی یک رژیم مزاحم است و این رژیم برای این تشکیل شده که کشورهای اسلامی رشد نکنند و به هم پیوند نخورند بنابر این یک بار دیگر باید مسئله فلسطین و رفتار برادرانه کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد، حال در کنفرانس بین المللی حمایت از مردم فلسطین تلاش می شود که خارج از اختلاف نظرهای کشورهای اسلامی، افراد دور هم جمع شده و با نیروهای مهم مقاومت در خاورمیانه بنشینند و راجع به مسئله فلسطین تأمل کرده و به آینده کار خودشان توجه کنند.

لاریجانی افزود: روابط ایران با تمام گروه های فلسطین یک روابط استراتژیک بوده و هست، حال ممکن است که برخی گروه های فلسطینی در برخی زمان ها مواضع دقیقی نسبت به مسائل منطقه ای نداشته باشند، این ذهن ایران را از مسئله استراتژیک منطقه دور نمی کند. مسئله فلسطین یک موضوع راهبردی برای ایران است و اشکالات تاکتیکی نیز باید با گفت وگوها حل شود و تلاش ما نیز در این عرصه همین است.

وی ادامه داد: ما گروه حماس را یک جریان موفق می دانیم و از آن ها حمایت می کنیم و در این دوره نیز ارتباطات وجود داشت و گفت وگوهایی مطرح بود.

*در جنگ 33 روزه برخی کشور های عربی به جای حمایت از حزب الله، اطلاعات خود را به رژیم صهیونیستی می دادند

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در جنگ 33 روزه ما اطلاعاتی داشتیم که برخی کشورهای عربی به جای حمایت از حزب الله، اطلاعات خود را به رژیم صهیونیستی می دادند، این مسائل موضوع جدیدی نیست و امروز علنی شده است، ضمنا این مسئله برای تمام کشورهای عربی نیست و برخی کشورها این اشتباه را کرده و امروز نیز در حال تکرار آن هستند. بنابر این برخی از کشورهای عربی در شرایط کنونی نیز موضع عزت مندانه حمایت از فلسطین را دارند.

لاریجانی ادامه داد: در کل به موضوع حمایت از فلسطین باید پرداخت و نگذاشت که در میان روابط برادرانه کشورهای اسلامی یک رخنه ایجاد شود تا رژیم صهیونیستی از این رخنه تنفس کند. البته برخی کشورها تلاش می کنند که این حوزه را اختلاف میان شیعه و سنی بیان کنند و گاهی نیز مسئله فارس را بیان می کنند، به طوری که اخیرا دیدیم که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یکی از کشورهای عربی این مسئله را تکرار کرده، البته از وی این مواضع بعید بود، زیرا ترکیه یک کشور عربی نیست، بنابر این قطعا مسئله جهان اسلام، ترک، فارس و عربی نبوده و موضوع اصلی آزادی فلسطین است از این رو این موضوع، یک مسئله انسانی و اسلامی است و کسانی که این موضوع را مطرح می کنند، آگاهانه یا ناآگاهانه به آرمان فلسطین و وحدت جهان اسلام لطمه می زنند.  

رئیس مجلس گفت: مسئله ایران مطلقا رویکرد فرقه ای نیست اگر ما از حماس و جهاد اسلامی دفاع می کنیم، می دانیم که این گروه ها، گروه های سنی هستند، اما امام خمینی (ره) موضوع وحدت جهان اسلام را مطرح کردند، تئوری ما در عراق تئوری وفاق ملی است یعنی در این گروه هم سنی، شیعه و کردها باشند و این رویکرد را نیز درباره سوریه و یمن نیز اعلام کرده ایم. بنابر این جمهوری اسلامی یک مسیر استراتژیکی دارد که وفاق در کشورهای اسلامی حول محور اسلام انجام شود.

وی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی باید مجال داد که دولت جدید آمریکا تمام نظریات خودش را عملی کند، آقای ترامپ در مورد ویزاها اقدامی صورت داد و ورود اتباع برخی کشورهای اسلامی را منع کرد و به طور حتم این مسئله تنبیه خودشان است چون تعداد قابل توجهی از ایرانیان در آمریکا، افراد تحصیل کرده و ثروتمندی هستند، آغوش ما برای برگشتن ایرانیان به کشور باز است و این مسئله به نفع ما است.

لاریجانی گفت: ترامپ اخیرا بار دیگر گفته است که ما اگر بخواهیم ایران را تنبیه کنیم، نمی گوییم، البته ما الان نمی خواهیم آمریکایی ها را تنبیه کنیم زیرا با انتخابات این کشور آن ها عملا تنبیه شدند، بنا بر این باید ببینیم که آنها در عمل چه اقدامی انجام می دهند و هنوز آمریکایی ها مشکلات داخلی بسیاری دارند و در مسئله ویزا نیز دادگاه های این کشور رأی متفاوتی صادر کردند. بنابراین باید مجال داد تا ترامپ نظام مدیریتی خود را بیشتر ظهور دهد.

*توافق هسته ای، توافق میان ایران و آمریکا نیست که ترامپ آن را بر هم بزند

رئیس قوه مقننه افزود: در شرایط کنونی اظهارات آمریکایی ها علیه ایران در حد حرف است، زیرا توافق هسته ای، توافق میان ایران و آمریکا نیست بلکه توافق ایران و گروه 1+5 است و بعد هم در شورای امنیت قطعنامه ای برای اجرای آن تصویب شد. حال اگر آن ها به دنبال بر هم زدن این توافق و اعمال تحریم های جدید علیه ایران هستند ما فکرهایی در این عرصه داریم و آمریکایی ها باید توجه داشته باشند که با این اقدام دیگر جمهوری اسلامی تعهدی به آژانس بین المللی انرژی اتمی نخواهد داشت.

وی گفت: در شرایط کنونی خواسته ایران این است که آشفتگی در منطقه جمع شود، البته آشفتگی کنونی یک مسئله دست ساز است، به طوری که در 5 سال اخیر یک به هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد شده، من نمی گویم که این مسائل، عوامل داخلی ندارد اما به نظر من عوامل بیرونی نمی گذارد که این موضوعات رفع شود. در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی و آمریکا به تشدید این آشفتگی ها کمک می کنند.

لاریجانی افزود: خانم کلینتون در دوران انتخابات عملا اعلام کرد که آمریکا، داعش را به وجود آورده و این مسئله، موضوع کوچکی نیست و ما اطلاع داشتیم که آمریکا، داعش را ایجاد کرده و این موضوع که از سوی رژیم صهیونیستی برای حمایت از جبهه النصره مطرح می شود، مسئله کم اهمیتی نیست. از طرف دیگر برخی کشورهای منطقه ای هم هوس هایی دارند و به دنبال این مسائل هستند، اما این کشورها نمی دادند که با این رفتارها خود را گرفتار می کنند.

*اگر رژیم صهیونیستی خطایی بکند شاید دیگر فرصتی برای علاج آن نداشته باشد

وی افزود: به طور حتم وقتی کشوری دچار مشکلات امنیتی شد دیگر در آن کشور توسعه اقتصادی رخ نمی دهد، حال در شرایط کنونی اکثر کشورهای منطقه یا دچار جنگ داخلی بوده و یا اینکه ارتش های این کشورها درگیر مبارزه با تروریست ها هستند، که این مسئله فرصت ها را از ایجاد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی می گیرد. بنابر این بسیاری از تهدیدات رژیم صهیونیستی در حد حرف است و فکر می کنم سخنان آقای نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، حرف دقیقی است، اگر رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی خطایی بکند شاید دیگر فرصتی برای علاج آن نداشته باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: سمت و سوی دیپلماسی باید به جهتی برود که از رفتارهایی که بحران های منطقه ای را تشدید می کند، اجتناب شود، بنابر این اگر ما با کشور روسیه، بحث هایی را درباره مسئله سوریه داریم، گفت وگوهایی را برای حل سیاسی این بحران دنبال کرده ایم، از این رو جمهوری اسلامی از ابتدا به دنبال تحقق یک راه حل سیاسی در مسئله سوریه بود.

وی گفت: مسئله ایران ایجاد یک فضای امن در منطقه است ما به کسانی که می خواهند درشتی بکنند، پاسخ روشنی داریم و قطعا منطقه ما ظرفیت این گونه کارها را ندارد و استراتژی ایران حل بحران های منطقه از طریق راه حل های سیاسی است.

*مقامات آمریکایی از پختگی دیپلماتیک در اظهارات خود برخوردار نیستند

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی درباره رویکرد آتی کشورهای غربی نسبت به برجام نمی توان قضاوت کرد، زیرا بر اساس گفته کشورهای اروپایی، آن ها پایبند به توافق هستند و در این فاصله گفت وگوهای خوبی با آن ها داشتیم، البته در عرصه انتخابات آمریکا، حرف هایی قبل و بعد انتخابات از سوی مقامات این کشور مطرح شده اما ما خیلی وقتمان را صرف اظهارات نمی کنیم، البته اظهارات مقامات آمریکایی نیز متفاوت است، گاهی می گویند که ما با برجام مخالفیم، گاهی می گویند که باید مذاکره صورت گیرد و برخی اوقات نیز می گویند ما به برجام پایبند هستیم که این مسئله نشان می دهد که این مقامات از یک پختگی دیپلماتیک در حرف زدن برخوردار نیستند.

*جمهوری اسلامی سناریوهایی در برابر اقدامات آمریکایی ها دارد

وی گفت: آنچه که برای ما مهم است، این است که آمریکایی ها باید در قبال رفتارهای خودشان منتظر رویکرد و رفتار متفاوت ایران باشند.

وی ادامه داد: قطعا ما در رابطه توافق هسته ای با آمریکا مذاکره جدیدی نمی کنیم و این توافق مذاکراتی داشته در نهایت این مذاکرات به نتیجه رسیده اما اگر کسی به دنبال برهم زدن این توافق است باید در عمل آن را انجام دهد از این رو اگر به دنبال اعمال تحریم های جدید و انجام رفتارهای متفاوت در موضوع هسته ای باشند قطعا جمهوری اسلامی سناریوهایی در برابر این اقدامات دارد که انجام خواهد داد.

*بحث تسلیحات دفاعی و موشکی ایران با برجام متفاوت است

لاریجانی گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا اخیراً اعلام کرده که ما باید فشارهای علیه ایران را افزایش دهیم حال ممکن است که قصدشان مسائل منطقه یا موضوعاتی از جنس سلاح های موشکی جمهوری اسلامی ایران باشد. در زمانی که بحث توافق هسته ای بود کاملا روشن بود که موضوع موشکی با بحث هسته ای کاملاً متفاوت است و در قطعنامه شورای امنیت نیز این مسئله ذکر شد بنابراین ایران تخلفی صورت نداده است.

وی ادامه داد: ایران توافق هسته ای را براساس نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده و قطعا بحث تسلیحات دفاعی و موشکی ایران با برجام متفاوت است، موضوع موشکی ایران یک مسئله دفاعی است از این رو ما نه قصد تهدید کشورهای دیگر را داریم و در سال های پس از انقلاب نیز نشان داده ایم که هیچ تعرضی به کشورهای دیگر نکرده ایم حتی زمانی که صدام به ایران حمله کرد و بعد از عقب نشینی ما این اقدامات را تلافی نکردیم بنابراین تسلیحات ایران جنبه دفاعی دارد اما اگر کسی به ما فشار بیاورد قطعا پاسخ آن را خواهیم داد.

رئیس مجلس تصریح کرد: توافق هسته ای تنها در حیطه هسته ای بوده و مباحث دیگر مانند مسائل منطقه ای جزء این توافق محسوب نمی شود از طرفی دیگر در مسائل منطقه ای نیز سیاست جمهوری اسلامی کاملا روشن است از این رو مهمترین مسئله منطقه ای، موضوع مبارزه با تروریسم است. همه شاهد هستند وقتی داعش کشور عراق را به هم ریخت تنها کشوری که به سراغ کشور عراق رفت و آنها را کمک کرد جمهوری اسلامی ایران بود و بقیه کشورها تنها یک ائتلاف کاغذی را برای مقابله با تروریسم ایجاد کردند.

وی افزود: قطعا از نظر جمهوری اسلامی مسائل درونی کشورها مربوط به خودشان است حال من شنیده ام که برخی از کشورهای عربی حرف های تحریک آمیزی را منتقل می کنند مبنی بر اینکه ایران به دنبال ایجاد هلال شیعی در منطقه است که قطعا این اظهارات کاملاً دروغ است بنابراین ما حتی بنای دخالت در کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس را نیز نداریم و قطعا مسائل داخلی این کشورها به خودشان مربوط است اما اگر دولت این کشورها برای مبارزه با داعش درخواست کمک بدهند مابه آنها کمک می کنیم.

لاریجانی گفت: بنابراین اظهارات برخی کشورها ممکن است دلایل دیگری از جمله مخفی کردن خودشان در پشت این اظهارات داشته باشند از این رو موضع و رویکرد جمهوری اسلامی در حوزه منطقه ای کاملاً روشن است از این رو ایران در موضوع کشورهای منطقه ای از جمله یمن، بحرین، سوریه و عراق همواره بر مسئله وفاق ملی و تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرده است.

*دولت وفاق ملی راه حل مسائل یمن است

رئیس قوه مقننه افزود: در بحث بحران یمن نیز ما رفتار سعودی ها را که ملت یک کشور را به خاک و خون کشیدند، غلط می دانیم و ما این موضع را علناً به آنها اعلام کرده ایم اما در عرصه یمن مشارکت تمام بخش ها در حاکمیت این کشور را قبول داریم و معتقد هستیم که دولت وفاق ملی راه حل این حوزه خواهد بود.

وی افزود: در بحث بحرین نیز ما این رویکرد را دنبال می کنیم و کشمکش های امروز در این کشور به نفع بحرین نیز نخواهد بود و قطعا تمام گروه ها باید در این حوزه نقش داشته باشند بنابراین نه تسلیحات ایران مزاحم کشوری است و نه ما به دنبال ایجاد هلال شیعی هستیم و این مسئله هیچ خاصیتی برای ایران ندارد بنابراین ما به یک رفتار و رویکرد برادرانه میان کشورهای اسلامی اعتقاد داریم و معتقدیم که مسلمانان تمام فرق اسلامی از جمله شیعه، سنی، حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی و صوفی برادر بوده و در اصول اسلام مشترک هستند و دلیلی ندارد که مسلمانان به جان یکدیگر بیافتند.

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی همواره با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته و دارد حال گاهی این روابط شاهد فراز و فرودهایی بوده در این عرصه برخی کشورهای عربی منطقه مانند عمان و کویت همواره این نظر را دنبال می کردند که گفتگوهای میان ایران و این کشورها باید افزایش یابد و ما این مسئله را قبول داریم و قطعا ایران این کشورها را جزء همسایگان و برادران خود می دانیم.

وی ادامه داد: متاسفانه یک اراده ای وجود دارد که این کشورها را در برابر ایران نگران کند به طوری که اخیرا شنیدیم که نخست وزیر جدید انگلیس در شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده که ما از اعضای این شورا در برابر نگرانی های ایجاد شده از سوی ایران حمایت می کنیم این در حالی است که کشورهای اسلامی سالهاست که در کنار یکدیگر مشغول به زندگی هستند و ایران بیشترین مراودات اقتصادی خود را با کشورهای همسایه دارد حال چون کشورهای غربی به دنبال فروش سلاح به کشورهای منطقه هستند باید یک نگرانی و دشمن فرضی ایجاد کنند.

رئیس مجلس گفت: البته اخیراً کشورهای عربی به ایران پیغامی را داده اند و قطعا جمهوری اسلامی از گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال می کنند از این رو این کشورها پیغامی را برای گفتگو با جمهوری اسلامی ارسال کردند البته ما شرطی برای انجام گفتگو نداشته و هیچ شرطی را نیز نمی پذیریم اما گفتگو با کشورهای منطقه را مناسب می دانیم و ضمناً همه کشورها در این عرصه یکسان نیستند از طرفی دیگر اختلاف مهمی نیز میان ایران و این کشورها وجود ندارد و تنها مسئله این است که القائاتی به این کشورها شده که براساس آن باید کشورهای منطقه از ایران هراس داشته باشند که این القائات از سوی برخی کشورها از جمله رژیم صهیونیستی نیز صورت می گیرد زیرا این رژیم به دنبال آن است که کشورهای منطقه را به سمت خود جذب کند.

وی گفت: ایران از گفتگو با کشورهای منطقه استقبال می کند زیرا با این گفتگوها روشن می شود که ما هیچ قصدی برای تعرض به کشورهای دیگر نداریم بلکه قصد حمایت از کشورهای منطقه را داریم حال ممکن است که ما در مسئله ای مانند سوریه اختلافاتی با برخی از این کشورها داشته باشیم ولی این مسئله دلیلی نمی شود که ما رفتار برادرانه خود را از بین ببریم کما اینکه ایران در مسئله سوریه با کشور ترکیه اختلاف نظر دارد اما روابط میان دو کشور جاری است و روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه در جریان است پس مشی ایران، یک رویکرد عقلایی در این حوزه است.

لاریجانی تصریح کرد: در بحث روابط ایران و عربستان، وضعیت متفاوت است زیرا رفتار عربستان متفاوت با بقیه کشورهای خلیج فارس بوده البته من بارها این مسئله را مطرح کردم که ما با مردم عربستان هیچ دشمنی نداریم و به روابط دوستانه با تمام ملل اسلامی معتقد هستیم اما ایران برخی از اقدامات سعودی ها از جمله یمن را مصداق جنایت جنگی می داند و این اقدامات را قبول نداریم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر کمک ها و حمایت عربستان از تروریست ها را نیز به ضرر این کشور می دانیم اما با اینکه گفتگوهایی به صورت جمعی برگزار شده و نقطه نظرات در آن جلسات مطرح شود مخالف نیستیم.

رئیس مجلس گفت: آنها هنوز مطلبی در این زمینه نگفته اند. شورای همکاری خلیج فارس برای گفت وگو تقاضا کرد و ما در طی این چارچوب حرفی نداریم. اگر سعودی ها علاقه برای گفت وگو داشته باشند ما مخالفتی نداریم و هیچ شرطی را نمی گذاریم و شرطی را نیز نمی پذیریم. در گفت وگویی که مشروط باشد، یعنی نتیجه آن از قبل پیش بینی شده است. گفت وگو در منطقه همیشه می تواند مثبت باشد، به همین دلیل ما از گفت و گوی سیاسی با کشورهای منطقه استقبال کرده و می کنیم.

وی افزود: به نظر من اینها توهماتی است که می تواند آنها را به اشتباه بیندازد. مگر اینها چقدر ظرفیت دارند که ما نیازمند آنها باشیم. مثلا کشورهای حوزه خلیج فارس از لحاظ اقتصادی ظرفیتی دارند که ما به آنها نیازمند باشیم؟

لاریجانی گفت: ایران کشوری بزرگ با جمعیت 80 میلیون نفر است، منابع زیادی از جمله نفت و گاز دارد، ما در حدود 5 میلیون نفر دانشجو داریم که سرمایه ایران هستند. آیا آن زمانی که تحریم هایی علیه ایران بود، ایران از بین رفت؟ ما کار خود را انجام می دادیم. درست است مشکلاتی برایمان پیش آمد، ولی کشور را اداره کردیم. من در همان زمان که تحریم های شدید علیه ایران اعمال شد، وزرای خارجی چندین کشور مانند روسیه در سفر به ایران تعجب می کردند که ایران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی افزود: این توهم کشورهای عربی است که حد خود را بشناسند. اینها تصور می کنند ما اصرار داریم که اصلا اینطور نیست. اگر نمی خواهند مذاکره کنند، خب نکنند. ما یک استراتژی داریم که گفت وگوهای سیاسی همیشه کمک می کند به روابط معقول و سنجیده. ما با این اصل حرکت می کنیم و نیازی به آنها نداریم و شرایط بین المللی را نیز طوری نمی دانیم که اینها تصور می کنند.آنها اشتباهاً تصور کردند که با توافق هسته ای ما، به حاشیه رفتند. توافق هسته ای برای این بود که روابط برادرانه ما با این کشورها بیشتر شود، به همین دلیل گفت وگوهای ما در مسائل منطقه ای با دوستان بیشتر بود.

 رئیس مجلس گفت: روابط ایران با عمان همواره بسیار ممتاز بوده است، در همه شرایط ایران و عمان روابط دوستانه ای داشته اند و در سطح عالی. هم از نظر رایزنی های سیاسی و روابط دوستانه. کما اینکه در بحث هسته ای نیز آقای سلطان قابوس خیلی تلاش کردند که گفت وگوها آغاز شده و ادامه یابد و ما از ایشان تشکر کردیم. اما این بدان معنا نیست که ما با سایر کشورها نمی خواهیم روابط دوستانه داشته باشیم، آنها نیز برادران ما هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه براساس گفت‌وگوهای قبلی این کار صورت گرفت یعنی ما فکر می کنیم حضور روسیه در مسئله سوریه مثبت بوده، البته با توجه به خواسته‌هایی که خودشان داشتند، اظهار داشت: هم ایران و هم روسیه می‌خواستند از طریق راه حل سیاسی این مشکل حل شود، لذا گفت‌وگوهایی بود تا راه حل سیاسی شکل بگیرد.

لاریجانی با بیان اینکه گفت‌وگوهایی که در صحنه‌های بزرگتری مانند ژنو برگزار شد، نتیجه‌ای به دنبال نداشت، اظهار داشت: به همین دلیل گفت‌وگویی در آستانه شکل گرفت تا چارچوب روشن‌تری داشته باشد، معتقدم گام‌های خوبی برداشته شده زیرا گروه‌هایی از معارضین در آستانه شرکت داشتند و با دولت سوریه بصورت رو در رو مذاکره کردند، ایران، روسیه و ترکیه هم حضور داشتند و کمک‌های خود را ارائه کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه در آستانه راجع به گام‌های بعدی صحبت شد گفت: من فکر می کنم اقدام اصلاحی دقیقی انجام شد و این مسیر را ادامه خواهیم داد؛ حال اگر کشورهای دیگر قصد کمک به این پروسه سیاسی را داشته باشند، ما راضی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با برخی از گروه‌های مخالف دولت سوریه ارتباطاتی وجود داشت، آمدند و با ما صحبت کردند، گفت: البته ارتباطی با گروه‌های تروریستی نداریم و در آستانه هم گفتیم که گروه‌های تروریستی خط قرمز هستند که همه پایبند باشند، اما گروه‌های دیگری که جزو معارضین هستند، ممکن است خواسته‌هایی داشته باشند که قابل پیگیری باشد و بتوان در آینده سوریه از آن‌ها استفاده کرد، ما از آنها استقبال کرده و با آنها گفت‌وگو داشتیم، و برخی از آن‌ها به ایران هم آمدند، من نمی خواهم از آن‌ها اسم بیاورم تا معذوراتی برایشان ایجاد شود ولی این گروه‌‌ها به ایران آمدند و مذاکره کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نمی‌توانم تایید کنم که اختلافات مهمی بین ما و روسیه چه در تاکتیک و چه در استراتژیک وجود دارد، بلکه ما در مسئله سوریه تقریبا وفاق داریم، اظهار داشت: در ضربه زدن به تروریست‌ها و نسبت به آینده سوریه با روسیه وفاق داریم و من اختلاف بین ایران و روسیه در مسئله سوریه را تایید نمی‌کنم، در مورد آینده سوریه نیز که در کلیات بحث شده است، وفاق داریم.

لاریجانی با بیان اینکه فعلا ما می‌توانیم بگوییم در مسئله سوریه، با روسیه توافقی جدی داریم و در بقیه مسائل متفاوت است ولی اینطور که من در کل می بینم ایران و روسیه در یک مسیر روابط راهبردی قدم برمی‌دارند، گفت: این روابط با ترکیه متفاوت است، ترک‌ها همسایه مسلمان ما هستند و برای ما خیلی ارزش دارند، ولی در مسئله سوریه با آنها اختلاف نظر داشتیم و به همین دلیل ملاحظاتی وجود داشت، البته در روابط اقتصادی سایه نینداخته است، ما با ترکیه روابط اقتصادی سنگینی داریم و هنوز فکر می کنیم ترکیه یک کشور مهم در منطقه است به شرطی که رفتار سنجیده‌ای در منطقه داشته باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: بهتر است بگوییم که در چارچوب گفت‌وگوهایی که در آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه انجام شد، توافق داریم و ممکن است در برخی جاها نیز اختلاف نظر داشته باشیم، از جمله همین که منطقه بی طرف اعلام کرده‌اند را قبول نداریم و در آستانه هم بحث نشده زیرا این موضوع در سوریه امکانپذیر نیست، شرایط ترکیه این اجازه را نمی‌دهد، ممکن است ترک ها روی برخی فرقه ها و جریانات داخل ترکیه حساسیت داشته باشند، ما نمی گوییم حساسیت نداشته باشند و اگر از این طریق یک عامل دیگر وارد شود، ایران و روسیه قبول ندارند و بنابراین توافقات ما در چارچوب مذاکرات آستانه است.