ارزش قرارداد «اس 300» با ایران چقدر است؟

رئیس شرکت «روس‌تک» اعلام کرد که ارزش قرارداد عرضه سامانه‌های «اس 300» به ایران حدود یک میلیارد دلار است.

خبرگزاری تاس گزارش کرد، «سرگئی چمیزوف» رئیس‌ روس تک به رسانه‌ها اعلام کرد که در حال حاضر قرار نیست تسلیحات روسی بیشتری به ایران عرضه شود.

وی در ادامه افزود: «ما عرضه اس 300 (به ایران) را به پایان رساندیم. هیچ برنامه دیگری برای عرضه (تسلیحات روسی) هرچیز دیگری در دستور کار نداریم».

قرارداد اس 300 با ایران به سال 2007 بازمی‌گردد که در سال 2010 به تعلیق درآمد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ممنوعیت عرضه اس 300 به ایران را لغو کرد و این قرارداد مجدداً در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از سر گرفته شد.

در اکتبر سال گذشته، خدمات فدرال برای همکاری نظامی-فنی اعلام کرد که روسیه تحویل این سامانه‌های تسلیحاتی به ایران را تکمیل کرده است.

چمیزوف تصریح کرد که روسیه و امارات متحده عربی کار بر روی جنگنده‌های سبک نسل پنجم بر اساس « MiG-29» تا سال 2018 را آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: «ما معتقدیم که باید کار بر روی این هواپیما را تا سال آینده آغاز کنیم. تولید آن هفت یا هشت سال به طول می‌انجامد. هواپیمای آینده نسل پنجم بر اساس جنگنده روسی «میگ 29» تولید خواهد شد».

رئیس روس تک ادامه داد که امارات متحده عربی قراردادی را با روسیه برای خریداری جنگنده‌های «سوخو 35 به امضا درآورده است».

وی ادامه داد که برزیل و اندونزی نیز برای خرید چنین جنگنده‌ای ابراز علاقه کرده‌اند و «ویکتور کلادوف» مدیر سیاست‌های منطقه‌ای و همکاری بین‌المللی روس تک هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد سوخو 35 با اندونزی در آینده‌ای نزدیک نهایی می‌شود.