آخوندی راست می گوید یا نمایندگان/ تبریزیها نمایندگان خود را بشناسند

گروه سیاسی- عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه در جلسه استیضاح خود ادعاهایی را مطرح کرد.

 

سایت افکارنیوز یکی از این ادعاها را پیگیری کرد.

 

یکی از ادعاهای وی این بود که 13 نماینده از 17 نماینده استان آذربایجان شرقی در جلسه رای اعتماد از وی حمایت کردند.

آخوندی در ابتدای جلسه نوبت عصر مجلس گفت:  13 نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی یک نامه ای به من نوشتند که علاقه دارند بیاین پشت تریبون این نامه را قرائت کنند. با توجه به اینکه آئین نامه اجازه نمی دهد تا بگویم . من فقط خواستم تشکر کنم.

در این حین یکی از نمایندگان (که احتمالا نادر قاضی پور بود) باصدای بلند، از وزیر می خواهد تا اسامی 13 نماینده را اعلام کند.

اما وزیر می گوید نمی تواند اسامی را اعلام کند. ولی می گوید: آقای بیمقدار علاقمند بودند که سخنرانی کند . خودش اعلام می کند.

اما در خصوص این ادعای وزیر نکاتی قابل تامل است.

یکی از مهمترین محورهای استیضاح آخوندی تصادف 2 قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان بود.

تصادفی که در پی آن 49 زائر آذری زبان زنده زنده در آتش سوختند.

این حادثه باعث شد تا نمایندگان استان آذربایجان شرقی بخصوص نمایندگان تبریز طرح استیضاح این وزیر را مطرح و پیگیری کنند.

از 17 نماینده استان، احمد علیرضابیگی، محمد حسین فرهنگی و محمداسماعیل سعیدی نمایندگان تبریز، اسکو و آذر شهر و محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا چهار نماینده ای بودند که طرح استیضاح این وزیر راه پیگیری کردند.

البته برخی از نمایندگان نه طرح استیضاح را امضا کردند و نه از وزیر حمایت.

بعد از ادعای وزیر در صحن مجلس نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس در تذکری شفاهی گفت: آقای آخوندی اسامی این نمایندگان را اعلام نکرد در حالی که رئیس مجلس باید این اسامی را می گرفت.

هر چند این نامه و اسامی درج شده در آن منتشر نشد اما قاضی پور در همین زمینه به خبرنگار افکار نیوز گفت:  اینجانب با برخی از نمایندگان آذربایجانی شرقی صحبت کردم که آنها از وجود این نامه بی خبر بودند. بنابراین ادعای وزیر صحت ندارد.

وی افزود: حتی آقای مسعود پزشکیان نماینده تبریز که استیضاح را امضا نکرد به اینجانب گفت که من چنین نامه ای ندیدم و امضا نکردم. حال سوال این است که پس چه کسانی نامه را امضا کرده اند؟.

خبرنگار افکار نیوز به سراغ فرهنگی نماینده تبریز رفت.

وی گفت: ادعای وزیر در خصوص نامه 13 نماینده دروغ محض است.

نماینده تبریز گفت:  بعد از این ادعای وزیر، ما به سراغ نمایندگان استان رفتیم که برخی از آنها گفتن چنین نامه ای نه دیده و نه امضا کردند.

وی گفت: در حال حاضر استان 17 نماینده در مجلس دارد که برخی از دوستان از طراحان اصلی این استیضاح بودند. برخی هم اعلام کردند از وزیر حمایت نمی کنند حال چگونه است که وزیر ادعا دارد 13 نماینده از وی حمایت کردند.

در این میان یا ادعای وزیر درست است که 13 نماینده از وی حمایت کردند و یا ادعای برخی از این 13 نماینده که می گویند نامه ای در حمایت از وزیر ننوشتند.

در هر حال مردم تبریز باید نمایندگان خود را بشناسند که 49 آذری زبان در آتش تصادف قطار سوختند اما برخی از نمایندگان آنها نه تنها استیضاح وزیر راه و شهرسازی را خواستار نشدند بلکه وزیر از قول آنها مدعی شد که از وی حمایت هم کردند.

استان آذربایجان شرقی 19 نماینده در مجلس دارد اما در حال حاضر این استان 17 نماینده دارد.

محمدعلی حسین‌زاده نماینده مراغه و عجب‌شیر در تصادف فوت کرد. انتخابات در حوزه اهر و هریس هم باطل شد.

مسعود پزشکیان، احمد علیرضابیگی، زهرا ساعی،محمد حسین فرهنگی ، محمد اسماعیل سعیدی و شهاب‌الدین بی‌مقدار نمایندگان تبریز، آذرشهر و اسکو ، محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا، فردین فرمند نماینده میانه، یعقوب شیویاری نماینده میانه، یوسف داوودی نماینده سراب، ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده بناب، معصومه آقاپور علی‌شاهی نماینده شبستر، سلمان خدادادی نماینده ملکان، قلی‌الله قلی‌زاده نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند، محمد وحدتی هلان نماینده بستان‌آباد، سید حمزه امینی نماینده هشترود و چاراویماق و رضا علیزاده نماینده  ورزقان 17 نماینده استان هستند.

غیر از چهار نماینده ای که استیضاح را امضاء و در مخالفت با وزیر صحبت کردند، پزشکیان هم گفته نامه ای در حمایت از وزیر امضا نکرده است.