بررسی موضوع داوران دوتابعیتی جشنواره فیلم فجر در کمیسیون فرهنگی مجلس

گروه سیاسی- حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز بابیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع داوران دوتابعیتی جشنواره فیلم فجر را بررسی کرد، گفت: ما از معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستیم تا با حضور در کمیسیون در این زمینه توضیح دهد.

وی افزود: معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در کمیسیون گفت که فقط یک داور جشنواره دوتابعیتی بود و این مساله اشکالی ایجاد نکرد و اشکالی ندارد که داور دوتابعیتی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به محتوای فیلم های جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره به تناسب موضوعات و مسائل اجتماعی فیلم ساخته نشد. بعنوان مثال 28 فیلم به بحث اعتیاد در جامعه پرداخت. در واقع بیش از نیمی از فیلم ها به موضوعاتی پرداختند که بیشتر در قالب سیاه نمایی و بزرگنمایی مشکلات بودند.

پژمانفر با بیان اینکه یکی از مشکلات در جشنواره فیلم فجر این بوده که جشنواره و سینما خود را بر اساس مسائل جامعه نشان نمی داد، تصریح کرد: مثلا در خصوص کودکان و نوجوانان فقط یک فیلم ساخته شد.

وی با تاکید بر اینکه باید تناسب بین موضوعات و مسائل جامعه و فیلم ها وجود داشته باشد، افزود: به نظرم باید سهمیه ای برای موضوعات و مسائل مختلف در نظر گرفته شود و محتوای فیلم ها بین موضوعات مثلا آسیب های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، کودکان و... تقسیم بندی شود. مثلا 25 درصد فیلم ها باید در خصوص مسائل اجتماعی باشد نه 50 درصد. باید در خصوص موضوعات فرهنگی، ارزشها و دیگر موضوعات هم فیلم ساخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: نباید در جشنواره ها برخی مسائل بیش از حد بزرگ نمایی و سیاه نمایی شود. بلکه باید تلاش شود در جشنواره  فیلم ها بر اساس نیاز جامعه ساخته شود. بنابراین مسئولین باید به فیلم هایی که در پی حل مشکلات جامعه هستند، اولویت دهند.

در ایام جشنواره فیلم فجر، خبر حضور پنج دوتابعیتی در هیئت داوری جشنواره فیلم فجر منتشر و بازتاب زیادی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر در همان زمان وعده داد که این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی خواهند کرد.