سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور آذربایجان به تهران

 ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای وزارت خارجه در جمع خبرنگاران درباره سفر حسن روحانی به مسکو با بیان اینکه این سفر در اوایل سال آینده شمسی انجام می‌شود، گفت: تاریخ دقیق سفر را دفتر رئیس جمهور اعلام می‌کند.

وی اظهار داشت: در تدارک یک سفر خوب به مسکو هستیم و مدت‌هاست که این مذاکرات در حال انجام و اسناد این سفر در حال آماده‌سازی است.

رحیم‌پور با ذکر این نکته که سفر در مقطع بسیار مهمی انجام می‌شود و در تحولات بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه ما در پیک و اوج روابط با روسیه از جهت همه مسائل اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید بحث منطقه‌ای خیلی مهم است و فعل و انفعالاتی که در اطراف ما رخ می‌دهد و تاثیرگذاری در سوریه این مناسبات را ایجاب می‌کند.

معاون ظریف اضافه کرد: انشاءالله همکاری‌هایی که در دو سال اخیر در سوریه داشته‌ایم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تلاش‌های مذبوحانه‌ای که برخی قدرت‌ها و کشورها انجام می‌دهند، عنوان کرد: همکاری ایران و روسیه در حال ثمردهی است. از این جهت دو رئیس جمهور درباره انجام این سفر موافقت کردند و در تدارک آن هستیم که سفر خوبی انجام شود.

رحیم‌پور درباره اسنادی که قرار است در این سفر به امضای دو رئیس جمهور برسد نیز گفت: درباره اسناد مذاکره کرده‌ایم و در حال نهایی کردن هستیم، برخی از سندها ممکن است در آخرین لحظه آماده نشود یا یک طرف ملاحظاتی داشته باشد. فکر می‌کنم بیش از 5 سند در ابعاد مختلف کنسولی، اقتصادی و فرهنگی و مسائل کلان روابط دوجانبه تهیه شود.

*سفر قریب الوقوع الهام علی‌اف به تهران

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه همچنین درباره سفر الهام‌علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تهران با باین اینکه این سفر به زودی انجام می‌شود و یک روزه خواهد بود، عنوان کرد که زمان دقیق سفر علی‌اف را ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد و در حال آماده سازی اسناد و محورهای این سفر هستیم.

رحیم‌پور روابط کنونی ایران و آذربایجان را خیلی خوب خواند و افزود: تقریبا در اوج روابط هستیم و روابطمان با همسایه خودمان یعنی آذربایجان در دو سال اخیر خیلی خوب بوده و بهتر هم می‌شود.