واکنش معاون اول روحانی به اظهارات تند الجبیر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش سراسری مجریان انتخابات که در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه عربستان گفت: برخی کشورهای کم تدبیر منطقه، گروه‌های تروریستی درست‌کردند که امنیت ایران را دچار بحران کنند بعد وزیر دولت سعودی می‌گوید چرا در ایران انفجار نمی‌شود، این نهایت سخن یک وزیری است که باید در دنیا روی آن حساب کرد.

وی اضافه کرد: ایران نیروی مسلح قوی دارد؛ شما تروریست به مرزها و به داخل شهرها فرستادید البته نتوانستید کاری کنند و همه آنها دستگیر شدند. این امنیتی است که نیروهای مسلح و مردم ایران ایجاد کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز با نوعی بی‌تدبیری و شعار زدگی در دنیا روبرو هستیم. ما در چنین شرایطی قرار است به استقبال انتخابات برویم از این رو باید شاهد انتخابات باشکوه و مشارکت حداکثری مردم باشیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و گفت:‌رهبر معظم انقلاب از ما خواسته‌اند کارهایی که امسال انجام شده است را به اطلاع مردم برسانیم، و بنده هم تمایل دارم برخلاف گذشته در این باره مصاحبه کنم.

وی افزود:‌ ما در اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی دقیقترین و مهمترین راهکار را در پیش گرفته‌ایم تا اعلام کنیم سال 95 یکی از درخشان ترین سال‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

معاون اول رئیس‌جمهور بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی است. ما اکنون با تعبیری به یک ابرچالش یعنی بیکاری مواجه هستیم که اگر عمق این مسئله را متوجه نشویم نمی‌توانیم آن را حل کنی که با اجرای اقتصاد مقاومتی می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

جهانگیری ادامه داد:‌ بین سال‌های 75 تا 84 سالی 600 هزار شغل ایجاد شده اما از سال86 تا 91 خالص ایجاد شغل به صفر رسیده است یعنی ما در دو سال گذشته ما یک میلیون و 200 هزار نفر جویای شغل مواجه شده ایم که اکثریت آن‌ها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. در سال 91 و 92 ما عمیق ترین و رکود و تورم را در کشور داشته‌ایم که این مسئله به رفاه و درآمد مردم آسیب زده است.

وی با بیان این مطلب که ما اگر درآمد مردم را به قبل از سال 91 برگردانیم کار بزرگی کرده‌ایم، تصریح کرد: قدرت اقتصادی یکی از مولفه‌های قدرت منطقه‌ای ماست پس ما باید اقتصاد قوی داشته باشیم و اقتصاد مقاومتی می‌تواند یک نسخه خوب برای حرکت در کشور باشد و این اقتصاد باید در برنامه‌های کشور جاری باشد.

به گفته جهانگیری اقتصاد مقاومتی فقط منوط به دولت نبوده و مقام معظم رهبری گفته‌اند که علاوه بر دولت مجلس و قوه قضاییه هم باید در این زمینه گزارش خود را بدهند. برخی فکر می‌کنند که دولت فقط مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی است و اگر لازم شد چوپ هم لای چرخ دولت می‌گذارند در حالی که اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان اصلی کشور تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: 23 هزار واحد صنعتی در اجرای اقتصاد مقاومتی کوچک و متوسط از بانک ها وام گرفته‌اند و رشد و صادرات کشور به لحاظ وزنی 33 درصد رشد داشته است.

وی افزود:  در سال 92 قطر دو برابر ما از پارس جنوبی برداشت می‌کرد.  بی عرضگی کردیم که کشور دیگری منابع ما را به غارت برد. به چه حقی اینقدر کوتاهی شد که قطر چند ده میلیارد دلار از پول ملت ما را برداشت؟ البته امسال برداشت ما از پارس جنوبی از قطر بیشتر می‌شود. اینها اقتصاد مقاومتی است. برداشت از این میادین مشترک نیز مورد تاکید رهبری است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از خدمات وزیر کشور در دولت یازدهم گفت:‌ تیم برگزار کننده انتخابات در سال آینده انتخاباتی بی‌نقص برگزار خواهند کرد. باید بدانیم این انتخابات در شرایط حساسی برگزار می‌شود و برای اقتدار نظام و کارآمدی دولت یک آزمون است. در این مقطع مسئولیت ما این است که انتخابات با مشارکت بالا شکل بگیرد.

جهانگیری انتخابات را بهترین صحنه جلب اعتماد مردم دانست و افزود: نظام وقتی می‌تواند در انتخابات رخ بنماید که مردم بدانند این نظام می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه نخبگان باید به صحنه ا نتخابات بیایند گفت:‌ حضور گروه های مرجع به افزایش مشارکت مردم کمک می‌کند. با افزایش مشارکت، امنیت و ثبات نیز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل هم تهدیدهای پیش روی نظام کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانگیریبا بیان اینکه سیاست همدلی و همزبانی جزء سیاست های دولت است و باید در دستور کار استانداران و فرمانداران قرار گیرد، حضور فعال احزاب و گروه‌های سیاسی در زمان انتخابات را ضروری دانست و گفت: یک عده به خود اجازه می‌دهند که سخرانی یک مقام رسمی در حد وزیر و معاون وزیر را به هم بزنند. مگر این اتفاق امکان پذیر است؟ شما چه‌ کاره هستید که نگذارید سخنرانی معاون رئیس‌جمهور برگزار شود؟

جهانگیری با تاکید بر لزوم حضور جدی احزاب تاثیرگذار در انتخابات خاطرنشان کرد:‌ همه جریانات سیاسی در نزد رهبری نظام مساوی هستند و ایشان به آنها علاقمند است. اخیرا در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری در مورد اصلاح‌طلبان سخنی داشتم و ایشان فرمودند تمامی جریان‌های سیاسی و گروه‌ها در نظرشان به یک اندازه هستند و همه آن‌ها را به یک چشم می‌بینند.

وی ادامه داد: حزبی که مجوز دارد باید امنیت‌اش برقرار شود. باید فعال باشند احزاب در زمینه پرشور کردن انتخابات نقش مهمی دارند، ما هم وظیفه داریم تا نشاط سیاسی انتخابات ومشارکت مردم را بالا ببریم. دولتی که خود برخواسته از آراء ملت است خود را متعهد به رعایت قانون می‌داند تا انتخاباتی قانون‌مند برگزار شود.

جهانگیری در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مصمم بودن رئیس‌جمهور در حل مشکلات مردم، به سفر وی به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بنده خودم به خوزستان رفته بودم و حتی در تهران هم جلسه‌ای برای موضوع ریزگردهای استان تشکیل دادیم اما شخص دکتر روحانی تاکید داشتند که باید به استان خوزستان سفر کنند و از نزدیک در جریان حل مشکلات مردم بصورت میدانی قرار گیرند.

وی تصریح کرد:‌ هر اقدامی که در دولت انجام می‌گیرد تحت مدیریت دکتر روحانی است و ایشان برای پیشرفت مسائل کشور فرصت کافی می‌گذارد و مدیریت جدی و شجاعانه به خرج می‌دهد؛ چه جایی مثل برجام که مستقیما آن را هدایت می کردند و چه آنجایی که مسئولیت را به ماها محول می‌کنند.