ماجرای اختلاف آمار هیات ایرانی و انرژی اتمی درباره اورانیوم

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران کمتر از محدوده تعیین شده در برجام است، گفت: ایران سالیانه حق انباشت بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده را ندارد اما در تولید اورانیوم غنی‌سازی شده هیج محدودیتی نیست.

 

وی افزود: سانتریفیوژهای نطنز و فردو هر میزان اورانیوم غنی‌سازی شده در کشور نیاز باشد اجازه تولید دارد، به این معنا که اگر در فصل بهار 300 کیلوگرم اورانیوم تولید کنیم و 200کیلوگرم آن را به کشوری مانند روسیه و چین بفروشیم می‌توانیم در فصل تابستان 200 کیلوگرم دیگر تولید و به آن مقدار قبل اضافه کنیم.

 

ذوالنور با اشاره به گزارش آژانس انرژی اتمی مبنی بر اینکه میزان ذخایر ایران کمتر از 300 کیلوگرم است، گفت: این گزارش به این معنا نیست که ما نمی‌خواهیم به آن سقف مورد نظر برسیم، ما قادر هستیم تولیدمان را به آن میزانی که دلخواه خودمان است برسانیم و اگر نیاز داشتیم 300 کیلوگرم را ذخیره خواهیم کرد.

 

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اختلاف آمار بیان شده از سوی آژانس انرژی اتمی و ایران افزود: این اختلاف به این دلیل است که درون لوله‌ها، اورانیوم رسوب می‌کند و بین هیات ایرانی و انرژی اتمی اختلاف نظر بود که آیا این مقدار جزء همان 300 کیلوگرم حساب می‌شود و یا خیر.

وی ادامه داد: از نظر ایران 300 کیلوگرم اورانیوم مقدار خروجی است که بسته‌بندی و ذخیره می‌شود، در گذشته آن مقدار اورانیوم که در لوله‌ها بود حساب می‌شد، اما هم اکنون آژانس دلایل ایران را مبنی بر اینکه اورانیوم رسوب شده جزء ذخایر اورانیوم به حساب نمی‌آید، پذیرفته است.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: وقتی که مقدار اورانیوم رسوب شده را از وزن اورانیوم بسته‌بندی شده کم کردند، آمار به دست آمده کمتر شد، بنابراین زمینه ذخیره‌سازی تا 300 کیلوگرم برای ایران فراهم شده؛ هم اکنون از این به بعد بین آمار ایران و آژانس اختلاف نظر نخواهد بود و یک آمار اعلام می‌شود.