معاون اول: در دولت قبل نظام بانکی قلک دولت شده بود!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری درخصوص جزئیات سفر رئیس‌جمهور به دو کشور عمان و کویت وپیام این سفرها گفت:‌ در این سفر بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی میان طرفین مطرح شده است»٬ علاقه‌مندی دولت ایران بر این است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد. البته متاسفانه در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران کننده شده و آن‌طوری نبود که علاقه‌مند بودیم.

وی  افزود:‌ سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌و‌گوهای عمومی، گفت‌وگو‌های خصوصی نیز عمدتا در جهت تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت‌.

معاون اول رئیس‌جمهور روابط ایران و عمان را خوب توصیف کردو اظهار داشت:‌ رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، در روابط بانکی نیز همینطور بوده، در حال حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود 5 میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه روابط ایران و کویت را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ ایران و کویت با یکدیگر رابطه خوبی دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع نامه امیر کویت به رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت: کویتی‌ها این را می‌دانند که ایران حق زیادی بر گردن آن‌ها دارد. متاسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خونریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.

جهانگیری اضافه کرد:‌گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند؛ کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل بصورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه عربستان و برخی مقام‌های همسایه گفت: حدود عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند، ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب شود. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

جهانگیری افزود: متاسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه‌کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش با شبکه دوم سیما به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در سال 95 که رهبری به اقدام و عمل اشاره کردند اولویت سال 95 را برای به حرکت دراوردن تولید کشور قرار دادیم و بر اساس این سیاست 120 طرح پروژه را مشخص کرده و نظارت کردیم. بر همین اساس به اکثر استان ها سفر و این مسئله را پیگیری کردیم و نتیجه این پیگیری ها دستاوردهای درخشانی در اقتصاد کشور برجا گذاشت. امسال اقتصاد کشور درخشان ترین دوران خود را در سال های اخیر سپری کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید به اینکه باید روح اقتصاد مقاومتی بر تمامی امور کشورجاری باشد، افزود: مساله مبارزه با فساد یکی از گلوگاه های پیش روی توسعه اقتصادی است ،باید جلوی آن را بگیریم و مساله فساد در شان جمهوری اسلامی ایران نیست. در ایجاد سامانه های مختلفی که می تواند در مقابله با فساد نقش داشته باشد تصمیمات خوبی گرفتیم از جمله گمرک که ورود و خروج کالا در آن اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: قانون شفاف سازی اطلاعات و اطلاع‌رسانی تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و اخیرا وزارت ارشاد نیز به این مهم مبادرت کرده است.

جهانگیری افزود: فساد داستان مفصلی دارد و من رئیس ستاد مبارزه با مفاسد هم هستم و اخرین جلسه ما یک ماه پیش بود. ابلاغ‌های رهبری که در این زمینه صادر شده در سال 82 بوده که خطاب به سران 3 قوه اعلام شد و آقایان در جلساتی به معاونان خود شرکت در جلسه را واگذار کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در سال 95 روی قاچاق و مبارزه با آن تمرکز ویژه‌ای داشتیم. اعلام کردیم کالای قاچاق باید حتما منهدم شود و این کار انجام شد. قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسید و امسال دوستان اعلام کردند که از این رقم نیز 20 درصد کاهش یافته است. کالاهایی که وارد کشور می شود از نظر برخی قاچاق محسوب می شود اما از نظر گمرک قاچاق نیست. ورود کالا از منطقه آزاد قاچاق تلقی نمی‌شود. ته‌لنج از سوی گمرک قاچاق محسوب نمی‌شود و طبقات ضعیف زندگی خود را بر این اساس شکل داده‌اند.

وی درباره واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی گفت: این واحدها ممکن است با کوچکترین حرکتی از توقف بایستند و یا به حرکت درایند. بیش از 90 درصد واحدهای کشور از این نوع واحدها هستند، اقتصاد دنیا به این واحدها وابسته و مشکلات آنها معمولا تکراری است. واحدهای کوچک گاه به جایی می‌رسند که محصولاتشان خریدار ندارند. ما برای این که منابع کشور هدر نرود درعین تشکیل ستادهای استانی اعلام کردیم به واحدهایی که بازار دارند، تسهیلات بدهند.

جهانگیری ادامه داد: 5400 واحد صنعتی نیمه تمام که بالای 60 درصد پیشرفت خصوصی داشتند شناسایی شد و تاکنون 4977 واحد با 76هزار شغل راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه مشکلات بانکی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ بخشی از منابع بانک‌ها در جاهای مختلف حبس شده است. بخشی در دولت و بخشی در طرح هایی است که اقتصادی نبوده و برخی در معوق شدن اعتبارات است. حدود 100 هزار میلیارد به شرکت های خصوصی وام داده شده و نتوانستند پرداخت کنند. افرادی بودند که خوشنام بودند و رکود اقتصادی مانع از بازگشت این هزینه‌ها شد و باید به این‌ها کمک کنیم که به چرخه اقتصاد برگردند اما عده‌ای از همان ابتدا برای بازنگرداندن وام گرفتند و باید این افراد پول‌ها را بازگردانند.

معاون اول رئیس‌جمهو ادامه داد: در دولت قبل در آن دوره نظام بانکی شده بود قلک دولت. مگر پول بانک پول دولت است؟ در آن دوره  رئیس‌جمهور در سفر استانی می‌گفت فلان میلیارد تومان از پول بانک پرداخت می‌کنم آخه مگر پول بانک پول رئیس جمهور یا دولت است؟ پول بانک پول ملت است که سپرده‌هایشان را در آنجا گذاشتند و الان می‌بینند که نمی‌توانند آن سپرده‌ها را بگیرند و حالا در جاهای مختلف تجمع می‌کنند پول ما چه شد.

جهانگیری افزود: پس از آغاز به کار دولت یازدهم دستوری را آقای دکتر روحانی دادند که بنده به اتفاق وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنیم که این طرح تهیه شده و 10 برنامه مختلف در ارتباط با اصلاح نظام بانکی در آن تعبیه شده و انواع و اقسام کارها باید در این ارتباط انجام بگیرد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در زمینه گاز و گازرسانی اضافه کرد: در این دولت کار مهمی در نفت و گاز انجام دادیم. یکی از نکات میادین مشترک و اولویت برداشت از آن است. شاید باورکردنی نباشد که در سال 84 از پارس جنوبی با قطر مساوی برداشت می‌کردیم و در سال 92 قطر 2 برابر ما برداشت منابع می‌کرد. چند 10 میلیارد دلار از پول ملت ایران از دست رفت و فساد فقط برداشت از بانک نیست و این که اموال ملتی بر اثر کار نکردن از دست می رود همه باید پاسخگو باشیم.

جهانگیری اضافه کرد: تا پایان امسال در پارس جنوبی از قطر بیشتر برداشت خواهیم کرد و چند فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد و بیش از 20 میلیارد دلار طرح به نتیجه رسیده و 12 طرح پتروشیمی بهره برداری شد و بیش از 6 میلیارد دلار ارزش بهره برداری از این مراکز است.

جهانگیری افزود: ستاره خلیج فارس یکی از مهمترین طرح های کشور بود که با کندی پیش می رفت و منابع تامین شد و فاز اول ان که بنزین جت و یورو 4 تامین می‌کند تا اخر امسال تکمیل می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: امسال ما صادر کننده گازوییل بودیم، در گازرسانی کار بزرگی اتفاق افتاد. به استان سیستان و بلوچستان که مردمش عاشق نظام و مردم هستند گاز رسانی شد و فردا در زاهدان شعله گاز روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: در پروژه پارس جنوبی در مقطعی تصمیم می‌گیرند، یک میلیارد و 800 میلیون دلار را به پیمان کاران بدهند و این فرد این پول را در حساب خود می‌گذارد. چهار مقام ارشد دولت قبل که امضا کردند تا یک میلیارد و 800 میلیون دلار پول در پارس جنوبی به یک نفر داده شود،که مشخص نیست کیست و کجاست آنها باید پاسخ دهند که به چه علتی چنین دستوری داده‌اند.

جهانگیری با اشاره به بهره برداری از طرح‌های نفت و گاز به ارزش 20 میلیارد دلار در سال جاری افزود: امسال 12 واحد پتروشیمی به ظرفیت تولید 9 میلیون تن و ارزش کالای 6 میلیارد دلار در کشور به بهره برداری رسید.

وی گفت: برداشت نفت از حوزه مشترک غرب کارون از 70 هزار بشکه در روز به 240 هزار بشکه رسیده است،  امسال از واردات گازوئیل بی‌نیاز شدیم و به صادرکننده آن تبدیل شدیم. دولت اراده کرد تا گازرسانی به سیستان و بلوچستان انجام شود و روز سه شنبه با حضور رئیس‌جمهور شعله گاز در زاهدان روشن می‌شود.