امروز امنیت ما به خاطر فلان لبخند دیپلماتیک نیست
سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی عصر دوشنبه در همایش «بازیکنان نظام در شمال تهران؛ ذخیره‌های نظام در جنوب کرمان» در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: چگونه مسئولی که در تمام سال‌های بعد انقلاب مسئولیت داشته امروز فقط 150 شرکت برای خود و خانواده‌اش دارد؟

جلیلی تاکید کرد: اگر امام خمینی‌(ره) در سال‌های پایانی حیاتشان بارها نسبت به اسلام آمریکایی در برابر اسلام ناب هشدار می‌دادند برای این بود که نکند از دل امت موسی، «قارون» پیدا شود و مسیر را منحرف کند.

مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: اخیرا می‌گویند برجام اگر هیچ فایده‌ای نداشت حداقل توانست قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند! اما من از شما خواهش می‌کنم تا برای بررسی این ادعا، بند 37 برجام یا همان مکانیزم ماشه را بخوانید؛ در آنجا صراحتا بیان شده که اگر طرف مقابل به وعده‌اش عمل نکند و ایران بخواهد نسبت به خلف وعده طرف مقابل شکایت کند «متعاقب آن شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رأی‌گیری کند.» یعنی اگر شکایت کردید که تعهدات‌مان را انجام دادیم ولی طرف مقابل تعهداتش را انجام نمی‌دهد باید شورای امنیت یک قطعنامه تصویب کند که قطعنامه‌های قبلی علیه ایران اعمال شود یا خیر؟ یعنی اگر شکایت کنیم قطعنامه‌ها علیه خودمان فعال می‌شود.

جلیلی ادامه داد: برای همین بود که در دوره قبل ما چنین توافقی را امضا نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز امنیت ما در منطقه به خاطر فلان لبخند دیپلماتیک نیست و اگر امروز آنها برای شرکت آمریکا در نشست آستانه واسطه می‌فرستند به خاطر عواملی است که اقتدار ما را در منطقه موجب شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعامل با جهان نیز گفت: چه کسی با تعامل با جهان مخالف است؟ اگر تعامل با دنیا به معنای شناخت فرصت‌ها در کشورهای مختلف باشد، باید امروز مسئولان پاسخ دهند چرا عراق در اوج بهترین روابطش با ایران و تیرگی روابطش با ترکیه، واردات بیشتری از ترکیه داشته است؟

به گزارش فارس، جلیلی در پایان تاکید کرد: امروز می‌گویند باید برای سلامت مردم هم با دنیا تعامل کنیم اما نه تعاملی که موجب قطع تولید سوخت 20 درصد تامین داروی بیماران ما می‌شد.