هسته‌های گزینش ایجاد شده تا شاهد ارتشا و پارتی بازی نباشیم

حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور در گردهمایی سراسری گزینش‌گران کشور که صبح امروز در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، موضوع گزینش، اهمیت، فلسفه و ابعاد آن را بسیار بزرگ و مهم توصیف کرد و گفت: اهمیت گزینش را می توان در ابعاد فرمان 8 ماده ای حضرت امام خمینی(ره)  متبلور دید. قطعا امروز زمان آن فرا رسیده که یک آسیب شناسی جدی در عرصه گزینش داشته باشیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، گفت: گزینشگران اگر چه رسما در مقام قضاوت نیستند، اما حاصل کار آنان انتخابگری و قضاوت است و عموم آیات و روایات مربوط به دشواری کار قضاوت و سنگینی آن ، متوجه گزینشگران نیز هست. وقوف به اهمیت و سنگینی کار قضاوت انسان را در نزدیک شدن به این عرصه به چالش می کشد، به توصیف قرآن، مسئولیت قاضی آنقدر سنگین است که گویا او همواره بر لبه پرتگاه جهنم ایستاده و لحظه ای غفلت و کوتاهی و اشتباه او، گاهی به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی افزود: در وضعیتی که نظام در بحبوحه سختی‌های جنگ، توطئه های گسترده و هر روزه گروهکها و توطئه های دشمنان خارجی گرفتار بود، امام راحل، به تبعیت از امیرالمومنین، بدون هیچ ملاحظه ای برای رعایت حقوق مردم، نیروهای خود را مورد عتاب شدید قرار می دهد.

انصاری تصریح کرد: پیام امام خمینی در آن شرایط بدون ملاحظه اینکه ممکن است در دنیا چه بازتابی داشته باشد و یا احیانا مورد سواستفاده قرار بگیرد، صادر شد و این مایه افتخار است که امام خمینی وقتی تشخیص داد کندن یک منکر به جراحی نیاز دارد، شجاعانه عمل کرد تا یک ناهنجاری تبدیل به هنجار نشود.

وی خاطرنشان کرد: فرمان 8 ماده ای امام خمینی درباره گزینشها، به لحاظ صیانت از حقوق بشر و حقوق شهروندی و بالاتر از آنها استیفای حقوق افراد به لحاظ شرعی، فرمان و اقدامی افتخارآمیز است. از صدا و سیما تقاضا می کنم هر از گاهی به بازخوانی فلسفه این دست فرامین، پیامها و اقدامات بپردازد، تا نسل جوان که آماج بمباران مداوم دشمنان علیه امام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند ، با حقایق و واقعیتهای تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: فرمان هشت ماده ای امام خمینی درباره گزینشها، در شرایطی صادر شد که هر دولت و کشور دیگری ترجیح می داد، در آن شرایط برخوردهای خشن، تند و انواع جاسوسی را توجیه و عملیاتی کند. در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که دولت آمریکا به بهانه حوادث 11 سپتامبر که 16 سال پیش اتفاق افتاد، هنوز همه دنیا را به گروگان گرفته و در داخل خاک این کشور انواع تجسس و اقدامات ناقض حقوق بشر را به شکل قانونی و غیرقانونی اعمال کرده است.

انصاری با بیان اینکه دولت آمریکا به بهانه 11 سپتامبر هر چه خواست و با هر کس که خواست، تسویه حساب کرد و آشکارا حقوق و آزادی های مدنی و حقوق شهروندی را نقض کرد، گفت: اما امام خمینی در بدترین وضعیت نظام نوپای جمهوری اسلامی که گروهکها و دشمنان خارجی نظام را آماج توطئه ها و اقدامات تروریستی و خرابکارانه هر روزه قرار داده بودند و کشور جنگ و تجاوزی همه جانبه را تجربه می کرد، وقتی احساس کرد اقداماتی در حال انجام است که می تواند از درون به نظام آسیب زده و محتوای آن را تخلیه کند، خودشان شخصا به میدان آمدند.

وی اظهار داشت: اگر اقدام و پیام به موقع امام خمینی نبود، معلوم نبود چه انحراف عظیمی رخ دهد، اما امام رخداد ناگواری را که می توانست، واقع شود، در نطفه عقیم و اصلاح کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور اصل گزینش را مساله ای لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: گزینش کاری شبه قضایی است که در آن موضوع حق‌الناس حضور بسیار پررنگی دارد. در گزینش اگر حقی ضایع شود، در وهله اول حق آن فرد است که ممکن است تا آخر عمر هم از این ناحیه متضرر شود اما حق بزرگتر حق مردمی است که می توانستند از یک مدیر شایسته برخوردار باشند، اما بی جهت و به غلط از آن محروم شدند.

انصاری با بیان اینکه در موارد تضییع حق فردی در گزینش، حتی اگر آن فرد از حق شخصی خودش بگذرد، تضییع حق مردم در این زمینه به هیچ وجه قابل چشم پوشی و جبران نیست، خاطرنشان کرد: استیفای حق مردم در این عرصه به عنوان مساله ای بسیار حساس و ظریف به گزینش گران سپرده شده است. با وجود همه ملاحظات و حساسیتها اما با کمال تاسف، اگر نگوییم به شکل عمومی، حداقل به شکل موردی شاهد بازگشت به همان روشها و موارد گزینشی هستیم که امام خمینی در فرمان 8 ماده ای خود با آن برخورد و آنها را نفی کرد.

وی گفت: به گزینش چه ربطی دارد که از افراد سوال کند شما از کدام مرجع تقلید می کنید؟ به گزینش چه مربوط است سوال کند که در انتخابات به چه کسی رای دادید؟ طرح سوالاتی که ربطی به موضوع ماموریت و وظایف افراد در جایگاهی که برای آن مورد گزینش قرار می گیرند، ندارد، همان پیروی از هوای نفس است که قرآن آن را در قضاوت نهی اکید کرده و حالا با هر توجیهی که می خواهد باشد، نتیجه آن را گمراهی از راه خدا توصیف می کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: احراز و تشخیص صلاحیتهای آشکار افراد، معیارهایی دارد که باید بر اساس آنها عمل شود، اما ورود در موضوعات و صلاحیتهای معنوی که شاخصی هم برای سنجش آنها وجود ندارد، محل لغزش است و همین جاست که قرآن آن را برای قاضی و قضاوت پرتگاه جهنم توصیف می کند. تجسس کردن برای صلاحیتهای معنوی افراد، خلاف شرع، قانون اساسی، قانون مدنی و خلاف فرمان 8 ماده ای امام و رهنمودهای رهبری است و کسی که این کار را کند، خدای ناکرده سر از همان گمراهی از سبیل الله در می آورد.

وی با تاکید بر اینکه البته واضح است که باید مراقب نفوذ افراد ناسالم به نظام بود، تصریح کرد: اگر در نتیجه گزینش، فردی وارد نظام شود که تخصص و تعهد لازم را برای انجام وظیفه در نظر گرفته شده برای او نداشته باشد، اما کاملا هم به مسائل فقهی شخصی خودش تسلط داشته باشد، ضررش بیشتر از این است که فردی وارد نظام شود که تخصص و تعهد لازم برای انجام مسئولیت در نظر گرفته شده برای او را داشته باشد، اما آشنایی کافی با مسائل فقهی شخصی خودش را نداشته باشد.

معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: نباید اجازه ورود و نفوذ افراد فاسق را به نظام داد، اما مرجع انجام این ماموریت مهم، وزارت اطلاعات است که باید در پاسخ به استعلام دستگاهها و بخشهای مختلف از جمله گزینش پاسخ شفاف و واضح ارائه کند. مسئولین گزینش مسئول تطبیق مقررات و موازین قانونی با صلاحتی‌های افراد هستند.

انصاری خطاب به حاضرین در این نشست گفت: شما صاحب همه تجارب نظام در گزینش هستید. جمع شما، جمعی ممتاز و فرهیخته است که حاصل تجربه گزینش نظام هستید. هر کاری که انجام می دهیم باید متوجه یک هدف و غایت و پایانی باشد. آیا روشهایی که تاکنون در نظام برای گزینش به کار گرفته شده است، موجب ارتقای کارآمدی و افزایش بهره وری شده است؟

وی گزینش گران را به آسیب شناسی نظام اداری کشور از منظر گزینش فراخواند و افزود: هیچ کس بهتر از شما نمی تواند در مورد ارتقای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی از منظر گزینش نیروهای کاربلد، متخصص و متعهد داوری کند.

دکتر انصاری با بیان اینکه مشاهده برخی مفاسد اداری باعث ناراحتی است و نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه شایسته وقوع چنین مفاسدی نیست، تصریح کرد: بالاخره هسته های گزینش ایجاد شدند تا شاهد ارتشا، پارتی بازی، عدم به موقع انجام شدن کارها و امثال آنها نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: حتما باید یک بازنگری به سمت شایسته سالاری در وظایفی برای گزینش گران تعریف شده است، داشته باشیم. گزینش گران قرار نیست برای ادارات ما فقط امام جماعت و مرجع پاسخگویی به مسائل شرعی انتخاب کنند. درست است که افراد برای جذب در مراکز و دستگاههای دولتی باید حداقل فضیلتهای دینی شخصی را داشته باشند، اما گزینش قرار است نیروهایی انتخاب کند که کار مردم را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: هر کدام از ما، از بین یک پزشک یا مهندس حاذق و کاردان که حالا مثلا نماز میت را حفظ نیست و یک پزشک و مهندس که بلد است نماز میت بخواند، اما در حوزه تخصص خود کارنابلد است، کدام را برای کارمان انتخاب می کنیم؟ قطعا امروز وقت آن رسیده است که یک آسیب شناسی جدی در عرصه گزینش داشته باشیم. حتی در قوه قضائیه ما نیاز به این بازنگری داریم. آیا امروز وضع دادسراها و محاکم قضایی ما در تراز قوه قضائیه شایسته و بایسته قانونی اساسی جمهوری اسلامی است؟ آیا وضعیت در دیگر دستگاهها شایسته نظام جمهوری اسلامی است؟

وی با اشاره به بخشهایی از منشور حقوق شهروندی از جمله بخش سوم این منشور، اضافه کرد: رعایت حقوقی که در این منشور از منابع اصلی مثل قانون اساسی منعکس شده، ضروری است، اما مایه تاسف است که نظام اداری ما به لحاظ کمی و کیفی، چابکی و کارآمدی مورد نظر برای عمل به این مسئولیتهای خطیر را ندارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید چند باره بر لزوم علاج این کاستی ها اظهار داشت: در سند چشم انداز قرار بود حدود 3 درصد از رشد 8 درصدی در نظر گرفته شده برای هر سال، از محل ارتقای بهره وری نیروی انسانی محقق شود. امروز که دو برنامه پس از ابلاغ این سند اجرا شده است، چه میزان از هدف رشد 3 درصدی از محل ارتقای بهره وری و کارآمدی نیروی انسانی محقق شده است؟

انصاری تصریح کرد: به نظرم بخش عمده ای از جبران این عقب ماندگی سهم گزینش ها، در گزینش ابتدایی افراد و به ویژه گزینشهای بعدی برای ارتقای افراد در سیستم و نظام اداری کشور است. این در حالی است که متاسفانه در موارد عدیده ای همان سوالات و مسائل مورد نظر در گزینش ابتدایی افراد، در زمان ارتقای رتبه و جایگاه آنها نیز تکرار می شود و همین مساله باعث درجا زدن نظام اداری ماست.

وی تاکید کرد: امروز نظام اداری بخش قابل توجهی از بودجه کشور را می بلعد، اما بهره وری کافی ندارد و این اصلاح نمی شود، الا اینکه گزینشها، محتوا و توان محور شوند. باید توانمندی افراد مورد ارزیابی قرار گیرد و پرداختن به مسائل و موضوعات فرعی در رتبه های بعدی اهمیت در گزینش قرار گیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور آمادگی این معاونت برای رفع نواقص احتمالی در مسیر اصلاح روشها و شیوه ها، و مقررات و قوانین گزینشی را اعلام کرد.

حجت الاسلام انصاری در پایان این مراسم از بخشهای مختلف باغ موزه دفاع مقدس که این نشست در سالن همایشهای آن برگزار شد، بازدید کرد.