روزنامه اصلاح طلب علیه وزیر دولت

این اواخر هم صدای طیب‌نیا و سیف هم درآمده است، هر چند که وزیر کهنه‌کار صنعتی دولت روحانی همواره تاکید می‌کند، قصد ندارد اختلافات درون کابینه را به بیرون از مجموعه هیات دولت انتقال دهد، اما هر بار هم به طریقی نامه‌نگاری وزرا که یک پای ثابت آن هم وزیر صنعت معدن و تجارت است رسانه‌ای می‌شود و سر و صدای زیادی را به راه می‌اندازد.

در همین راستا نیز به تازگی وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه‌ای چهار صفحه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور محق بودن خود را برای دراختیار گرفتن مدیریت سامانه جامع گمرکی مطرح کرده است. هر چند که رسانه منتشر‌کننده نامه، اصلا دقتی به محتوای نامه نکرده و موضوع را به تقابل و دعوای دو وزیر تشبیه کرده، اما متن نامه بیشتر شبیه تذکر است تا گلایه و دعوا. با این حال این نامه‌نگاری جدید حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشته است به گونه‌ای که در نخستین پس‌لرزه‌های این نامه‌نگاری جدید زمانی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور مورد سوال قرار گرفت به دفاع تمام قد ازعملکرد گمرک پرداخت و گفت: گمرک مسوول اصلی دروازه ورودی و پنجره واحد است.

 
گمرک دروازه اصلی کشور است و ورود وخروج کالا در آنجا اتفاق می‌افتد. وی در واکنش به مشکل وزارت صمت با گمرک وضرورت رفع این اختلاف گفت: حتما این کار را می‌کنم و حتما با هماهنگی دستگاه‌ها انجام خواهد شد، چون گمرک مسوول اصلی است و باید دروازه ورودی و پنجره واحد گمرکی در اختیار آن قرار بگیرد و وزارت صمت مسوول تجارت خارجی کشور هست و نظراتی هم دارد.
 
وی افزود: سامانه‌های خوبی در گمرک ایجاد شده، الان با سامانه‌ای که در گمرک ایجاد شده ٢٣ دستگاه به هم متصل هستند یعنی به محض اینکه شما در وزارت صمت ثبت سفارشی برای واردات انجام می‌دهید این به صورت آنلاین و برخط در اختیار گمرک قرار می‌گیرد. الان به محض اینکه به کسی ارزی در بانک تخصیص داده می‌شود این بلافاصله در اختیار گمرک قرار می‌گیرد.
 
الان وقتی که کشتی از مقصد حرکت می‌کند به گمرک اعلام می‌کند که من با این کالاها بارنامه دارم و به سمت بندر ایران حرکت می‌کنم، بنابراین گمرک در مسیر حرکت کشتی تا رسیدن به اینجا تمام کارهایی که باید انجام بگیرد را انجام می‌دهد، همچنین در مسیر گمرک هم کامیون وقتی بیرون می‌آید، کاملا در کنترل گمرک است تا به انبار برسد. همین چند وقت پیش هم قرار شده بود که محمد شریتعمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور بین نعمت‌زاده و طیب‌نیا حکمیت کند.
 
اما ظاهرا وزیر صنعت معدن و تجارت، چندان علاقه‌ای ندارد که از مواضع خود کوتاه بیاید. دو روز پیش که او همزمان دو نقد به دو مدیر وزارت اقتصاد وارد کرد، اگرچه علی طیب‌نیا شخصا پاسخی نداد اما اسحاق جهانگیری، معاون اول به دفاع از گمرک پرداخت و برای نقد دوم هم ولی‌الله سیف شخصا به وزیر صنعت معدن و تجارت پاسخ گفت. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد نعمت‌زاده نسبت به اینکه بانک‌ها فلج هستند، گفت: من هم قبول دارم بانک‌های ما مشکل دارند ولی باید از جناب آقای نعمت‌زاده سوال شود ریشه مشکلات نظام بانکی کجاست؟ واقعیت این است که تحمیل تسهیلات تکلیفی و رفتارهای غیراصولی و همچنین مشکلات و ناکارآمدی‌های تولید در سال‌های گذشته چنین مسائلی را برای نظام بانکی به وجود آورده است.
 
نباید هر گونه تقاضای تسهیلات از یک واحد که مدعی تولید است مورد حمایت بدون چون و چرا قرار گیرد. بانک وظیفه تخصیص بهینه منابع را دارد و بر اساس کار کارشناسی تشخیص می‌دهد که کدام فعالیت اقتصادی توجیهات لازم را برای تخصیص منابعی که از محل سپرده‌های مردم تامین شده است، دارد.

وی ادامه داد: مدیران نظام بانکی در مقابل سپرده‌گذاران مسوولند و منابع آنها را باید در پروژه‌ها و فعالیت‌هایی به کار بگیرند که مطمئن هستند در مسیر درست استفاده می‌شود و سوخت نخواهد شد. ایشان نمی‌توانند به بانک‌ها دستور بدهند یا خط مشی تعیین کنند. مسوولیت سیاستگذاری پولی با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است. از ایشان انتظار دارم به وظایف اصلی خودشان بپردازند و از بیان چنین اظهاراتی که عمدتا قدرناشناسی نسبت به تلاش‌های گذشته بانک‌ها از آن استنباط می‌شود، بپرهیزند.

سیف در پاسخ به نعمت‌زاده با طرح این سوال که مگر اتومبیل تولیدی ما می‌تواند با اتومبیل‌های ساخت دیگر کشورها مقایسه شود؟ گفته است: نظام بانکی ناچار است به تدریج نسبت به پیاده‌سازی استانداردهای عملیات بانکی اقدام کند تا در آینده بتواند از شرایط نامناسب فعلی (به تعبیر ایشان فلج) خارج شود. بانک‌های پیشرفته بر اساس استانداردهای عملیات بانکی روز نمی‌توانند به یک بنگاه اقتصادی که ورشکسته است و ساختار مالی درستی ندارد و یا برای محصولاتش بازار وجود ندارد و فعالیت جاری زیان‌ده انجام می‌دهد، تسهیلات بدهند. اعطای این تسهیلات یعنی انباشته‌تر شدن مطالبات معوق.