دعوت کواکبیان از احمدی نژاد برای مناظره!

افكار نيوز: كواكبيان: هر نوع نظام مردمسالاری بدون احزاب به دیکتاتوری منجر خواهد شد
آیا نظام ولایی ما تک حزبی است یا باید با احزاب مختلف تقویت شود؟

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که «قطعا هر نوع نظام مردم‌سالاری بدون احزاب به دیکتاتوری منجر خواهد شد» گفت: به عنوان مدرس فقه سیاسی احمدی‌نژاد را به مناظره می‌طلبم تا ثابت شود آیا نظام ولایی ما تک حزبی است یا باید با احزاب مختلف تقویت شود؟

مصطفی کواکبیان در جمع اعضای شاخه دانشجویی حزب مردم‌سالاری با اشاره به شعار «حزب فقط حزب‌الله رهبر فقط روح‌الله» اظهار کرد: برخی از این شعار این‌گونه استنباط کرده‌اند که گویی در کل نظام فقط یک حزب رسمی آن هم با تابلوی مثلا حزب‌الله باید باشد و سایر احزاب با نام‌های دیگر باید تعطیل شوند، در حالی‌که مفهوم واقعی این شعار این است که احزاب گوناگون همگی باید جهت خدایی و صبغه الهی داشته باشند و در خط امام خمینی(ره) حرکت کنند هرچند که می‌توانند نام‌های مختلفی داشته باشند و دیدگاه‌های انتقادی و سلایق گوناگونی را واتاب دهند.

وی با بیان این‌که «امروزه هر نوع توسعه سیاسی مستلزم مردم‌سالاری، هر نوع مردم‌سالاری مستلزم انتخابات، هر نوع انتخاباتی مستلزم رقابت مطلوب، هر نوع رقابتی مستلزم وجود احزاب مختلف است» تاکید کرد: امروزه هسته اصلی هر نوع مردم‌سالاری را احزاب گوناگون با سلایق و راهبردها و تاکتیک‌های متفاوت تشکیل می‌دهند؛ لذا اولین و مهمترین دلیل بر رد سیستم‌های تک‌حزبی همان حکم عقل و تجربه بشریت در دستیابی به توسعه سیاسی است.

وی با اشاره به سیستم‌های پوپولیستی و نظام‌های عامه‌گرا نیز گفت: البته امروزه در علوم سیاسی اکثر دانشمندان علم سیاست این‌گونه نظام‌های سیاسی را در زمره نظام‌های دموکراتیک به شمار نمی‌آورند و خود این نظام‌ها هم همواره تضاد ذاتی خویش را با اساس حزب اعلام می‌کنند.

عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس با اشاره به اصل ۲۶ قانون اساسی مبنی بر این‌که احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند، مشروط بر این‌که اصول استقلال - آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند، یادآور شد: رییس‌جمهور بر اساس اصل یکصد و سیزدهم مسوولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد و نباید خلاف قانون اساسی سخن بگوید.

وی سابقه ۳۰ ساله نظام جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: هر چند هنوز ما انتخابات حزبی نداریم و هم‌اکنون طرحی در مجلس شورای اسلامی برای استانی شدن انتخابات مجلس که موجب تقویت احزاب خواهد شد مطرح است؛ اما با این حال احزاب دلسوز نظام در طول ۳۰‌ ساله گذشته شادابی و طراوت سیاسی و انتخابات حداکثری را به ارمغان آورده‌اند و نباید تجربه سه دهه گذشته را به راحتی زیر سوال ببریم.

وی در ادامه سیره عملی امام خمینی(ره) در پذیرش احزاب مختلف را دلیلی برای مردود بودن نظریه تک حزبی دانست و گفت: مگر امام خمینی(ره) طرفدار نظام ولایی نبودند؟ چرا در طول ۱۰ سال رهبری ایشان یک‌بار نشنیدیم که ایشان از تک‌حزبی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران سخن بگویند، بلکه برعکس با پذیرش انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت مبارز تهران نشان دادند که آن راحل عظیم‌الشان به شدت از تکثرگرایی سیاسی در فضای سیاسی مردم‌سالاری دینی بر آمده از انقلاب اسلامی طرفداری می‌کردند و با تک‌صدایی مخالف بودند و انتقاد و تخطئه را هدیه الهی قلمداد می‌فرمودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم‌چنین لزوم وجود احزاب مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران را از مواضع مقام معظم رهبری در شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: اگر نظام ما یک حزب بیشتر ندارد؛ چرا تاکنون چنین سخنی را از زبان ایشان نشنیده‌ایم؟ مگر پس از شهادت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و شهید باهنر دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی برعهده رهبری فعلی نبود و در همان زمان هم احزاب گوناگون و مختلف فعالیت نمی‌کردند و در طول دو دهه اخیر نیز وضعیت بر همین منوال نبوده است؟

وی با بیان این‌که «آمادگی دارم در هر جا و هر زمانی که آقای احمدی‌نژاد صلاح بداند با ایشان به مناظره بنشینم تا ثابت شود که برعکس دیدگاه مذکور‏، تنها راه دست‌یابی به توسعه سیاسی و مردم‌سالاری دینی واقعی همان تقویت احزاب گوناگون است» تاکید کرد: اینجانب به عنوان معلم علوم سیاسی و مدرس فقه سیاسی هشدار می‌دهم که قطعا طرفداری از ساختار تک حزبی با مکتب سیاسی امام خمینی(ره) منافات دارد و باید به هر نحو ممکن از این‌گونه دیدگاه‌ها و برداشت‌های ناصواب جلوگیری کرد.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در پایان‏، دانشجویان را به پیروی از مکتب سیاسی امام خمینی(ره) و التزام به اطاعت از مقام رهبری فرا خواند و گفت: ما آن‌چه دلسوزانه می‌فهمیم بیان می‌کنیم و برای ما هم تفاوتی ندارد که آقایان از این سخنان پند گیرند یا ملال.

انتهاي پيام/ب.