هیچ کشوری با کشور ما دوستی بی‌دلیل نکرده و نخواهد کرد

محمدرضا خاتمی دبیر کل سابق حزب منحله مشارکت عصر امروز (شنبه، 14 اسفند) در مناظره با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با عنوان «دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه داخلی و خارجی» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با اشاره به بحث آشتی ملی مدعی شد: آشتی ملی هرگز به این معنا نیست که عده‌ای بخواهند دوباره به عرصه قدرت برگردند؛ آنان که از صحنه قدرت بیرون رفتند، هیچ‌گاه به قدرت باز نخواهند گشت.

خاتمی تصریح کرد: ممکن است ما با دوستان اصولگرای خودمان از لحاظ سیاسی اختلاف نظرهای جدی داشته باشیم ولی این مانع نمی‌شود که ما در مسائلی که در مملکت ما عام است مانند محیط زیست، مسئله آب، فقر، بیکاری، اعتیاد و تورم با هم همکاری کنیم.

دبیرکل سابق حزب منحله مشارکت ادامه داد: اگر بحث آشتی ملی مطرح می‌شود به خاطر این است که ما بنشینیم و با همفکری و همکاری هم راهکارهای اساسی برای حل معضلاتی که اشاره شد، ارائه دهیم.

وی با اشاره به طرح دو فوریتی لیست امید برای مجازات بر هم زنندگان جلسات رسمی و همچنین طرح پرحاشیه حقوق‌های مدیران که روز گذشته در مجلس به تصویب رسید، گفت: اکثریت جریان اصلاح‌طلب با طرح دو فوریتی مجازات بر هم زنندگان جلسات رسمی و تصویب حقوق 24 میلیونی برای مدیران دولتی مخالف هستند.

خاتمی ادامه داد: دوستان ما در مجلس متوجه قصورهای موجود در این طرح شده‌اند و در حال اصلاح آن هستند.

وی در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به نقش جمهوریت در اداره کشور مدعی شد: ما هیچ‌گاه نخواسته‌ایم اصول جمهوریت را در کشور برقرار کنیم. در صورتی که این اصول پیاده می‌شد و حزب و رسانه می‌توانستند در چارچوب آن به فعالیتهای آزادانه خود بپردازند کسی نمی‌توانست دست از پا خطا کند.

دبیرکل سابق حزب منحله مشارکت با بیان اینکه ما معتقد به آزادیهایی که در قانون اساسی آمده هستیم گفت: در عین حال نباید به نام اسلام به زندگی مردم خصوصی مردم سرک بکشیم و حرم شخصی آنها را بشکنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برجام و دستاوردهای آن ادعا کرد: تحریم‌های ظالمانه، فشارهای خارجی و خطر جنگ باعث شد که ما عقلانیت به خرج بدهیم و برجام را بپذیریم.

وی ادامه داد: دنیای امروز، دنیای منافع است هیچ کشوری برای ما دلسوزی نمی‌کند و هدف تمامی کشورها از ارتباط با ما برآورده کردن حداکثری منافع خودشان است. بنابراین هیچ کشوری با کشور ما دوستی بی‌دلیل نکرده و نخواهد کرد.