چند نفر برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس شرکت کرده اند؟

طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور به خبرگزاری دولت از بین این تعداد 271 نفر داوطلب مرد و 11 نفر داوطلب زن هستند. همچنین به گفته این مقام مسئول اسامی تمامی ثبت‌نام کنندگان به شورای نگهبان و مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال و دادگستری جهت انجام مراحل استعلام ارسال شده است.

 بنابراین گزارش در مدت 7 روز نام نویسی انتخابات میاندوره‌ای مجلس، در حوزه انتخابیه اصفهان، 131 نفر، در حوزه انتخابیه اهر و هریس 41 نفر، در حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان 51 نفر و در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر 59 نفر نام‌نویسی کردند.

از هر کدام از این 4 حوزه انتخابیه، تنها یک نفر به مجلس شورای اسلامی راه پیدا خواهند کرد.

طبق جدول زمان‌بندی انتخابات بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی از 15 تا 24 اسفندماه به مدت 10 روز انجام می‌شود و در 25 اسفندماه بلافاصله فرمانداران اسامی رد صلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنند. رد صلاحیت شدگان نیز از 26 تا 29 اسفندماه به مدت 4روز می‌توانند شکایت خود را به هیئت‌های نظارت اعلام کنند.

هیئت‌های نظارت نیز از 30 اسفندماه تا 19 فروردین ماه سال 1396 فرصت دارند تا در خصوص صلاحیت تمامی داوطلبان اعم از کسانی که در هیئت‌های اجرایی تایید یا رد صلاحیت شده‌اند نظر خود را اعلام کنند و هیئت‌های نظارت نتایج بررسی صلاحیت را 19 فرودین ماه به فرماندار ابلاغ می کنند و داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

شورای نگهبان نیز از 20 فروردین ماه تا هشتم اردیبهشت ماه صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و پس از اعلام بررسی‌ها داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند مجددا شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. شورای نگهبان نیز در نهایت از 12 تا 18 اردیبهشت ماه بررسی نهایی خود را انجام می دهد و نتایج بررسی ها را 18 اردیبهشت ماه سال آینده به وزارت کشور اعلام می کند.

 اسامی نهایی نامزدها 19 اردیبهشت ماه به حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و در 20 اردیبهشت ماه انتشار آگهی اسامی نامزدها را خواهیم داشت.

تبلیغات نامزدهای میان دوره ای مجلس شورای اسلامی از صبح 21 اردیبهشت ماه آغاز و تا 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت و در روز 29 اردیبهشت ماه سال آینده نیز شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.

روز گذشته نیز ستاد انتخابات کشور برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین دوره انتخابات میاندوره‌ای مجلس دهم با حضور وزیر کشور افتتاح شد.