حقوق پنج تا شش میلیون تومانی نمایندگان

گروه سیاسی- محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به موضوع حقوق های نجومی در مجلس گفت: ما در گذشته شاهد بودیم که برخی از افراد بی ضابطه حقوق می گرفتند و حتی تعدادی از مقامات برای خود حقوق تعیین  کردند.

 

وی با اشاره به موضوع حقوق های نجومی که از اردیبهشت امسال در رسانه ها و جامعه مطرح شد، افزود: در ماههای گذشته شاهد حقوقهای 50 ، 60، 70، 80 میلیون تومانی و بالاتر بودیم.

 

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این پرداخت ها باعث ورود مجلس به ماجرا شد و در  راستای ساماندهی این حقوق ها و پرداخت ها که عدد و رقم آن مشخص نبود، اقدام کرد که کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه چارچوب حقوق ها را مشخص و معین کرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه بر اساس ماده 38 قانون برنامه توسعه ششم کشورحداکثر  حقوقها بین 10 تا 12 میلیون تومان تعیین شد، گفت: همچنین برای افرادی که در مناطق محروم، عملیاتی و مرزی حضور می یابند، 30 درصد این حقوق اضافه می شود. بنابراین حقوق بین 10 تا 12 میلیون تومان با ضریب افزایش 30 درصدی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بود که بعنوان سقف حقوق پرداختی به هر شخصیتی و جایگاهی تعیین شد.

وی با بیان اینکه با مصوبه مذکور سقف حقوق همان 12 میلیون و 600 هزار تومان است که با احتساب 30 درصد، در  مجموع پرداخت ها حدود 16 میلیون خواهد بود، افزود: شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و آنرا مغایر بند 10 اصل سوم قانون اساسی  قلمداد کرد. لذا کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی در مصوبه اولیه خود داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مجلس در اصلاح این ماده کلمه « مدیران» را به این ماده اضافه کرد که بدین ترتیب همه مدیران سقف حقوق را دریافت می کردند و ضریب 30 درصد به 60 درصد مصوب شد.

پورابراهیمی گفت: بعد از این مصوبه مجلس یک فضایی ایجاد شد که مجلس به حقوقهای نجومی دامن زد و به دنبال حقوق های نجومی است. اما حقیقت این است که ما در مجلس با حقوقهای نجومی مخالفت کردیم و به دنبال ساماندهی این مساله بودیم.

وی با بیان اینکه در حق مجلس جفا شد،  افزود: همان مصوبه اول مجلس چارچوب مشخصی بود و اگر شورای نگهبان ایراد خاصی وارد نمی کرد، همان مصوبه قطعی می شد.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان در این بحث ذی نفع نبودند و این مصوبه شامل حال نمایندگان نمی شد، تصریح کرد: میانگین حقوق نمایندگان مجلس پنج تا شش میلیون تومان است.

پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس حقوقهای نجومی را محدود کرد، افزود: مجلس حداکثر حقوق را 12 میلیون مصوب کرد. هدف نمایندگان حقوق نجومی نبود.

وی با بیان اینکه مجلس مجددا بر مصوبه اولیه خود اصرار کرد، افزود: اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را تائید کند، قضیه تمام می شود اما در غیر این صورت مصوبه مجلس در خصوص حقوقها به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود.