اهانت لاریجانی به شورای نگهبان و نخبگان جامعه/ زیر سوال بردن بی طرفی شورای نگهبان از سوی رئیس مجلس

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس صبح روز شنبه در صحن مجلس ادعا کرد که در زمان تصویب اصلاحیه ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص حقوق مدیران و 60 درصد اضافه به حقوق پایه، نماینده شورای نگهبان در جلسه کمیسیون تلفیق حضور داشت، گفت: متاسفانه این ادعای آقای لاریجانی صحت نداشت چرا که نماینده شورای نگهبان در آن زمان در جلسه نبود.

 

وی با اشاره به تصویب حقوق 24 میلیونی برای مدیران و ضریب افزایش 60 درصدی برای شاغلان در مناطق مرزی، عملیاتی و محروم بر اساس ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه کشور افزود: در ابتدا مصوبه مجلس این بود که حداکثر حقوق مقامات و مسئولین 14 برابر حقوق پایه باشد و برای متخصصین در مناطق محروم، مرزی و عملیاتی 30 درصد اضافه می شود. که این مصوبه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و مجلس در جلسه روز چهارشنبه 11 اسفند مدیران را به این گروه اضافه کرد و همچنین ضریب 30 درصد را به 60 درصد رساند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پس از انتقادات تند به این مصوبه مجلس و بیان این نظر که مجلس حقوق نجومی تصویب و سقف حقوق مدیران را 24 میلیون تعیین کرد، آقای لاریجانی در صحن مجلس مرتب می گفت که این مصوبه بنا درخواست شورای نگهبان اصلاح شد و ضریب 60 درصدی و اضافه شدن مدیران به جمع این عده از حقوق بگیران، با درخواست شورای نگهبان بود.

حاجی دلیگانی با اشاره به موضع لاریجانی علیه منتقدین گفت: لاریجانی در صحن مجلس گفت که برخی افراد که در معرض کاندیدا توری و یا در حال پست گرفتن قرار دارند، نگران هستند تا موضع خود را در خصوص این مصوبه، نسبت به شورای نگهبان و درخواست این نهاد برای اصلاح آن اعلام کنند چرا که آنها می ترسند تا شورای نگهبان صلاحیت آنها را تائید نکند و به همین دلیل به مجلس حمله می کنند.

وی این اظهارات لاریجانی را اهانت به نخبگان جامعه و شورای نگهبان دانست و افزود: اگر این ادعای آقای لاریجانی با تامل نگاه کنیم می بینیم که وی هم به نخبگان جامعه اهانت کرد و هم به شورای نگهبان.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: اینکه یک فرد از ترس رد صلاحیت، حرف حق را نزند، چنین فردی لیاقت گرفتن مسئولیت و یا نمایندگی مجلس را ندارد. این اهانت به نخبگان و افراد فعال جامعه که در معرض گرفتن مسئولیت هستند، می باشد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: از طرف دیگر این اظهارات اهانت به شورای نگهبان هم است. چرا که رئیس مجلس  می گوید شورای نگهبان هر فردی را که اظهار نظر کارشناسی کند، رد صلاحیت می کند. این یعنی زیر سوال بردن صلاحیت شورای نگهبان و بی طرفی این نهاد.

وی گفت: این اظهارات لاریجانی بدان معناست که شورای نگهبان تقوا ندارد.اما شورای نگهبان یک نهاد انقلابی است که هیچ وقت اظهار نظر کارشناسی را ملاک رد صلاحیت قرار نمی دهد.