ترامپ بر موج ایران هراسی سوار شده است

این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا، و تایلر کولیس، کارشناس حقوقی شورای ملی ایرانیان آمریکا، نوشت: بر اساس گزارش‌ها، هفته پیش مردی سفیدپوست و  51 ساله به نام آدام پورینتون وارد کافی‌شاپی در کانزاس شد و به سوی دو هندی تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن یکی از آنها شد. وی سپس آنجا را ترک کرد و به یک رستوران رفت. او به یکی از کارکنان رستوران گفت دو «ایرانی» را کشته است. این امر نشان می‌دهد که لفاظی های ضداسلامی و ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گسترش یافته و موجب نگرانی درباره امنیت و تامین جانی ایرانی های آمریکا شده است. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: با این همه، ترامپ تنها عامل این وحشت تازه نیست. زمانی که بنای فضای ترس و تنفری گذاشته شد که تا این حد سیاست ما را تحت تاثیر منفی قرار داده است، ترامپ رئیس جمهور  نبود. بلکه ترامپ بر موج طرحی سوار شد که سال هاست در حال ایجاد است. با اینکه نمی توان سهم ترامپ را در این طرح نادیده گرفت، اما وی چیزی نیست جز بارزترین نشانه عارضه‌ای که مدت های طولانی است کشورمان به آن مبتلا شده است. انداختن تقصیر تیراندازی کانزاس فقط و فقط بر گردن ترامپ - بدون توجه به لفاظی‌های ضداسلامی و ضدایرانی که گفتمان ما را آلوده کرده است- خطر نادیده گرفتن مهم‌ترین مدافعان این مواضع را در بر دارد.
نویسندگان این گزارش در ادامه تصریح کردند: ما معتقدیم که زمان مقابله با علل اصلی این امر فرا رسیده است. می توانیم این کار را با مقابله با کسانی آغاز کنیم، که خود را وقف طرحی کردند که با هدف رفتار با جهان اسلام به عنوان دشمن آمریکا و به عنوان تهدیدی برای جان و امنیت «مردم عادی آمریکا»، ایجاد کردند.

 

 مقابله با علل ریشه‌ای این امر را می‌توانیم با مقابله با کسانی آغاز کنیم که جنگ عراق را به راه انداختند - یک کشور را به میدان جنگ تبدیل کردند و مردم آن را در معرض خشونت‌هایی قرار دادند که تا بیش از یک دهه دیگر نیز ادامه خواهد یافت- و نیز کسانی که همچنان قصد راه‌اندازی جنگ علیه ایران دارند. این افراد و سازمان ها هستند که از اغراق آمیزترین لفاظی‌ها، از جمله تهدید درباره بروز هولوکاست هسته ای و تروریسم داخلی، برای ایجاد فضای رعب و وحشت استفاده کرده اند تا مردم آمریکا از ماجراجویی ها و تهاجم های این کشور در خارج قاطعانه حمایت کنند. این افراد و سازمان ها هستند که به فراهم کردن زمینه برای به قدرت رسیدن ترامپ و دوستانش در پایگاه اینترنتی بریت بارت و پیشبرد سیاست‌های سرکوبگرانه ضداسلامی و ضدمهاجرتی کمک کرده اند. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: بیش از یک دهه از تلاش های سازمان یافته گروه‌هایی همچون «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، «پروژه اسرائیل»، «اکنون از آمریکا حفاظت کنید» و «متحد علیه ایران هسته‌ای» و تبلیغاتچی‌هایی همچون مایکل روبین، الی لیک، آدام کردو و جاش بلاک برای راه‌اندازی جنگ علیه ایران با استفاده از اغراق آمیزترین لفاظی ها می گذرد. این افراد و سازمان ها همزمان با تلاش های سازمان یافته خود، همواره از کسانی که خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز تنش‌های تاریخی بین دو کشور هستند -به ویژه کسانی که در جامعه ایرانیان آمریکا هستند- بدگویی کرده اند. بسیاری از این سازمان ها و افراد با مبالغه کردن درباره تهدیدهای ناشی از ایران، به دنبال چیزی جز تکرار نقش خود در دوره‌ای که منجر به جنگ عراق شد، نیستند.  

 

برای مثال، دیوید کِیز، که هم اکنون سخنگوی انگلیسی زبان نخست وزیر اسرائیل است، در زمان مذاکرات هسته ای ایران در وین، با تبلیغ سیاسی کاملاً نژادپرستانه، (و تهیه یک کلیپ برای به تمسخر گرفتن مذاکرات هسته‌ای)  تصویری که از «ایرانی‌ها» ترسیم کرد، تصویر افراد متعصب مذهبی عصر حجر بود. 

 

یا مایکل روبین، که به علت حمایت از راه‌اندازی جنگ علیه عراق و سپس نظارت بر ویرانی عراق از دفتر خود در منطقه سبز چندان خوش نام نیست، یک بار گفت گردشگران ایرانی که به آمریکا سفر می کنند، ممکن است در نیویورک حملات تروریستی طراحی کنند. 

 

این لفاظی‌ها ممکن است همچنان ادامه یابد؛ اما نکته اصلی این است که این طرح ضدایرانی در واقع تلاش برای راه‌اندازی جنگ علیه ایران را با اقداماتی که چنین تلاشی را بسیار آسان تر می‌کند، کامل کرده است؛ اقداماتی از قبیل: توسل به تهدیدهای مبالغه‌آمیز و تکرار مسائل نژادپرستانه - از طریق مرتبط دانستن ایران (و ایرانی‌ها) با تروریسم که تشخیص آن امکان پذیر نیست؛ با توصیف کردن ایران (و ایرانی‌ها) به عنوان افراد متعصب عصر حجر تا آنها را از انسانیتی که در حق دیگران قائل می شویم، محروم کنیم؛ با بزرگ جلوه دادن تهدید بروز فاجعه در آمریکا در صورت ناکامی این کشور در مبارزه با ایران. این یک روش استدلال است که در راه اندازی جنگ علیه عراق و خاورمیانه بزرگ بسیار خوب عمل کرد؛ تکرار آن در مورد ایران عجیب نخواهد بود.

 

با این همه، یک دهه القاء پیام‌هایی از این دست، هم اکنون ثمر داده است: آدام پورینتون وارد یک کافی‌شاپ شد و افرادی را که فکر می کرد ایرانی هستند، هدف گلوله قرار داد. اگر ما اعتراضات به ترامپ را متوقف کنیم و به کسانی که مدت های طولانی این ایده را که ایرانی‌ها دشمن مردم آمریکا هستند، ترویج داده‌اند، به شدت واکنش نشان ندهیم، بروز حملات بیشتری از این دست اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.