آقای نجومی بگیر این روزها چه کار می کند؟

ساختمان زیبایی در بلوار دریای خیابان سعادت‌آباد این روزها دفتر یکی از مدیران ارشد دولتی و یکی از مدیران نجومی‌بگیر را تشکیل می‌دهد.

وی که حتی برای اوقات فراغت فرزندان خود نیز حقوق می‌گرفت، این‌روزها در رأس هیئت مدیره یکی از نهادهای زیرمجموعه دولتی و زیر نظر مجمع عمومی متشکل از افرادی همانند معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو فعالیت می‌کند.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از وی به‌عنوان یکی از ذخیره‌های نظام یاد کرده و گفته بود که وی از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.

این مرد نجومی‌بگیر کیست و در حال حاضر کجا روزگار می‌گذراند؟

سید صفدر حسینی در فاصله سالهای 1375 تا 1376 مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه بود و در سال 1376 به‌عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

وی در سال 1379 معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شد و در سال 1380 در کابینه دوم رئیس دولت اصلاحات، بر مسند وزارت کار و امور اجتماعی نشست.

او در سال 1383 نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و تا پایان دولت هشتم  در این سمت بود.

اما حسینی در دولت حسن روحانی بی‌نصیب نماند و در فاصله سالهای 1392 تا 1395 ریاست صندوق توسعه ملی را عهده‌دار شد که بعد از سه سال حضور در این جایگاه به‌دلیل  افشا و انتشار فیشهای حقوقی نجومی وی ناگزیر به ترک این سمت شد!

براساس اخبار منتشره صفدر حسینی در ریاست صندوق توسعه ملی طبق اسناد و مدارک از فروردین تا اسفند سال 94 به‌طور میانگین، 57 میلیون و 400 هزار تومان بابت حقوق آن هم فقط از این صندوق دریافت کرد.

به‌عبارت دیگر حسینی در سال گذشته جمعاً حدود 686 میلیون تومان بابت حقوق از صندوق توسعه ملی گرفت و مزایای عجیبی در فیش حقوقی وی شامل حق تلفن همراه (360 هزار تومان)، ایاب و ذهاب (جالب اینکه مدیران ما خودروی دولتی به‌همراه راننده دارند)، هزینه پزشکی، هزینه‌های دندانپزشکی، یک‌سی‌ام پرداختی، اعیاد (بر اساس فیش‌های حقوقی موجود، تقریباً در بیشتر ماه‌های سال آقای رئیس بابت اعیاد، دریافتی داشته است و این غیر از دریافتی‌های عید نوروز است)، بهره‌وری سه‌ماهه، کمک‌هزینه اوقات فراغت فرزندان، کمک‌هزینه خرید لباس، کمک‌هزینه خرید کتاب، کمک‌هزینه سفر، کمک‌هزینه ورزش، کمک‌هزینه تحصیلی اذهان عمومی را به حیرت واداشته است.

اما صفدر حسینی در تیرماه امسال به‌همراه جمعی از اعضای هیئت مدیره و پس از یک ماه از افشای فیش حقوقی‌اش مجبور به استعفا شد و صندوق توسعه ملی را  ترک کرد. اکنون بخوانید و بدانید که وی در یک صندوق دیگر مشغول به فعالیت است.

 آقای مدیر نجومی‌بگیر این روزها در ساختمانی واقع در بلوار دریای خیابان سعادت‌آباد بر مسند ریاست هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست تکیه زده و از طرف اعضای مجمع عمومی برای این جایگاه برگزیده شده است.

بر اساس اساسنامه صندوق ملی محیط زیست این صندوق وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست است.

 

مروری بر اساسنامه و برخی بندهای اساسنامه نشان می‌دهد که درآمد این صندوق از  کمکهای دولتی در چارچوب قوانین و مقررات، کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی داخلی، کمکها و هدایای خارجی و بین المللی، درآمد ناشی از گردش مالی و فعالیتهای صندوق و واحدهای تابع بعد از وضع هزینه‌های قانونی و سایر درآمدها و منابع مالی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تشکیل می‌شود.

همچنین بر اساس بخشی از این اساسنامه موضوع و حدود عملیات صندوق با رعایت قوانین و مقررات بدین شرح است که آنها می‌توانند به تأمین و تجهیز منابع مالی از محلهای پیش‌بینی شده در قانون درجهت تحقق اهداف قانونی تشکیل صندوق، اعطای تسهیلات مالی به کارخانجات، کارگاه‌ها و به‌طور کلی هرگونه منابع آلاینده در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، اعطای تسهیلات مالی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست از طریق حفظ، احیا و مدیریت تنوع زیستی شامل (زیستگاه، زیست‌بوم، گونه و ژن)، حمایت مالی و همکاری در طرح‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی و طرح‌های اکوتوریسم، حمایت مالی و همکاری در طرح‌های آموزشی و فرهنگ سازی جهت بهبود شرایط زیست‌محیطی، اعطای تسهیلات مالی به مخترعین و محققین محیط زیست در جهت گسترش و تکمیل تحقیقات برای تولید انبوه و استفاده عمومی از تجهیزات کنترل و کاهش آلودگی بپردازند.

این صندوق در ماده 6 خود آورده است که صندوق می‌تواند در موارد خاص با جلب همکاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و با استفاده از منابع مالی آنها در جهت اعطای تسهیلات زیست‌محیطی به متقاضیان براساس مقررات عملیات بانکی اقدام کند و در بازپرداخت اقساط وام متقاضیان به بانک‌ها و مؤسسات مذکور تسهیلات و حمایت‌های مالی را از منابع صندوق به عمل آورد.

همچنین صندوق می‌تواند از طریق شرکت‌ها و مؤسسات بیمه، امکانات و شرایط لازم را برای بیمه کردن دام، باغات و محصولات کشاورزی در مقابل خسارت ناشی از جانوران وحشی حمایت‌شده و در معرض خطر فراهم و حق بیمه مربوط را از محل منابع و اعتبارات صندوق پرداخت کند.