ترامپ برای بازگرداندن جاسوس مفقود شده در ایران تحت فشار است

رابرت لوینسون از ماموران سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا –سیا- است که اسفند ۱۳۸۵، هنگامی که در پوشش کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته پلیس فدرال آمریکا -اف‌بی‌آی- به جمع‌آوری اطلاعات در ایران مشغول بود، ناپدید شد. مقامات پلیس فدرال آمریکا مدعی شدند لوینسون احتمالا از سوی یک گروه ربوده شده و در منطقه مرزی میان ایران با افغانستان و پاکستان نگهداری می‌شود. همسر و پسر وی برای یافتن او به ایران سفر کردند؛ اما تلاش‌ها برای یافتن وی بی‌ثمر بوده است.

 

در دسامبر ۲۰۱۳، آسوشیتد پرس گزارش داد لوینسون، در یک پروژه تأئید نشده، برای سازمان امنیت آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده است و دولت آمریکا نیز برای اطلاعاتی که منجر به یافتن و بازگرداندن او شود جایزه‌ای پنج میلیون دلاری تعیین کرد.

 

باتوجه به وعده ترامپ برای پیگیری سرنوشت لوینسون، همسر و فرزندان این مامور مخفی خواستار ملاقات با رئیس جمهور آمریکا شدند تا درباره وضع مبهم وی با او گفتگو کنند. در حالیکه برخی از مقامات رسمی آمریکا معتقدند لوینسون دیگر زنده نیست؛ اعضای خانواده لوینسون بر زنده بودن وی تاکید دارند.

 

"سارا"، یکی از دختران لوینسون، ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهور ترامپ رسیدگی به وضع پدرش را در اولویت مذاکرات احتمالی با ایران قرار دهد. وی در این باره گفت: "باراک اوباما" و کابینه‌اش نپذیرفتند گفتگو بر سر سرنوشت پدرم را در مذاکرات با ایران بگنجانند؛ اما ما امیدواریم رئیس جمهور ترامپ این کار را انجام دهد.

 

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اظهار داشت: دولت آمریکا هیچگاه دست از تلاش برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی که به طور غیرقانونی در دیگر کشور‌ها نگهداری می‌شوند، برنمی‌دارد. ما با قاطعیت پیگیر سرنوشت اتباع آمریکایی مفقود شده در دیگر نقاط جهان هستیم.

 

لوینسون در زمان ناپدید شدن ۵۹ ساله بود و گفته می‌شود از مشکلات جسمانی عدیده‌ای رنج می‌برد. "جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، سال گذشته اعلام کرد مقامات ایرانی اعلام آمادگی کردند برای یافتن اطلاعات جدیدی از محل نگهداری لوینسون، همکاری‌های لازم را با آمریکا داشته باشند.