سایه سنگین نامزد موازی بر سر روحانی

علی صوفی رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ گفت: سران اصلاحات چندی پیش لزوم وجود چند نامزد در سایه برای انتخابات سال ۹۶ را به روحانی «ابلاغ» کرده‌اند. او افزود: این تصمیم جدی است و مرحوم هاشمی هم آقای روحانی را متقاعد کرده بود.

 

در همین حال خبرگزاری ایلنا از دیدار ۱۰ روز پیش برخی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با روحانی خبر داد و نوشت: در این دیدار، برگزاری دو انتخابات مهم بهار سال آینده مورد بررسی قرار گرفت. طبق اخبار رسیده به ایلنا، در این دیدار که محمدرضا عارف، موسوی لاری، حسین کمالی، محمود صادقی، حسین مرعشی، مرتضی حاجی، ژاله فرامرزیان و صدراعظم نوری حضور داشتند، مباحثی در مورد مسائل اجتماعی، اقتصادی و فضای سیاسی کشور در آستانه برگزاری این دو انتخابات سرنوشت‌ساز مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برخی از انتقادها و کاستی‌هایی که طی مدت اخیر در سطح جامعه در خصوص عملکرد اجزای بدنی دولت و مدیران سایر دستگاه‌ها مطرح بوده را به استحضار رئیس جمهور رساندند.

 

بنابر این گزارش، در دیدار اعضای هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رئیس جمهور که حدود ۲ ساعت به طول انجامید، محمد شریعتمداری هم حضور داشته است.

(شریعتمداری معاون اجرایی روحانی است و فعالیت انتخاباتی وی منع قانونی دارد)

 

به گزارش ایلنا در این دیدار علاوه بر بحث و بررسی تاکتیک‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و جریان مخالف دولت، موضوع استفاده اصلاح‌طلبان از کاندیدای پوششی در کنار روحانی نیز مطرح شده و رئیس جمهور، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی و اعضای شورای عالی سیاستگذاری نظرات خود را در این رابطه مطرح کردند اما هنوز در این خصوص به تصمیم‌گیری نهایی نرسیده‌اند.

 

روزنامه شرق نیز درباره این ملاقات از قول موسوی لاری نوشت: در این نشست دغدغه‌های خود را با عنوان حامیان اصلی دولت با توجه به کمبودها و نقایص موجود در عملکرد اجزای بدنه دولت و مدیران سایر دستگاه‌ها و ضرورت تعامل کلیه حامیان دولت جهت برگزاری انتخابات سالم و مؤثر اعلام کردیم.

 

همچنین ضرورت رویکرد آقای روحانی به شورای عالی به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان در روند انتخابات را تشریح کردیم.

 

به گزارش شرق، پس از ارائه گزارش این دیدار از سوی موسوی لاری به شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، کلیه اعضای شورا بر ضرورت رعایت اصول اصلاح‌طلبی در روند فعالیت‌های دولت که سبد رأی آن از این گفتمان تأمین می‌شود، تأکید کردند.

 

در این میان عبدالله ناصری ضمن تأیید خبر تشکیل ستاد انتخاباتی روحانی که شریعتمداری مسئولیت اداره آن را برعهده دارد در رابطه با برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخاب نامزد در سایه گفت: تصمیم در این مورد به آقای روحانی واگذار شده است.

 

وی در مورد تشکیل ستاد انتخاباتی روحانی گفت: مسئول این ستاد آقای شریعتمداری بوده و اتاق فکری هم در آن تشکیل شده است که ریاست آن را آقای نجفی برعهده دارد.

 

وی افزود: البته دوستان و هواداران دولت نظرات مختلفی دارند از جمله بنده که اعلام کرده‌ام با حضور نامزد پوششی یا در سایه، مخالف هستم به این دلیل که این اقدام جنبه بسیار فانتزی پیدا کرده و آقای روحانی را نقض و لوث می‌کند.

 

ناصری درباره این نگرانی که برخی حامیان دولت این احتمال را می‌دهند که در مناظره‌ها هجمه شدیدی علیه روحانی وارد شود اظهار کرد: به هر حال آقای روحانی که به عنوان رئیس جمهور به مدت ۴ سال ریاست قوه مجریه را برعهده داشته است طبیعتاً باید تا اندازه‌ای بر این امر مسلط باشد و عقبه اتاق فکر ستاد انتخاباتی نیز باید آنچنان وی را آماده کنند که بتواند یک تنه از پس هر تعداد رقبای انتخاباتی برآید و این از نظر روانی هم در وضعیت سبد رأی یک نامزد انتخاباتی که در مقابل تعداد زیادی از رقبا تسلط کاملی داشته تأثیر بسیار مثبتی دارد.

 

وی گفت: باید این واقعیت را در نظر گرفت که اگر بخواهیم افرادی در قد و قواره آقای روحانی به عرصه انتخابات وارد شوند کار بی‌معنایی است اگر هم افرادی که کوچک‌تر از وی بوده بخواهند وارده این عرصه شوند شأن آقای روحانی را پایین می‌آورند به همین دلیل بنده یکی از مخالفان نامزد در سایه هستم.

 

ناصری تأکید کرد: آقای روحانی باید بتواند با دست پر و قدرتمند از دستاوردهای مهم خود دفاع کند و چنانچه در مواردی که در حیطه اختیارات دولت بوده کوتاهی داشته است به طور رسمی از مردم عذرخواهی کند.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان پیش از آن که واقعاً فکر کنند نامزدی هم‌وزن روحانی دارند، درصددند با تحبیب و تطمیع و تهدید همزمان روحانی، پیشاپیش از وی امتیاز بگیرند و او را بدهکارتر کنند. پیش از این کسانی چون ابراهیم اصغرزاده و عبدالله ناصری، دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان توصیف کرده بودند.