واکنش نماینده ایران در آژانس به گزارش هسته ای آمانو

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در خصوص اجرای برجام در نشست مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی از دبیرخانه آژانس بابت تلاش‌های آن در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همان روز اجرایی شدن برجام تعهدات خویش تحت مفاد آن را محترم شمرده و گزارش‌های آژانس درباره راستی‌آزمایی و نظارت برجام در ایران گواهی روشن بر وجود چنین تعهدی است، اظهار داشت: اکنون بیش از یک سال از اجرای برجام سپری می‌شود و در حالی که ایران به اجرای کامل سهم خویش از این توافق که مورد نظارت و راستی‌آزمایی آژانس قرار داشته ادامه داده‌، اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام همچنان رضایتبخش نیست.

نجفی اضافه کرد: همان‌گونه که از ابتدای مذاکرات برجام و اجرای آن تأکید کرده‌ایم اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شامل کشورهای 1+5، اساس اصلی برجام و بخش بنیادین توافق برای ماندگاری آن به شمار می‌رود.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با ذکر این نکته که برجام رفع کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه را تضمین کرده‌ است، خاطرنشان کرد: کشورهای 1+5 برای اجرای برجام «با حسن‌نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و قصد برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» از مسئولیتی مشخص و روشن برخور دارند.

وی گفت: هر چیزی به جز اجرای توأم با حسن‌نیت، با متن و روح برجام در تعارض قرار دارد.

نجفی افزود: هیأت نمایندگی آمریکا می‌تواند از اجرای سفت و سخت برجام صحبت کند اگر و تنها اگر به تعهدات خود ذیل برجام بطور کامل عمل کند. ما همزمان با ادامه عمل به تعهدات خود، با هوشیاری اجرای تعهدات سایر طرف‌ها در چارچوب برجام را به منظور کسب اطمینان از پایداری توافق تحت‌نظر داریم.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس تأکید کرد: گزارش روزآمد اخیر آژانس به شماره GOV/2017/10، طبق دستورالعمل محوله به مدیرکل توسط برجام و قطعنامه دسامبر 2015 شورای حکام، بار دیگر نشان می‌دهد که اقدامات مرتبط هسته‌ای برجام توسط ایران به طور کامل اجرا شده‌اند.

وی در این زمینه مواردی را برای ثبت در سوابق مطرح کرد و افزود: متن دقیق برجام درباره آب سنگین به صراحت عنوان می‌کند که تمامی آب سنگین اضافی که فراتر از نیازهای ایران باشد به مدت 15 سال برای صادرات طبق قیمت‌های بین‌المللی به بازارهای بین‌المللی عرضه شده و به خریداران بین‌المللی تحویل می‌شود. هیچ یک از مفاد برجام ایران را به خارج ساختن آب سنگین اضافی‌ای که به بازار بین‌المللی عرضه شده ولی هنوز خریداری واقعی که آب سنگین باید به او تحویل شود یافت نشده است، ملزم نمی‌سازد.

نجفی خاطرنشان کرد: اطلاعات مندرج در پانوشت شماره 9 گزارش دقیق نیست. ایران قبلاً ظرفیت کارخانه تولید آب سنگین اراک (HWPP) را در اعلامیه پروتکل الحاقی خود اعلام کرده‌ است.

وی بار دیگر تأکید کرد که گزارش باید تا حد امکان مختصر بوده و از بیان اطلاعات تفصیلی غیرضروری به ویژه اطلاعات پادمانی محرمانه اجتناب به عمل آورد. چنین اطلاعات تفصیلی مانند برخی از مواردی که در گزارش مشاهده می‌شود در زمره اطلاعات غیر ضروری‌ هستند که بدون هیچ اثری بر کیفیت محتوایی گزارش، قابل حذف می‌باشند.

سفیر ایران اضافه کرد: ما پیش از این مراتب نگرانی خود درباره تعریف ارائه شده از اصطلاح «ذخیره» (stockpile) در گزارش و تفاوت آن با اصطلاح «موجودی» (inventory) را ابراز کرده‌ایم و یادآوری می‌کنیم که این نگرانی یکی از موضوعات مورد بحث ما با کشورهای 1+5 است. بنابراین ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در آینده بحث روی این موضوع را باز کنیم.

* قویاً مخالف درج اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارش به بهانه شفافیت هستیم

به گزارش فارس، نجفی همچنین به اقدام برخی هیأت‌های نمایندگی که در مغایرت با دستورالعمل مصوب از سوی شورای حکام، درخواست افشای اطلاعات پادمانی محرمانه خام و تفصیلی را مطرح کردند پرداخت و گفت: طرح چنین درخواستی وجود بی‌اعتمادی نسبت به آژانس و اینکه ارزیابی‌های آژانس باید دوباره به صورت مستقل مورد ارزیابی قرار گیرد را به ذهن متبادر می‌سازد.

وی افزود: هیأت ما بار دیگر یادآوری می‌کند که علاوه بر مفاد موافقتنامه پادمان جامع و ماده 5 پروتکل الحاقی درباره حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام نیز به روشنی از آژانس می‌خواهد تا «کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فناوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی (آژانس) می‌رسد اتخاذ کند».

نماینده دائم ایران تصریح کرد: ما قویاً مخالف درج اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارش به بهانه شفافیت هستیم.

* نگرانی مضحک رژیم صهیونیستی از اجرای برجام

وی با اشاره به بیانیه نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست افزود: در مورد آخرین سخنران قبل از اینجانب، طبق روال معمول بیانیه‌ای نامربوط را شنیدید. ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی اسرائیل، رژیمی که بر ده‌ها کلاهک هسته‌ای جاخوش کرده و تأسیسات هسته‌ای مخفی خارج از پادمان آن در حال فعالیت هستند، رژیمی که به شدت از هیچ کوششی برای جلوگیری از تحقق برجام دریغ نورزید، در مورد اجرای برجام اقدامی مضحک است.

نجفی تصریح کرد: این رژیم نمی‌تواند بر برنامه سلاح‌های هسته‌ای غیرقانونی خود که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بشمار می‌روند سرپوش بگذارد.